توصیف عراقچی از قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5  درباره پی ام دی

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام قطعنامه پیشنهادی کشورهای 1+5 را « بسیار خوب» توصیف کرد و گفت: این قطعنامه دو ویژگی دارد. ویژگی اصلی آن خاتمه دادن به موضوع پی .ام. دی است. به این ترتیب که اذعان می کند نقشه راه بین ایران و آژانس خاتمه یافته است یعنی هر همکاری که لازم بوده ایران انجام دهد ، انجام داده و بیش از این انتظاری برای همکاری ایران با آژانس نمی رود .این مولفه اول است که بسیار مهم است.


به گزارش ایسکانیوز، معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: مولفه دوم این است که تمام 12 قطعنامه گذشته شورای حکام را لغو و فسخ می کند و در نتیجه آن، دستور کار آژانس و شورای حکام نسبت به ایران تغییر خواهد کرد.
وی اظهار داشت: دستور کاری که تا الان وجود داشت ، اجرای پادمان و ان. پی .تی در ایران و اجرای شش قطعنامه شورای امنیت بود. به این معنا که دستور کاری که وجود داشت نگاهش به گذشته برنامه ایران بود. با تصویب این قطعنامه این دستورکار لغو و دستورکار جدیدی جایگزین می شود که نگاهش به آینده است ؛تحت عنوان اجرای برجام .از این پس از مدیرکل آژانس انتظار می رود که نسبت به اجرای برجام قضاوت کند و گزارش دهد.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: این مولفه ها با یک جمله قطعنامه تکمیل می شود که در آن شورای حکام ملحوظ می کند به این ترتیب پرونده پی ام دی بسته شده است. بنابراین قطعنامه ، قطعنامه بسیار خوبی است و پرونده پی .ام .دی را به صورت کامل و قاطع می بندد.
عراقچی در پاسخ به این سوال که در هشت سال آینده چه احکامی درباره صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران اجرا خواهد شد، گفت: من نمی دانم بحث 8 سال را از کجا آمده ولی طول دوره برجام 10 سال است و در این قطعنامه هم ذکر شده که بعد از 10 سال پرونده ایران عادی خواهد شد .
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: البته گزارش ، یک جمع بندی دارد به عنوان نتیجه گسترده تر که برای بعضی کشورها ارائه داده و تایید کرده هیچ فعالیت اعلام نشده ای در این کشورها وجود ندارد. اگر بتواند این گزارش را در مورد ایران صادر کند یعنی ظرف سال های آینده همکاری با آژانس به حدی برسد که آژانس گواهی کند در ایران هیچ فعالیت اعلام نشده ای وجود ندارد ، این 10 سال برجام و 10 سال روند عادی شدن کوتاه تر می شود.
معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: به این معنا که به واسطه این جمع بندی گسترده تر پرونده ما عادی خواهد شد و خیلی از تحریم های شورای امنیت هم قبل از 10 سال خاتمه پیدا خواهد کرد
ولی اگر به این گزارش هم نرسیم راس 10 سال پرونده عادی ایران خواهد شد.
عراقچی در تشریح روند کارها که به ارائه قطعنامه پیشنهادی 1+5 برای بستن پرونده مسائل گذشته و حال ایران منجر شد، گفت: طبق برجام قرار بود پس از آن که آمانو گزارش خود را در خصوص موضوع پی. ام .دی رامی دهد کشورهای 1+5 پیش نویس قطعنامه ای را با هدف بستن این پرونده به شورای حکام ارائه دهند.
وی اضافه کرد: گزارشی که آقای آمانو داد در مجموع گزارش متعادلی بود. ایشان گفته بود به دلیل پیچیدگی های بحث پی .ام. دی و اینکه به حدود 15 سال پیش بر می گردد قضاوت قطعی امکان پذیر نخواهد بود.
معاون وزیر امور خارجه گفت: هرچند او خود در توصیف گزارش اش از عبارت « نه سیاه و نه سفید» استفاده کرده بود ولی وقتی منتشر شد با توجه به جمع بندی که صورت داده بود به سفید بسیار نزدیکتر بود .آن هم به دلیل عباراتی که ایشان استفاده کرده بود مبنی بر این که هیچ برنامه نظامی هسته ای در ایران نبوده است و مواد هسته ای ایران هم هیچ انحرافی درآن مشاهده نشده است ولی آژانس ارزیابی می کند که قبل از سال 2003 یکسری مطالعاتی انجام شده است که از حد مطالعه فراتر نرفته است .
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: البته ما این جمع بندی را قبول نداریم ولی حتی اگر هم همین پذیرفته شود نشان دهنده این است که تخلفی از سوی ایران نیست چرا که مطالعه برخلاف ان. پی. تی نیست . بنابراین گزارش آقای آمانو در مجموع گزارشی بود که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تایید می کرد و راه را برای بستن پرونده در شورای حکام هموار می کرد.
عراقچی خاطرنشان کرد: متعاقب این گزارش مشورت های مفصلی را با کشورهای 1+5 داشتیم . آنها باید قطعنامه ای را به شورای حکام پیشنهاد می دادند چرا که ما عضو شورای حکام نیستیم. آنها قطعنامه ای را تهیه کردند و دو روز گذشته مشورت های مفصلی با آنها داشتیم. درباره بعضی قسمت ها با هم همفکری کردیم ، اصلاحاتی لازم بود صورت بگیرد. بعضی موارد لازم بود که کم یا اضافه شود. در مجموع پیش نویس نسبتا خوبی تهیه شد که روز سه شنبه توسط 1+5 در آژانس به عنوان پیشنهاد به شورای حکام به ثبت رسید.
وی که با رادیو گفت و گو مصاحبه می کرد در پاسخ به سوالی درباره احتمال سوءاستفاده از گزارش فعلی آژانس در آینده گفت: گزارشی که اکنون آژانس داده است ارزیابی نهایی آژانس نسبت به گذشته و پی. ام. دی است .خود آژانس هم گفته این ارزیابی نهایی است و نقشه راه بین ایران و آژانس تکمیل شده است . به صراحت گفته که نقشه راه جدیدی نخواهیم داشت، به اصطلاح نقشه راه 2 نخواهیم داشت .بنابراین از دید آژانس نسبت به گذشته هرکاری باید انجام می گرفته صورت گرفته است. آژانس هم ارزیابی فنی خود را هم داده و شورای حکام هم یک تصمیم سیاسی خواهد گرفت.
رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: هر سازمان بین المللی نهادی تصمیم گیر و یک نهاد مجری دارد. مثلا سازمان ملل نهاد تصمیم گیر شورای امنیت است و مجمع عمومی و نهاد مجری دبیرخانه و شخص دبیرکل است. در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم نهاد تصمیم گیر شورای حکام است و شخص مدیرکل و دبیرخانه به عنوان مجری تصمیات شورای حکام شناخته می شود و نقشی در تصمیم گیری ندارد.
معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: وقتی شورای حکام قطعنامه صادر می کند یعنی تصمیم گرفته است حالا چه سیاسی و یا فنی باشد مهم نیست. مهم این است که شورای حکام به عنوان نهاد تصمیم گیر، تصمیم خودش را گرفته و این تصمیم هرچه که باشد مجری است.تصمیمی که الان شورای حکام براساس این پیش نویس گرفته این است که موضوع پی ام دی خاتمه یافته است.

201/201

کد خبر: 563072

وب گردی

وب گردی