کنترل خشم آموختنی است/نشست تخصصی بردباری اجتماعی/تعامل دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی و قوه‏ قضائیه 

اولین نشست تخصصی "بردباری اجتماعی"با مشارکت قوه‏ قضائیه و دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی برگزارشد .

زهره حاجیان: اولین نشست تخصصی بردباری اجتماعی با مشارکت قوه‏ قضائیه و دانشکده روانشناسی وعلوم اجتماعی واحد تهران مرکزی با محوریت تعریف بردباری اجتماعی، عوامل تاثیرگذار بر آن، پیامدها و راهکارهای برون‏ رفت از کاهش این واقعیت اجتماعی برگزارشد .

به گزارش ایسکانیوز در این نشست دکتر مژگان سپاه ‏منصور مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی گفت: ظهور رسانه‏ ها و تنوع قومی، فرهنگی و نژادی در ایران به عنوان عوامل حساس و تاثیرگذار در بردباری اجتماعی است .

او تصریح کرد: متوجه شدن فرد نسبت به نظرات و عقاید متفاوت دیگران، توانایی زندگی با افرادی با موضع مخالف یا متفاوت، تصمیم و اختیار افراد برای گرایش به مدارای اجتماعی سه شرط برای شکل‏ گیری بردباری اجتماعی هستند.

سپاه منصور دو جنبه‏ محیطی و فردی را در پیشگیری از کاهش بردباری اجتماعی نیز مهم دانست و افزود: تامین امنیت اقتصادی و شغلی، هنجارهای اجتماعی مقبول و الگوهای سیاسی، مذهبی و اجتماعی را در پیشگیری از کاهش بردباری اجتماعی موثر است.

در ادامه این نشست دکتر حسین شکرکن رئیس انجمن روانشناسی اجتماعی ایران نیز در سخنانی با اشاره به اجتماعی بودن انسان افزود: انسان برای پاسخگویی به نیازها و خواسته‏ هایش در جامعه به فعالیت می‏‌پردازد. از این رو رفتار انسان می‏تواند سمت و سوی مثبت یا منفی داشته باشد که قابل یادگیری است.

او گرایش‏ های نسبتاً مناسب و موثر در انسان را بردباری، همکاری، احترام گذاشتن، رعایت حقوق دیگران و رعایت عدالت دانست و گفت:دو راه عمده برای کاهش خشونت که از پیامدهای کاهش بردباری وجود دارد.یک راه عمده را که بیشتر درمانی است، ثابت نگه داشتن وضعیت خانواده و جامعه و سازگار گردن فرد با این وضعیت که از طریق آموزش امکان‏پذیر است. اما راه مهم‏تر و بهتر، اقداماتی است که به پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه می پردازد و افراد یاد می‌گیرند که رفتاری مبتنی بر بردباری داشته باشند.

تفاوت مدارا و بردباری

دکتر صفاکیش، عضو هیئت علمی گروه تاریخ نیز در این نشست با اشاره به تفاوت مدارا و بردباری بر این نکته تاکید کرد که اصلاح فردی با نگاهی عبرت‏ آمیز، می‏تواند به آرامش فردی کمک کند و بردباری را به همراه داشته باشد.

کنترل خشم آموختنی است

در ادامه دکتر سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز در سخنانی با ارائه‏ آماری از تعداد پرونده های قضایی موجود، به عوارض افزایش تعداد پرونده‏ های قضایی پرداخت و تهدید سلامت روانی جامعه را از مهم‏ترین عوارض این امر عنوان کرد.

او کنترل خشم را به عنوان مهارتی آموختنی دانست که تنها یک نهاد متولی آن نیست و باید از کودکی در نهادهای مختلف اجتماعی آموزش داده شود. اما در حال حاضر تنها سازمانی که در راه کاهش عدم امنیت و نابرابری که زمینه‏های کاهش بردباری و در نتیجه بروز خشم است، تلاش می‏کند را بهزیستی معرفی کرد. دکتر موسوی چلک پیشگیری از بروز خشونت و راهکار برون‏رفت از کاهش بردباری اجتماعی را ، استفاده از رویکردهای فرهنگی دانست تا بتوان موفقیت حاصل کرد.

دربرخی جوامع آموزش مبتنی بر سبقت‏ جویی، ستیزه‏ جویی و رقابت‏ جویی است

دکتر حسین آقاجانی مرساء، مدیر گروه جامعه ‏شناسی نیز در این نشست، پس از ذکر برخی تحقیقات خود درباره ‏خشونت که به دلیل مسائل جزئی منجر به آسیب‏ های اجتماعی بزرگی شده بود و همچنین توجه به تاریخ ایران، تحلیلی از گستره‏ فرهنگی کشور ارائه داد.

