نباید علوم انسانی را بکشیم/مدارس فرهنگ دولتی ارتباطی با آقای حداد‌عادل ندارند

 مدت‌ها بود که خبری در حوزه آموزش و‌پرورش نتوانسته بود موجی از بازتاب و واکنش و دست به دست شدن در صفحات شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص دهد اما روز یکشنبه مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران در حضور خبرنگاران خبری را اعلام کرد تا رکوردی تازه در انتشار گسترده نقل‌قول‌هایش را به نام خودش و آموزش و پرورش به ثبت برساند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه اعتماد اسفندیار چهاربند اعلام کرد: «برای سال آینده مدارس دولتی، رشته علوم انسانی را نخواهند داشت و تنها دانش‌آموزان مستعد باید در مدارس فرهنگ این رشته را بخوانند.» تیتر «حذف علوم انسانی از مدارس دولتی» خیلی زود جای خودش را در میان تیتر خبرها باز کرد. میزان انتشار و واکنش‌ها به اعلام این خبر آنقدر گسترده بود که سر از رسانه‌های آن سوی آبی هم درآورد و به نظر می‌رسد این میزان از توجه به موضوع خارج از انتظار مسوولان آموزش و پرورش بوده است که در میان این موج خبری تصمیم گرفتند سکوت پیشه کنند تا با توضیحات و دلایلی بیشتر به صحنه رسانه برگردند.

در ساعاتی که علی زرافشان، معاون متوسطه وزیر ترجیح داده بود در برابر این خبر سکوت کند، نخستین تفسیر از صحبت‌های چهاربند از زبان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش بیان شد.

قربانعلی افشانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: «عدم ثبت‌نام رشته علوم انسانی در مدارس دولتی، هرگز سیاست وزارت آموزش و پرورش نیست.» افشانی با رد این احتمال که چنین تصمیمی به سایر استان‌ها و شهرهای کشور هم تسری پیدا کند تلاش کرد تا صحبت‌های مدیرکل آموزش و پرورش تهران را این‌گونه تصحیح کند: «به نظرم آن چیزی که اسفندیار چهاربند، مدیرکل دفتر آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد، این باشد که مثلا دانش‌آموزان نخبه و مستعد درسی باید به طرف رشته‌های علوم انسانی بروند و منظور او این‌طور نیست که اصلا نباید دانش‌آموزان در مدارس عادی ثبت‌نام شوند.» از سوی دیگر به نظر می‌رسد که مسوولان مدارس دولتی تهران هم خبر را شنیده‌اند اما بر اساس تجربه فعلا نگرانی به خودشان راه نمی‌دهند.

