لزوم افزایش منابع طرح تحول سلامت برای سال‌های آتی

کارشناس مطالعات اقتصاد سلامت وزارت بهداشت بر لزوم افزایش منابع طرح تحول سلامت برای سال‌های آتی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، بهزاد نجفی درباره منابع نظام سلامت، با بیان اینکه ما در وزارت بهداشت و دفتر بودجه، خود را تنها مسوول مالی وزارت بهداشت نمی‌دانیم، گفت: بلکه به عنوان متولی نظام سلامت در وزارت بهداشت خودمان را مسوول هر پولی که وارد نظام سلامت می‌شود، می‌دانیم. یعنی باید به دنبال هر ریالی که وارد نظام سلامت می‌شود، فارغ از اینکه این پول از چه منبعی تامین شده باشد، خودمان را مسوول آن بدانیم. باید این پول را هدایت کنیم تا به جایگاه اصلی خود برسد و به صورت بهینه هزینه شود. حال تفاوتی نمی‌کند که این پول به صورت مستقیم از مردم دریافت می‌شود یا از طریق بیمه‌ها.

حداکثر 30 درصد منابع سلامت از جیب مردم باشد

نجفی به برخی مفاد مطرح شده در قانون برنامه پنجم توسعه اشاره و گفت: در این قانون مطرح شده که پول نظام سلامت از چه منبعی و به چه میزان تامین شود. در آنجا اشاره شده که حداکثر 30 درصد منابع نظام سلامت باید از طریق پرداخت‌های مستقیم تامین شود. بنابراین ما خودمان را مسوول اجرای این برنامه می‌دانیم و باید برنامه‌ریزی کنیم تا به این هدف برسیم.

او با بیان اینکه نهایتا باید مراقب تمام پولی که از هر طریقی وارد نظام سلامت می‌شود، باشیم، گفت: باید برنامه‌ریزی کنیم تا به این اهداف برسیم. تا کنون بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برنامه‌هایی برای این موضوع دیده شده، در قانون برنامه پنجم آمده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن نیز انجام شده است.

نجفی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت، گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم با اجرای طرح تحول نظام سلامت، در حال رسیدن به این اهداف که در این قانون آمده، هستیم.

کارشناس مطالعات اقتصاد سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه در حال حاضر چند درصد منابع سلامت مستقیما از پرداختی‌های مردم تامین می‌شود؟ گفت: البته اکنون نمی‌توان گفت که در این زمینه به این 30 درصد رسیده‌ایم؛ چراکه هنوز هزینه‌های سازمان‌ها بیرون نیامده است اما در حال نزدیک شدن به این عدد هستیم. بر این اساس در سال 94 با تخصیص منابعی که دولت انجام خواهد داد، قطعا به این عدد نزدیک خواهیم شد.

نجفی درباره منابع طرح تحول نظام سلامت، گفت: در حال حاضر طرح تحول منابع مختلفی دارد؛ یک بخش آن یک درصد مالیات بر ارزش افزوده است و بخش دیگر از منابع هدفمندی یارانه‌ها است و دو ردیف بودجه که در طرح تحول هزینه می‌شود. باید گفت منابعی که در سال 93 پیش‌بینی شده بود، بر اساس هزینه‌های سال 93 بوده است و خوشبختانه با همین هزینه‌ها طرح تحول به خوبی انجام شد، اما برای سال‌های بعد چون هزینه‌ها افزایش می‌یابد، برای جبران این هزینه‌ها باید منابع را نیز افزایش دهیم.

او همچنین گفت: البته یک بخش از این هزینه‌ها را می‌توان با افزایش کارایی جبران کرد، اما این موضوع جوابگوی افزایش همه هزینه‌ها نخواهد بود. البته باید محاسبات لازم انجام، نسبتی برآورد و سپس با توجه به آن، منابع مورد نیاز به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام شود.

20102

کد خبر: 563987

وب گردی

وب گردی