لزوم توجه به راه‌های پیشگیری برای مقابله با اعتیاد

معصومه آباد*تصاویر معتادان در شهر به قدری دلخراشند که قابل فراموش شدن نیستند. ما به‌عنوان انسان‌های با ایمان باید پاسخگوی این آسیب اجتماعی در شهر باشیم.

1- در دور سوم شورای اسلامی شهر تهران فکر می‌کردیم که برای رفع آسیب‌های اجتماعی شهر مشکل مالی وجود دارد، اعضای شورایای اسلامی شهر نیز چون به گفته خود با بودجه 2میلیاردی نمی‌توانستند آسیب‌های اجتماعی شهر را کنترل کنند خواستار بودجه 10برابری برای این حوزه شدند. این در حالی است که با وجود 20میلیارد تومان نیز شاهد کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی نبوده‌ایم.

امروزه موادمخدر دیگر احتیاج به ابزارهای سنتی چون منقل و بافور ندارد و جوانان و نوجوانان به راحتی می‌توانند آن را تهیه کنند. مطالعات انجام شده نیز حاکی از این است که این قشر بیشتر از دهک‌های محروم و کم‌سواد جامعه هستند.

2- با وجود اقدامات مؤثر شهرداری در حوزه اعتیاد مثل اورژانس اجتماعی، گرمخانه‌ها و مراکز مداخله در بحران اما باید به این نکته توجه کرد که اقدامات همه سازمان‌های متولی حوزه اعتیاد در بحث مداخله و مقابله با بحران است و هیچ سازمان متولی برنامه‌ای تحت عنوان پیشگیری ندارد.

شهرداری تهران متولی اصلی این حوزه نیست اما اقدامات ویژه‌ و خوبی در این زمینه انجام داده است. پیشنهاد می‌کنم شهرداری در این زمینه برنامه جامعی تحت عنوان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ارائه بدهد و در این زمینه هم اقدامات مؤثر و ماندگاری انجام دهد.

منبع :همشهری محله

* عضو شورای اسلامی شهر

105105

کد خبر: 563404

وب گردی

وب گردی