شوک بزرگ گرانی بلیت قطار و هواپیما / بازار داغ دلالان چارتری

هنوز مدت کوتاهی از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها نگذشته بود که مسئولان قیمت بلیت قطار را هم افزایش داده و شوک بزرگی را به مسافران وارد کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، مسئولان در هفته دوم آذرماه، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را ابلاغ کرد تا به این وسیله نرخ بلیت در ۱۷۰ مسیر داخلی آزادسازی شود؛ اما با وجودی که بارها اعلام شده بود آزادسازی به معنای افزایش قیمت نیست، ناگهان پس از اعلام این موضوع، نرخ بلیت در پروازها به طور سرسام آوری بالا رفت، به طوری که بلیت برای مشهد مقدس با رقم‌هایی تا ۵۰۰ هزار تومان هم به فروش رسید.

هرچند که ایرلاین‌ها معتقدند این افزایش قیمت ربطی به آنها ندارد و دلالان چارتری این قیمت‌ها را تعیین می‌کنند اما واقعیت این است که افزایش ناگهانی قیمت بلیت هواپیما به دنبال اعلام آزادسازی اتفاق افتاد و زمینه را برای سودجویی عده‌ای در فقدان نظارت بر آژانس‌های متخلف ایجاد کرد.

همین افزایش قیمت موجب شد که بخش زیادی از متقاضیان سفر هوایی به مشهدمقدس در آستانه شهادت امام رضا(ع) از این سفر بازمانند و توان خرید بلیت با این قیمت‌ها را نداشته باشند و به فکر استفاده از وسیله حمل و نقل دیگری باشند اما در ادامه این تصمیم، خبر دوم مسئولان مبنی بر افزایش متوسط ۸ درصدی قیمت بلیت قطار، شوک دیگری را به مسافران وارد کرد.

در واقع مسافران که برای استفاده از حمل و نقل هوایی ناامید شده بودند با قیمت‌های بالاتری در حمل و نقل ریلی هم مواجه هستند که همین موضوع، فشار بیشتری را به متقاضیان وارد می‌کند.

بنابر اعلام معاون مسافری شرکت راه آهن، قیمت بلیت قطار مسافری از ۲۵ آذرماه به طور متوسط ۸ درصد افزایش می‌یابد. به گفته وی از ۱۳۷ قطاری که در شبکه ریلی تردد می‌کنند، ۹۱ قطار با ۱۰ درصد و کمتر از آن افزایش و ۴۶ قطار نیز حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

محمد راشدی، با اعلام اینکه شرکت‌هایی مجاز خواهند بود تا ۲۰ درصد افزایش قیمت دهند که در روزهای غیر پیک مسافر هم تخفیف لازم را برای مسافران در نظر بگیرند، افزود: با توجه به اینکه بلیت قطار ۴۵ روزه پیش فروش می‌شود، کسانی که از قبل بلیت خریده اند، با همان نرخ قبلی محاسبه خواهد شد.

وی، تاکید کرد که ۲۴ قطار که در مسیرهای حومه‌ای تردد می‌کنند، مشمول افزایش قیمت‌ها نمی‌شوند.

انتقاد مجلس از افزایش قیمت بلیت در قطار و هواپیما

در این خصوص، محمد دامادی، با اشاره به انتقاد از افزایش قیمت‌ها در دو بخش حمل و نقل ریلی و هوایی، گفت: مشخص نیست که وزارت راه و شهرسازی چه سبک و سیاقی برای افزایش قیمت‌ها دارد اما این موضوع به صلاح مردم نیست.

وی با بیان اینکه نباید هر زمان مشکل یا کمبود بودجه‌ای هست، فشار را به مردم بیاورند، اظهار داشت: معتقدم این افزایش قیمت‌ها در زمان پیک سفرها کار درستی نیست و در نهایت هم اتفاق خوبی در این بخش‌ها نمی‌افتد چرا که از توان متقاضیان کاسته می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام اینکه اینکه در زمان افزایش مسافر، قیمت‌ها را بالا ببریم، کار درستی نیست، افزود: الان در این فصل مردم گرایش دارند تا به مشهد مقدس سفر داشته باشند که در این شرایط، قیمت‌ها گران شده است.

دامادی، این رفتار را سودجویانه دانست و اظهار داشت: وقتی که مردم به بلیت نیاز دارند، نباید آن را گران کنیم چرا که در نهایت به این بخش‌ها هم آسیب وارد می شود، زیرا مردم نمی‌توانند پیش بینی برای سفرها داشته باشند و با این قیمت‌های گران هم تقاضا کاهش می‌یابد.

بنابراین به نظر می رسد، مسافرانی که از این پس قدرت خرید بلیت هواپیما را از دست داده اند باید با قیمت‌‌هایی نزدیک به نرخ‌های قبلی بلیت هواپیما، بلیت قطار را هم تهیه کنند که به گفته مسئولان شرکت راه آهن این قیمت‌ها برای مسیرهای پرتقاضا تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.

این در حالی است که از ابتدای روی کارآمدن عباس آخوندی در وزارت راه وشهرسازی همواره تاکید بر این بوده که سهم حمل و نقل جاده ای کاهش یافته و بیشتر سفرها به ریل انتقال یابد، موضوعی که به نظر می‌رسد در عمل اتفاق نیافته و مسافران زیادی از این پس به حمل و نقل جاده‌ای افزوده شود.

براین اساس، باوجود آمار بالای تصادفات رانندگی در کشور که سالانه چندین هزار نفر را به کام مرگ می کشاند، ایجاد تسهیلات لازم برای استفاده مسافران از حمل و نقل ریلی و هوایی ضروری به نظر می‌رسد اما این اقدامات دولت بطور حتم میزان استفاده از جاده را در حمل و نقل افزایش می‌دهد.

401401

کد خبر: 563518

وب گردی

وب گردی