جامعه ظرفیت پذیرش معلولان را در فضای بالای مدیریتی ندارد/ دریافتی ماهانه آنها بین ۵۲ تا ۱۵۰ هزار تومان با احتساب حق پرستاری است

هفته معلولان است و با حضور رئیس سازمان بهزیستی به عنوان متولی معلولان در کشور، نماینده ۳ سمن و رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان، بحث داغی روی آنتن زنده تلویزیون درباره حقوق معلولان درگرفت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین؛ شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری میزگردی داغ درباره قانون حمایت از افراد تحت پوشش بهزیستی و معلولان برگزار شد. در این میزگرد انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، سید محمد موسوی رئیس کانون معلولان توانا به صورت حضوری به بیان دیدگاه های خود پرداختند. محمود کاری رئیس انجمن معلولان کشور در یک ارتباط تلفنی و محبوبه خلوق رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان و فاطمه آلیا رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس نیز به صورت تلفنی در این برنامه حضور داشتند که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

مشکلات معلولان چیست؟
موسوی: از ابتدا بگویم برای مدیران خوش قلب و کارکنان بهزیستی احترام قائلم. بزرگترین مشکل معلولان در دنیا، حتی برای سازمان ملل که کنوانسیون حقوق معلولان را ترسیم کرده، نوع نگرش است. اگر به سایت ایران توانا مراجعه کنید می بینید باید نگرش تغییر شود. در مسئولان هم باید این نگرش تغییرکند.

نگاه مسئولان و مردم درست نیست؟
موسوی: احساسات مردم پاک است ولی جهت داده نشده.

نظر شما همین است؟
کاری: در کشور اسلامی ما در ارتباط با معلولان درست عمل نشده است. انتظار داریم تبلیغات و اطلاعات رسانه ای اینقدر قوی شود که در ارتباط با توانمندی های معلولان آگاه تر شود.

به عنوان مسئول سازمان بهزیستی نظر شما چیست؟
محسنی بندپی: برگزاری این گفتگوها و گرامی داشت روز معلولان فرصتی برای ارزیابی عملکرد و بررسی نقاط قوت و ضعف است. سخنان عزیزان، واقعیت است. چون نگاه ما سیستمی و مبتنی بر شواهد نیست، بیشتر بر جنبه های منفی، نگاه داریم. این نگاه مدیران هم هست و در نظام برنامه ریزی ما هم وجود داشت. اگر مشکل نبود قانون سال ۸۳ بر زمین نمی ماند. شخصا در مجلس آن دوره، در تصویب این قانون نقش داشتم و همین الان نیز این قانون را مبنای کار خود قرار دادیم. ابتدا باید جلوگیری از شیوع معلولیت ایجاد کنیم و سپس زندگی معلولان را کیفی کنیم.
در قانون بودجه سال ۸۳ آمده از محل اعتبارات و دارایی ها، گفته شده هر فصل این قانون مصوب شود و نیاز به بار مالی داشته باشد، ردیف بودجه باید در بودجه سنواتی برای آن دیده شود. مثلا در برقراری حداقل حقوق کار برای معلولان را نیز در نظر گرفته است.

دولت این بودجه را می دهد؟

محسنی بندپی: الان خود دولت پیش قدم شده. امروز مصوب شده تمام نیازهای تجهیزاتی و توانمندی معلولان در بودجه سال ۹۴ و ۹۵ قرار بگیرد.

شما این نکته که بیان شد را قبول دارید؟
موسوی: من آقای محسنی را قبول دارم ولی سازمان بهزیستی را قبول ندارم. ما در عمل چیزی ندیدیم. همیشه بهزیستی شعارهای خوبی داده. رئیس قبلی می نشست جلوی دوربین و این مطالب را می گفت.

کاری: بنده نیز با اطلاعات و آمارهای فراگیر زیاد موافق نیستم. تغییر نگاه دولت تا حدودی درست است ولی هنوز در عملکرد دولت در ارتباط با معلولان آنطور که باید و شاید تغییر نکرده است.

محبوبه خلوق رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی اتحادیه جهانی معلولان به صورت تلفنی وارد برنامه شد.
شما در سن ۱۵ سالگی بر اثر حادثه معلول شدید. مشکل اصلی شما چیست؟
خلوق: وقتی فردی دچار معلولیت شود، باید شرایط ویژه ای داشته باشد. مشکل اصلی ما غیرقابل دسترس بودن شهر است که برای معلولان و سایر گروه ها مناسب نیست. نگرش جامعه به معلولان نیز مشکل دیگر ماست. بحث بیمه های تکمیلی و توانبخشی نیز از مشکلات ما است. اشتغال نیز مشکل عمده جامعه ما بوده است. برای معلولان اشتغال بیشتر و برای زنان معلول مشکلات مضاعف می شود. بسیاری از موارد نیز برای ما مضاعف می شود.

