50 تا 100 هزار تومان چه طور می تواند نیازهای معیشتی و غذایی  معلولان را تامین کند؟/معلولان مستمری‌بگیر «سوء تغذیه» دارند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با آمار سوء تغذیه در میان معلولان گفت: در حال حاضر هیچ آماری از تعداد معلولان مبتلا به سوء تغذیه در دست نداریم، اما می‌توان پیش بینی کرد که تمامی معلولان تحت پوشش مستمری سازمان بهزیستی به نوعی دچار سوء تغذیه باشند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا حسین نحوی نژاد گفت: فقر معیشتی و درمانی که تبعاتی چون سوء تغذیه را به دنبال دارد، برای معلولان با معلولیت شدید و فاقد شغل و درآمد که تحت پوشش دریافت مستمری از سازمان بهزیستی کشور هستند، از جمله مسائلی است که نیاز به تحقیق و اثبات ندارد زیرا معتقدم چنین مسائلی با وجود مستمریهای بسیار ناچیز که به این قشر پرداخت می شود، بدیهی است.

او ادامه داد: مستمری ماهیانه 50 تا 100 هزارتومانی بهزیستی که معادل با قیمت یک کیلو گوشت و... است، چه طور می تواند نیازهای معیشتی و غذایی این قشر را تامین کند؟

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه اظهار کرد: در چنین شرایطی این قشر قادر به تامین نیازهای غذایی و دریافت کالری مورد نیاز خود نخواهند بود، پس بدین ترتیب بدیهی است که با سوء تغذیه مواجه شوند.

نحوی نژاد در ادامه ضمن بیان آنکه چنانچه بخواهیم به طور دقیق آمار بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه را شناسایی کنیم، نیازمند یک بررسی و پروژه تحقیقاتی وسیع هستیم که در حال حاضر وزارت بهداشت نیز به این مسئله ورود نکرده است گفت: با وجود آنکه اکنون چنین تحقیقاتی در کشور انجام نشده اما نباید از این مسائل بدیهی چشم پوشی کنیم زیرا تا زمانی که نتوانیم حداقل رفاه و امکانات را برای معلولین فراهم کنیم باید شاهد افزایش روز افزون مشکلات آنان باشیم.

اودر ادامه در خصوص راه حل رفع این معضلات گفت: باید با افزایش مستمری ها بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که حداقل آن دسته از معلولانی که دارای معلولیت شدید و فاقد شغل و درآمد هستند مستمری برابر با میزان دستمزد مصوب توسط شورای عالی کار را دریافت کنند؛ این مسئله در "لایحه حمایت از افراد دارای معلولیت" که در حال حاضر در انتظار تصویب مجلس شورای اسلامی است، آورده شده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: پیشگیری از معلولیت‌ها و جلوگیری از تشدید آن نیز که در مصوبه هیئت دولت آمده و به موجب آن وزارت بهداشت موظف به همکاری با بهزیستی در جهت پیشگیری از معلولیت ها شده است، از دیگر راهکارهای جلوگیری از تشدید مشکلات ناشی از معلولیت در کشور است.

نحوی نژاد افزود: همواره بخشی از سوء تغذیه‌ها ناشی از عدم رعایت بهداشت بوده که وظیفه بهزیستی پیگیری این مسئله است.

او در ادامه به راهکارهایی چون ارائه "سبد غذایی" اشاره کرد و گفت: هرچند راهکارهایی چون ارائه سبد غذایی توسط وزارت رفاه در ایام خاص چون نوروز، ماه مبارک رمضان و... صورت می‌گیرد و همواره معلولان تحت پوشش بهزیستی در اولویت دریافت این سبدهای غذایی هستند اما این مسئله راهکار اصلی اساسی برای حل این مشکلات نیست.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: برای حل مشکلات نباید به صورت مقطعی و پروژه ای عمل کنیم بلکه نیاز است با بررسی‌های جامع و بلند مدت در جهت حل ریشه‌ای و اساسی آن بکوشیم که در این بین "افزایش مستمری‌ها" می‌تواند یک راهکار اصلی و تعیین کننده باشد.

نحوی نژاد در ادامه ضمن بیان آنکه نیاز است بهزیستی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارتباط نزدیک‌تری داشته باشد گفت: در حال حاضر نیاز است تا بهزیستی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارتباط نزدیک‌تری داشته باشد تا این سازمان با درنظرگرفتن تحت پوششان بهزیستی به عنوان اقشار آسیب پذیر، تسهیلات ویژه‌ای برای آنان در نظر بگیرد.

105105

کد خبر: 562954

وب گردی

وب گردی