«الان سال‌هاست دارند خبر می‌دهند که وضعیت فرهنگیان درست می‌شود اما ما هنوز منتظریم همان خبر محقق شود، این خبر حذف رشته‌های انسانی هم فکر نمی‌کنم به این سادگی اجرایی شود.» سید‌ابوالقاسم نیرینی، مدیر یکی از مدارس دولتی پسرانه در منطقه ٤ تهران است؛ مدرسه‌ای که رشته علوم انسانی هم دارد و اگر قرار به اجرایی شدن گفته چهاربند باشد باید از سال آینده فکری برای جایگزینی انسانی با رشته‌های دیگر کند. اما تا زمانی که ابلاغیه‌ای به دستش نرسد چندان نگران خبرهایی که در رسانه‌ها می‌بیند، نیست: «ما تا همین حالا هم مجبور شدیم رشته‌ تجربی را حذف کنیم چون آنقدر رقابت در کنکور سنگین است که دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند شانس خودشان را در رشته ریاضی امتحان کنند. حذف انسانی هم برای مدرسه آسیبی ایجاد نمی‌کند و اگر این اتفاق بیفتد مجبوریم کلا رشته ریاضی داشته باشیم.» مدیر مدرسه ابوذر با این نکته که در حال حاضر دانش‌آموزان با استعداد تحصیلی پایین‌تر راهی رشته‌های انسانی می‌شوند موافق است اما می‌گوید که مدارس فرهنگ هم نمی‌توانند این روند را اصلاح کنند: «مطمئن باشید مدارس فرهنگ هم به مشکل برمی‌خورند. ما اینجا هرقدر سعی کردیم نتوانستیم جا بیندازیم که رشته انسانی خیلی کاربردی است، هنوز هم دانش‌آموزان مستعد و قوی خیلی کم به سوی این رشته می‌روند. اگر این رشته محدود به مدارس فرهنگ شود هم فکر نمی‌کنم خیلی استقبالی از آن صورت بگیرد.» اما معاون یکی از دبیرستان‌های دولتی دخترانه منطقه ٣ تهران این بدبینی را نسبت به رشته انسانی ندارد. او هم خبر حذف را شنیده است و می‌گوید که تا اجرای آن قطعی نشود نمی‌شود پیش‌داوری کرد: «بچه‌های رشته علوم انسانی در مدرسه ما خیلی باعلاقه هستند، معدل‌های بالا دارند و قبولی خوبی هم در کنکور سراسری دارند. مدارس فرهنگ بیشترشان غیرانتفاعی هستند، آیا همه خانواده‌ها می‌توانند از عهده این هزینه‌ها برآیند؟ مطمئنم آموزش‌و پرورش برای این دسته بچه‌های مستعدی که به علوم انسانی علاقه دارند و نمی‌توانند به مدرسه فرهنگ بروند هم فکری می‌کند. الان خیلی زود است که قبل از شنیدن توضیحات بیشتر آنها قضاوت کنیم.»

معدل بالای ١٨، قبولی در امتحان ورودی و گذر از مصاحبه اخلاقی از جمله شروط ورود به مدارس فرهنگ است. در تماس با یکی از مدارس نمونه دولتی فرهنگ تهران برای پرس و جو از شرایط ثبت‌نام یکی از مسوولان مدرسه در مورد شهریه ثبت‌نام می‌گوید: «طبق نرخ مصوب آموزش و پرورش برای مدارس نمونه دولتی شهریه اینجا هم برای یک سال ٨٦٤ هزار تومان است که سال آینده شاید میزان اندکی یعنی حدود ٣٠ هزار تومان هم افزایش داشته باشد.» و تاکید می‌کند: «معدل ١٨ هم خیلی امتیاز نیست، رقابت خیلی نزدیک است و ما بیشتر برای تکمیل ظرفیت دانش‌آموز می‌گیریم. از فروردین ٩٥ می‌توانید با این شرایط پیش ثبت‌نام کنید تا فرزندتان در آزمون شرکت کند.»
مجلس وارد می‌شود
چهاربند در نشست خبری روز یکشنبه خود گفته بود: «هم‌اکنون به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم که ورود به رشته‌های ادبیات انسانی دیگر برای دانش‌آموزان سهل و ساده نیست.» در مقابل دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم می‌گوید که قرار نیست اجرایی کردن چنین طرحی برای آموزش و پرورش هم آسان باشد و در صورت لزوم مجلس در این مورد مداخله خواهد کرد. قاسم احمدی‌لاشکی در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد حذف علوم انسانی از دبیرستان‌های دولتی پایتخت می‌گوید: «یکی از اشکالاتی که از نظر من در آموزش و پرورش وجود دارد، تقسیم کردن دانش‌آموزان و معلمان به دسته‌های مختلف است یعنی عده‌ای بروند تیزهوشان فرزانگان، عده‌ای بروند شاهد، عده‌ای بروند مدارس غیرانتفاعی و امکانات خاص داشته باشند. خب دیگر چه سهمی برای مدارس دولتی می‌ماند؟ به نظرم این‌گونه عملا مدارس بسیار ضعیف با کیفیت آموزشی بسیار ضعیف باقی می‌ماند برای یک سری دانش‌آموزانی که هیچ سرپناهی ندارند. بنابراین یقین بدانید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روی این مساله حساس است. نباید اجازه بدهیم این همه‌ دسته‌بندی با عناوین مختلف رشد کند.»

