تاکید عراقچی بر افزایش تجارت میان منطقه ای اعضای اکو/لزوم شناسایی اولویت ها و تجهیز منابع ملی و منطقه ای

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه بر لزوم گسترش تجارت میان منطقه ای کشورهای عضو اکو تاکید کرد و گفت: ایران سازمان اکو را فرصتی مناسب برای همکاریهای منطقه ای می داند.

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی روز یکشنبه در آغاز بیست ششمین نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای اکو گفت: سازمان اکو دستاوردهای مهمی برای توسعه منطقه ای داشته است و مشترکات کشورهای منطقه به ایده نهایی کردن همکاری های منطقه ای کمک می کند.

وی با اشاره به ظرفیت های موجود در منطقه اکو برای توسعه همکاری ها اظهار داشت: اکو نیازمند معماری جدید برای توسعه همکاری هاست و شورای برنامه ریزی این سازمان نقش مهمی در این زمینه دارد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به جمعیت 440 میلیونی اکو اظهار داشت: اکو در دو دهه عمر خود الگوی جدیدی از همکاری منطقه ای در زمینه های مختلف تجاری،ترانزیت، کشاورزی، توسعه انسانی، آموزش و فرهنگ ایجاد کرده است.

عراقچی ضمن تاکید بر لزوم شناسایی اولویت ها و تجهیز منابع ملی و منطقه ای اظهارداشت: باید برنامه هایی مثل موافقتنامه تجارت اکو و موافقت برای تسهیل صدور ویزا با تلاش های مشترک اعضا محقق و به تجارت میان منطقه ای اهمیت داده شود.

وی در ادامه بر لزوم حرکت به سمت ارتقای بهره وری انرژی تاکید کرد و با اشاره به برنامه دولت ها برای حرکت به سمت بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر گفت: باید به اولویت های علمی و تکنولوژی بپردازیم وهمکاری های بین اعضا در این زمینه تقویت شود.


معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در بخش دیگر از سخنان خود بر لزوم انتقال تکنولوژی تاکید کرد و گفت: اکو در حال فرایند اصلاح است و درخواست می کنیم برمبنای تلاش های دو دهه گذشته ، این روند تسریع شود.


عراقچی با اشاره به لزوم تمرکز شورای برنامه ریزی منطقه ای اکو بر برنامه های سالانه گفت: به پایان چشم انداز ترسیم شده اکو(در سال 2015) نزدیک می شویم. باید میزان تحقق اهداف پیش بینی شده این سند بررسی شود و دلایل عدم تحقق چشم انداز فعلی مورد ارزیابی قرار گیرد.
معاون وزیر خارجه بر لزوم رایزنی اعضا درباره سند چشم انداز10ساله 2016 تا 2025 تاکید کرد و گفت: دبیر خانه اکو پیش نویس این سند را تهیه کرده و آن را در اختیار اعضا قرار داده است . کشورهای عضو نظرات ابتدایی خود را ارائه کرده اند.


عراقچی با بیان اینکه ایران نظرات ابتدایی خود را در این زمینه ارائه کرده است گفت: ایران آماده است برای تعریف اهداف بحث جدی داشته باشد. در صورتی که اهداف تعریف شود می توانیم خود را متعهد به اجرای این اهداف بدانیم.


وی با اشاره به حمایت های جمهوری اسلامی از سازمان اکو گفت: حمایت های ایران از اکو از این باور سرچشمه می گیرد که این سازمان فرصت های مناسبی برای کشورهای منطقه ایجاد می کند و بررسی فعالیت های اکو نشان دهنده میزان تعهد ایران به این سازمان در دو دهه گذشته است.

10203

کد خبر: 563856

وب گردی

وب گردی