شما دکترای تاریخ دارید، مطلع هستید چقدر از معلولان تحصیل کرده و بیکار هستند؟

خلوق: آماری قطعی و دقیقی وجود ندارد. این معضل جدی است. به خصوص در سالهای گذشته تعداد معلولانی که تحصیلات عالیه دارند، درصدشان بالا رفته است. جامعه ظرفیت پذیرش معلولان را در فضای بالای مدیریتی ندارد.

چرا قانون برای معلولان به درستی اجرا نشده است؟

موسوی: این بحث روی نقص قانون و نقص نظارت بر اجرای قانون برمی گردد. اگر معلولان را توانا ببینیم، عامل ناتوانی نیست. معلولان یک محدودیت تن است، محدودیت ذهن نیست. ما حقوق فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داریم. طبق کنوانسیون جهانی معلولان، دولت جمهوری اسلامی متعهد به پشتیبانی تحصیلی معلولان شده است. مشاغل فکری جامعه به آنها واگذار شود. به علت ناکافی بودن بودجه، شهریه دانشجویان چطور پیش می رود؟

مشکل بودجه است؟
محسنی بندپی: اقداماتی که انجام شده، مهمترین اقدام سازمان بهزیستی در یکسال اخیر، جلوگیری از شیوع معلولیت است. برای جلوگیری از ناشنوایی و کم بینایی، غربالگری بالای ۸۰ درصد داشتیم. درباره اختلالات ژنتیکی ۲۵۰ مرکز خصوصی دارد با ما همکاری می کند.

موسوی: این ذره ای از حقوق ما است. یکی از مشکلات ما، اشتغال معلولیت است. بنده کارافرین هستم. ۹۲ درصد افراد در کارخانه من، معلول هستند که در آن کار می کنند. دولت هر ساله بیمه سهم کارفرما را نمی دهند. من درک می کنم ولی دیگر کارفرماها اینطور فکر می کنند؟

آیا به نظر شما مشکلات معلولان اینطور است؟
محمود کاری: مشکل اشتغال در جامعه معلولان وجود دارد. از نظر کلی ادامه تحصیل معلولان هم مشکل جدی دارد. سازمان بهزیستی می گوید شهریه را بده دانشگاه و بعد فیش بیاور تا پول بدهیم. معلول اگر پول داشت که نمی آمد کمک هزینه بگیرد. در اشتغال هم همین مشکل را داریم. وامهایی به افراد می دهیم که سیستمی نیست و مقروض می شوند و این وامها نیز برای آنها کارایی ندارد. سازمان فنی و حرفه ای را باید تقویت کنیم تا در کنار معلولان قرار بگیرد.

میزان مستمری های ماهانه معلولان چقدر است؟
کاری: بین ۵۲ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان با احتساب حق پرستاری است. بهزیستی دچار مشکلات قدیمی از لحاظ شاخصها و دستورالعمل هاست. به نظر من، این شاخصها با وضعیت معلولان تطبیق داده نشده است. پیشنهاد می کنم این شاخصها و دستورالعمل ها را بازبینی کنیم.

محسنی: ما تفاهم نامه ای با دانشگاه آزاد برای پرداخت شهریه دانشجویان معلول امضا کردیم. ما ۴۰ هزار دانشجو داریم که ۲۴ هزار نفر در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند. هیچ دانشجویی خودش شهریه شان را نمی پردازد. تفاهم نامه ای امضا کردیم که دیگر دانشجو با دانشگاه از لحاظ شهریه مرتبط نباشد.

موسوی: این شعار خوبی است. در عمل ما شدیدا از این موضوع شاکی هستیم. بهزیستی همیشه حرفهای خوبی می زند. به زیستی به کلمه بهزیستی عمل نمی کند.

محسنی: ولی تفاهم نامه وجود دارد.

موسوی: بهزیستی ۵۰ نوع وظیفه دارد که تنها یکی از اینها مربوط به معلولان است. بنده می شتابم پس از این برنامه سراغ بهزیستی!

فاطمه آلیا رئیس فراکسیون حمایت از حقوق معلولان در مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی وارد برنامه شد.
در قانون جدید که اصلاحیه ای روی قانون فعلی است، چقدر وضعیت معلولان تغییر می کند؟
آلیا:در قانون جدید، در صورت تامین بودجه عنوان شده که یعنی مسئولان اجرایی اراده داشته باشند بودجه را تامین کنند. باید در لایحه بودجه سالانه دولتها منظور شود. ولی در لوایح بودجه سالانه که می آید اینها دیده نمی شود. لایحه اصلاحیه ۴ سال است آماده شده و دو سال هم در دولت مانده است.

