ربیعی در صحن علنی مجلس:در زمینه اشتغال از مسئولیت خود شانه خالی نکردم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بازار پول، کالا و کار باید هرسه در کنار هم کار کنند تا بتوان در زمینه اشتغال اقدامات اثربخشی انجام داد، گفت: من نیز در این میان از مسئولیت خود شانه خالی نکردم و به عنوان دبیرخانه شورای عالی اشتغال همه تلاش خود را برای بهبود در هر سه حوزه به کار گرفتم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، علی ربیعی در نشست علنی امروز (دوشنبه 23 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال ایرج عبدی نماینده مردم خرم آباد و دوره پیرامون وضعیت اشتغال در کشور افزود: ما برای اینکه در امر اشتغال واقف باشیم یک شمای کلی از وضعیت الگوی اقتصاد و اشتغال را به نمایش می گذارد.

وی ادامه داد: سه حیطه بازار پول و سرمایه و بازار ارز و بازار کالا و خدمات و بازار کار باید در کنار یکدیگر عمل کنند و همانطور که می دانید ما در بحث پایه پولی و نقدینگی و بحث سطح عمومی قیمت ها دچار چه مسائلی بودیم و امروز نیز برنامه هایی که در این جهت ها انجام داده ایم نیاز به زمان دارد البته در سطح عمومی قیمت ها تلاش های خوبی صورت گرفته همچنین در تثبیت نرخ ارز و پیش بینی پذیر بودن نرخ ارز و اقتصاد نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است اما هنوز نقدینگی بیش از اندازه در جامعه وجود دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در آستانه برنامه ششم توسعه و بودجه، مجلس نیز می تواند به دولت کمک کند؛ همچنین در بحث بازار کار امروزه نرخ مشارکت بهبود پیدا کرده است و بهبود نرخ مشارکت گرچه به تعداد بیکاران اضافه می کند اما نشان می دهد در جامعه هنوز امید وجود دارد.

تلاش برای ایجاد رابطه بین بین مزد و بهره وری

ربیعی با یادآوری دنبال کردن بحث دستمزدها افزود: با وجود آنکه نسبت قیمت تمام شده دستمزدها با استانداردهای جهانی فاصله دارد لذا باید هزینه های مبادله و سایر هزینه ها را به نفع دستمزد کم کرد لذا برنامه ای که داریم آن است که بین مزد و بهره وری رابطه ایجاد کنیم.

وی گفت: در سال گذشته دستمزد را به تورم پیشی دادیم و طی دو سال در شورای عالی کار دستمزد را در سطوح دستمزدی تأثیر دادیم و به نوعی رابطه دستمزد و بهره وری را در آنجا دیدیم.

ربیعی افزود: بازار پول، کالا و کار باید هر سه در کنار هم کار کنند تا بتوان در زمینه اشتغال اقدامات اثربخشی انجام داد من نیز در این میان از مسئولیت خود شانه خالی نکردم و به عنوان دبیرخانه شورای عالی اشتغال همه تلاش خود را برای بهبود در هر سه حوزه به کار گرفتم.

وی یادآور شد: امروز بازار کار کشور در کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات در بخش تقاضا و عرضه دچار نارسایی هایی است؛ به زودی 4 میلیون و 800 هزار تحصیلکرده وارد بازار کار خواهند شد که هیچ نسبتی با مهارت ندارند در بهترین حالت که در یک استان اندازه گیری کردیم 20 درصد بین نسبت خروجی دانشگاه و نیاز به شغل در استان رابطه معنادار وجود دارد لذا نیاز داریم سازمان فنی و حرفه ای را تقویت کنیم.

ربیعی تأکید کرد: در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال دکتر روحانی تأکید کردند که هر فردی که وارد دانشگاه می شود یک کارنامه اشتغال برای وی در نظر گرفته شود و مهارتی که باید در جامعه ایجاد کند از قبل برای آن برنامه ریزی کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما باید در اصلاح ساختارها اقداماتی انجام دهیم تا بتوانیم نتیجه اثربخشی انجام دهیم من هم وزیر کارفرمایان هستم و هم وزیر کارگران و هم بیکاران لذا برای بهبود اوضاع مدام در حال برنامه ریزی هستیم.