احمدی لاشکی با اشاره به لزوم تقویت علوم انسانی می‌گوید که باید سهم آنها در آموزش کشور مورد توجه قرار گیرد و کیفیت علوم انسانی افزایش یابد: «اما نه به این قیمت که فاتحه کل علوم انسانی خوانده شود. بزرگ‌ترین مرکز آموزشی کشور تهران است، قسمت اعظم آموزش مدارس با چنین برنامه‌ای در تهران دچار اشکال می‌شود. بله در کشورهای توسعه‌یافته هم بحث هدایت تحصیلی در دانشگاه‌ها و... اجرا می‌شود اما نمی‌توان با دیدن یک مشکل یک‌باره چنین تصمیمی گرفت. مثل این است که به یک فرد معتاد بگوییم از فردا یک نخ سیگار هم نکش. ما حتما اگر لازم باشد با آقای فانی هم صحبت می‌کنیم، او خودش کارکشته است و چندین دهه در بدنه آموزش‌و پرورش بوده است صحبت با او حتما دریچه‌ای را باز می‌کند تا حقی از کسانی که به تحصیل در رشته علوم انسانی علاقه دارند، ضایع نشود.» از زمان انتشار خبر، بحث‌های بسیاری در این مورد صورت گرفت که پروژه حذف یا کمرنگ کردن علوم انسانی حالا به مدارس کشیده شده است. از حذف گسترده رشته‌ها در دوره قبل گرفته تا تغییرات و تحول در سرفصل‌های دانشگاهی و حالا محدود کردن علوم انسانی دبیرستان به مدارس فرهنگ که زیرنظر غلامعلی حدادعادل، عضو شورای تحول علوم انسانی اداره می‌شود. این نماینده مجلس در خصوص این مساله می‌گوید: «حتی اگر پروژه‌ای هم باشد نیاز به برنامه‌ریزی و توسعه دارد، ما نمی‌توانیم علوم انسانی را بکشیم. اشکالی ندارد از تاریخ و جغرافیا و... تعریف جدیدی ارایه دهیم اما پاک کردن صورت مساله و فرار از آن آسیب‌های جدی در بر خواهد‌داشت. من چنین رویکردی را نمی‌پسندم و یقین بدانید کمیسیون هم نظر عمده‌اش بر همین خواهد بود. دکتر حداد عادل که نقش عمده‌ای در شورای تحول علوم انسانی دارد، عضو همین کمیسیون است. حتما در مورد نقش مدارس فرهنگ و تصمیمی که گرفته شده ایشان هم نقطه‌نظرات‌شان را در کمیسیون اعلام می‌کنند و سعی می‌کنیم این مساله حل شود.» شاید توضیح دادن در مورد طرح جدید آموزش و پرورش و تکذیب خبری که هیاهوی بسیار به پا کرد برای مسوولان این دستگاه ساده‌تر از رساندن ١٢ مدرسه نمونه دولتی فرهنگ به عدد ٢٤ باشد تا آن‌گونه که چهاربند اعلام کرده بود هر منطقه پایتخت یک مدرسه فرهنگ داشته باشد.
اما در این بین مسعود ثقفی، مشاور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به ایسنا گفته حدادعادل موسس یک مدرسه غیردولتی با عنوان فرهنگ است در حالی که ١٢ مدرسه دیگر با عنوان «فرهنگ» سالیان سال در سطح شهر تهران و زیرنظر آموزش و پرورش به صورت هیات امنایی اداره شده و فعالیت می‌کنند و تنها یک تشابه اسمی بین این مدارس وجود دارد بنابراین مدارس فرهنگ دولتی ارتباطی با دکتر حداد عادل و مدرسه فرهنگ وی ندارند.

105105

کد خبر: 562957

وب گردی

وب گردی