دولتی ها فقط باید اراده داشته باشند یا مجلس هم باید اراده داشته باشد؟
آلیا: لایحه بودجه را دولت به مجلس می دهد. مجلس می توانند اعداد و ارقام را تغییر دهد. از این فرصت استفاده می کنیم و ضمن تشکر از خدمات ارائه شده نقد می کنیم و برای جبران مافات انتظار داریم دولت محترم بودجه سال ۹۵ را با اثبات اراده خود برای بودجه معلولان داشته باشند.

در لایحه جدید چه بخشی را شما پیشنهاد دارید؟
محسنی: در رابطه با معلولانی که نگهداری می شوند، ما ۵۲ هزار تومان نمی دهیم. برای نگهداری روزانه ۳۴۰ خزار تومان می دهیم. برای نگهداری شبانه روزی ۶۰۰ هزار تومان می تهیم که تعداد آنها ۱۰۰ هزار نفر است. همچنین در تهران نیز حق ایاب و ذهاب ماهانه ۱۵۰ هزار تومان می دهیم.

موسوی: اینها را می فرمایند فقط در آمار می توان دید. این یک پایلوت است. باید ایشان با یک رویکرد و حرفهای جدید با برخی از سمن ها که متحولند و نگاهشان برای جمع آوری پول نیست، تعامل کنند. اینقدر مناسب سازی را جلو می روند که حقوق ما از بین می رود. این اعداد، خیلی قصه است. می روند وام به معلول می دهند. بدون هدف.

محسنی: ما اینطور اشتغال ایجاد کرده ایم.

موسوی: می گویند برو ماشین وارد کن و پول گمرک نده. سالانه موظفند ۱۰ درصد از بهزیستی خارج کنند و بگویند ما توانمند سازی کردیم. آخر دادن وام باعث می شود اینها توانمند شوند؟ اینها بدتر مقروض می شوند.

محسنی: این کارها چرا گوشه ای از پایلوت است؟ مراکزی که برون سپاری شده، سمن هایی که مرکز دایر کرده اند و ۶۰۰ هزار تومان می دهیم، چرا می گویید گوشه ای از کار است. ما آمار دادیم.

موسوی: برای ۶۰۰ معلول در کارخانه ما، شغل ایجاد کردیم و بیمه سهم کارفرما که سالانه ۲۵ درصد و ۲۰ درصد می دهند. اینها اشتغال را که از همه مهمتر است، عمل نکرده اند.

محسنی: پرداخت شهریه معلولان شاغل، ۲۰ هزار نفر است. معلولانی که آقای موسوی می گویند که اشتغال ایجاد شده، نباید به معلولانی مقایسه کرد که قدرت کار کردن ندارند.

قانون اگر بازنگری شود مشکلات شما چقدر برطرف می شود؟
موسوی: ما اعتقاد نداریم در هیات دولت این مشکل حل شدنی است، طوری به ما چانه زدند انگار دارند به ما لطف می کنند. ما نیاز به تغییر نگرش داریم. هر چه می گوییم این ضرورت دارد، می گویند این بودجه می خواهد و نمی شود.

نبود بودجه بهانه است یا واقعیت؟
موسوی: عزیزان قلبشان مالامال از انسان دوستی است ولی کشو میزشان خالی است. نگرش شان باید عوض شود. بازنگری ها باید به مجلس برود و رای بیاورد.

شنیده ایم کمیسیون مشترکی در مجلس تشکیل شده و در این باره کار می کند؟
محسنی: دولت موظف است کمک هزینه معیشت افراد بسیار شدید و شدید را به میزان حداقل دستمزد تعیین و اعتبار بدهد. نظارت مالی به منظور شفاف سازی منابع مالی این قانون با مشارکت امثال آقای موسوی تدوین شده. کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان است و جلسات فوق العاده ای گذاشته شده است. ۲ جلسه تشکیل شده و قول دادند که تمام تلاششان را می کنند تا ۱۵ دی این را تصویب کمیسیون کنند و به صحن تقدیم شود. در هر جلسه نیز از آقایان دعوت می شود؟

یک جمله به عنوان آخرین سخن تان در این برنامه بفرمایید:
موسوی: باید مشاغل فکری جامعه را به معلولان سپرد تا افق فکری جامعه متحول شود.

محسنی: امروز در هیات دولت مصوب شد تمام عزیزان معلول در طول سال ۹۴ و ۹۵ از لوازم کمک توانبخشی و کمک تجهیزاتی برخوردار شوند.

کاری: این که می گویند برای همه معلولان هزینه ایاب و ذهاب ۱۵۰ هزار تومانی پرداخت می شود، اینطور نیست و فقط برای ۷۳۰ نفر پرداخت می شود.

20106

کد خبر: 563243

وب گردی

وب گردی