او به نقل از مارگارت مید بر این نظر تاکید کرد و گفت: برخی جوامع آموزش مبتنی بر سبقت‏ جویی، ستیزه‏ جویی و رقابت‏ جویی دارند و برخی جوامع نیز مدارا طلبی را در نظام آموزشی نهادینه کرده ‏اند. از آنجا که ایران در طول تاریخ خود مدام مورد هجوم و استبداد بوده است، جامعه ‏ای ستیزه‏ جو است که بر مبنای رقابت بنیان نهاده شده است. همین ویژگی اجتماعی در آموزش‏ های فرهنگ ایرانی به کاهش بردباری و مدارای اجتماعی دامن می‏ زند.

انضباط نوعی آموزش مدارای اجتماعی است

دکتر مهدی دوائی، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی نیز در این نشست علمی ،انضباط را نوعی آموزش مدارای اجتماعی دانست که به معنای کنترل عواطف و احساسات است.

او مدیریت عواطف و احساسات را تحت تاثیر مسائل مادی و اقتصادی زندگی، حفظ حرمت افراد و احترام به حقوق شهروندی، کاهش وابستگی‏ های کوچک در زندگی روزمره، ارتقای معنای زندگی با نگاهی نو به ناکامی‏ ها، تقویت مهارت تفکر از طریق واژگان، سبک زندگی مبتنی بر آموزش صبر، پذیرش دیگران علی‏رغم تفاوت‏ها و اصلاح رفتاری در مقابل تنبیه کیفری دانست که محورهای مهم مهارت‏ های اجتماعی هستند و به افزایش صبر و بردباری اجتماعی یاری می‏رسانند.

خشونت با کاهش بردباری اجتماعی رابطه‏ مستقیم دارد

دکتر زهرا قاسمی، عضو هیئت علمی علوم اجتماعی سخنان خود را با محوریت تغییرات اجتماعی آغاز کرد که مبنایی برای ایجاد و گسترش نابردباری هستند.

دکتر قاسمی با تحلیل آمارهای موجود درباره‏ تعداد پرونده‏ ها نسبت به جمعیت ایران در دوره ‏های مختلف، رشد خشونت را با کاهش بردباری اجتماعی دارای رابطه‏ مستقیم دانست و خودمحوری، خودبینی و عدم تحمل و مدارا را زمینه‏ های بروز جرم به شمار آورد.

عضو هیئت علمی علوم اجتماعی افزود: بردباری اجتماعی از شکل‏ گیری موضوع تا تبدیل آن به بحران از پنج مرحله‏ موضوع، همه‏ گیری، مسئله‏ ای شدن، بحران و انفجار می‏ گذرد که مطالعات علمی در سه حوزه‏ نخست انجام می‏شود، اما عدم تعامل میان پژوهش ‏ها و تصمیم‏ های نهادهای قضایی موجب می‏ شود که پرونده‏ های قضایی که در مرحله‏ بحران و انفجار به قوه‏ قضائیه ارجاع داده می‏ شود، افزایش یابد.

او گفت: گسترش شهرنشینی و انتقال هنجارهای روستایی به محیط شهری در کنار تقسیم کار جدید تکنولوژیکی که مشاغل نوین مبتنی بر تکنولوژی را نیز شامل می‏ شود و همچنان با قواعد گذشته اداره می‏شوند، به گسترش خشونت و کاهش بردباری اجتماعی دامن می ‏زند.

ترویج مثبت اندیشی

دکتر مرجان جعفری روشن، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی نیز کاهش تعارضات بین‏ گروهی را عاملی برای گسترش فرهنگ جمع‏ گرایانه به شمار آورد که توان تحمل فاصله‏ قدرت را دارد. در ایران رفتارهایی مانند تکروی، روابط مسلط بر ضوابط، روحیات احساسی، عدم صداقت و ناتوانی در برقراری روابط معقول و دوطرفه به از بین رفتن سرمایه‏ اجتماعی و اعتماد اجتماعی انجامیده است که ترویج مثبت اندیشی و تلاش در راستای اهداف گروهی از راهکارهای برون‏رفت از تعارضات بین‏ گروهی است و بردباری اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

تعامل دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی و قوه‏ قضائیه

در این نشست دکتر سیدفرهاد افتخارزاده رییس دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی نیز در سخنانی گزارشی اجمالی از روند تعامل دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی و قوه‏ قضائیه که به برگزاری این نشست منجر شد ارائه داد.

دکتر مصطفی اکبریان دبیر این نشست با جمع‏بندی سخنان اعضای هیئت علمی دانشگاه، تعامل هوشمندانه بین دانشگاه و قوه‏ قضائیه را زمینه‏ کاهش جرم و افزایش بردباری اجتماعی به شمار آورد و با تاسی بر قرآن کریم که بیش از 70 آیه درباره‏ی صبر و بردباری دارد، به سخنان خود پایان داد.

105105

کد خبر: 562878

وب گردی

وب گردی