وی گفت:‌ تجربه 15 ساله نشان داده همیشه رشد با اشتغال همراه نبوده است به گونه ای که همیشه بیکاری بالاتر از رشد ایستاده است لذا در یک سیاستگذاری مناسب به دنبال رشد فراگیر هستیم تا بتوانیم زمینه اشتغال را فراهم کنیم.

ربیعی گفت: ما در گذشته با رشد پدیده بدون اشتغال یا کم اشتغال روبرو بودیم ما تلاش کردیم به رشد اقتصادی همراه با اشتغال برسیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سرمایه گذاری‌ها در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه بوده است به گونه ای که شاهد بودیم پیوست عدالت برای برنامه ریزی توسعه کشور مورد بی توجهی واقع شده است به گونه‌ای که سرمایه گذاری‌ها اغلب در جاهایی صورت گرفته که به تبع سرمایه گذاری ها در صنایع پایین دستی نیز در همانجا صورت گرفته است و هر جا به استان های دورتر و مرزی رفته ایم براساس پیوست عدالت برای برنامه ریزی توسعه کشور عمل نشده است که من نیز به این موضوع واقف هستم.

وی افزود: مقام معظم رهبری دراقتصاد مقاومتی اشاره به عدالت بنیان کردن داشتند و دولت نیز یکی از اصول برنامه ششم را به کم کردن نابرابری ها و رفتن به سمت کاهش این نابرابری اختصاص داده است.

ایجاد شغل از خانه تا کارخانه در 6 و 7 استان محروم کشور انجام شده است

ربیعی تأکید کرد: ما براساس مطالعات انجام شده آمایش اشتغال را در سطح استان به کار گرفته ایم و تمرکز خود را بر استان های محروم بنا کرده ایم امروزه بحث آموزش فنی و حرفه ای از روستا و بحث ایجاد شغل از خانه تا کارخانه در 6 و 7 استان محروم کشور صورت گرفته است.

وی افزود: ما باید به سمت اشتغال هایی برویم که رونق را به روستاها کشانده و اگر می خواهیم سالی 800 هزار شغل ایجاد کنیم نباید به انتظار سرمایه گذاری های بزرگ نشست و باید تمرکز خود را به سمت بنگاه‌های غیر رسمی خرد و کوچک ببریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وضعیت تأمین مالی از دیگر مسائلی است که مجلس نیز باید با این وزارتخانه همکاری داشته باشد لذا باید صندوق توسعه ملی یا بانک ها یا بازار سرمایه اعتباراتی تزریق شود تا به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم.

وی گفت: حمایت از بنگاه‌های خرد به عنوان محور اشتغال، حفظ اشتغال در کوتاه مدت بر بنگاه‌های کوچک و در دراز مدت بر دانش بنیان از دیگر اهداف ما به شمار می رود؛ در سیاستگذاری های اشتغال ما براساس آمایش اشتغال سرزمینی به سمت اشتغال مناطق محروم است.

ربیعی افزود: عملکرد صندوق کارآفرینی امید را در سال 92 و 93، 150 طرح در مناطق کم برخوردار را مورد حمایت قرار دادیم که این از نمونه های اقدامات این وزارتخانه در مناطق محروم است همچنین در طی 8 ماه سال جاری 850 میلیارد تومان با شعار هر روستا یک محصول و هر خانه یک کارخانه را دنبال کردیم اکنون نیز شعار اشتغال بزرگ و بنگاه های کوچک را دنبال می کنیم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید جهت گیری اشتغال به سمتی پیش رود که بنگاه های کوچک را از شهرهای دورافتاده با آموزش های متناسب همراه کنیم که این تنها راه تضمین رشد اشتغال در مناطق محروم است

203

کد خبر: 564014

وب گردی

وب گردی