خیز بارزانی برای ایفای نقش میانجی بین آنکارا و پ.ک.ک و بغداد

رئیس اقلیم کردستان عراق از آمادگی خود برای میانجیگری میان ترکیه و حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در صورت درخواست از وی در سفرش به آنکارا خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری آلمان، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان اظهار داشت :طبق اطلاعات ما نیروهای ترکیه بموجب قرارداد پیشین بین دو کشور و با هماهنگی بغداد وارد عراق شده اند تا نیروهای محلی را در بازپس گیری موصل از دست تروریست‌های داعش حمایت کنند.

این درحالیست که دولت عراق آگاهی از حضور این نیروها را بشدت رد کرده است.

وی با بیان اینکه ترکیه با دولت عراق در استقرار نیروهای خود در نزدیکی موصل هماهنگی صورت داده است تاکید کرد، برای پایان تنش میان طرفین میانجیگری خواهد کرد.

بارزانی گفت برای مذاکره با مسئولان ترک در خصوص این بحران و هماهنگی تلاش‌ها برای مبارزه با داعش به ترکیه خواهد رفت و گفتگوهایی را با مقامات بغداد صورت خواهد داد .بغداد و مسکو باید مشکل موشک‌های روسی را که برای هدف قرار دادن اهداف در سوریه از فراز آسمان این اقلیم عبور می‌کنند حل کنند.

وی از آمادگی خود برای میانجیگری میان ترکیه و حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) در صورت درخواست از وی در سفرش به آنکارا خبر داد.

وی گفت : مذاکرات میان طرفین در خصوص مسائل داخلی کردستان و تحولات جنگ علیه داعش بوده و طرفین بر لزوم حل و فصل تمام مشکلات موجود میان عراق و کردستان از طریق گفتگو و راه‌های مسالمت آمیز تاکید کردند .

در همین حال،وزیر خارجه آلمان مسکو و بغداد را به حل مشکل عبور موشک‌های روسی بر فراز آسمان اقلیم کردستان فرا خواند و گفت کشورش اقلیم را در جنگ علیه تروریسم حمایت می‌کند. وی حضور هرگونه نیروی آلمانی یا اروپایی را در این منطقه رد کرد و گفت : هیچ تصمیمی از سوی اروپا برای اعزام نیروی زمینی به کردستان وجود ندارد.

روابط میان این دوکشور همسایه با پایان مهلت تعیین شده از سوی بغداد برای عقب نشینی نیروهای آنکارا از منطقه زلکان دچار تنش شده است و عراق تهدید کرد که تمام گزینه‌ها از جمله مراجعه به شورای امنیت "آماده" است.

در همین راستا مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز به ابراهیم جعفری همتای عراقی خود ابلاغ کرده است که کشورش هم اکنون نیروهایش را از عراق خارج نخواهد کرد اما اعزام نیروهای بیشتر در وقت کنونی را به تعویق درآورده است.

301301

کد خبر: 563065

وب گردی

وب گردی