گروه مشاورین معلولان در شهرداری تهران راه اندازی شد

شهردار تهران از راه اندازی گروه مشاورین معلولان در شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف با بیان اینکه شهروندان معلول با محدودیت جسمی روبرو هستند و وظیفه جامعه و مسئولان این است که اجازه ندهند محدودیت این افراد به محرومیت تبدیل شود، گفت: شهرداری تهران توجه به جانبازان و معلولان را در اولویت های شهروندی قرار داده و به این مساله بسیار توجه می کند.

او با تاکید بر اینکه اقدامات شهرداری تهران نمی تواند مشکلات اساسی معلولان را حل و فصل کند، گفت: با وجود تمامی مشکلات، ما در حوزه هایی همچون حمل ونقل، روان سازی و دسترس بودن پیاده روها و مسیرها، معماری و ساختمان، ورزش و سالن های ورزشی اقداماتی را انجام داده ایم. ضمن اینکه ما به خانواده هایی که دارای معلول هستند و از نظر مالی شرایط خوبی ندارند و برای معلولانی که به دلیل هزینه های گزاف امکان ادامه تحصیل نداشته اند توجه ویژه ای داشته و اقداماتی را انجام داده ایم.

شهردار تهران از راه اندازی گروه مشاورین معلولان در شهرداری تهران خبرداد و گفت: این اقدام که اخیرا صورت گرفته است برای آن بود که بتوانیم در تمام برنامه های شهرداری اعم از بودجه و برنامه ریزی سهم معلولان را پیش بینی کنیم. در واقع همانطور که ما برای تمامی برنامه ها و طرح هایمان پیوست اجتماعی و فرهنگی داریم باید به معلولان به عنوان یک موضوع اصلی و اساسی توجه کنیم و آنها را مدنظر قرار دهیم.

قالیباف در ادامه به اجرای طرح حمایتی شهرداری تهران برای ادامه تحصیل معلولان پرداخت و گفت: دوسال است که این طرح را انجام می دهیم و امسال هزینه ها به دو برابر افزایش پیدا کرده است. دلیل این امر هم آن است که بسیاری از معلولانی که در گذشته ترک تحصیل کرده بودند امروز با استفاده از تسهیلات شهرداری تهران توانسته اند به تحصیل خود ادامه دهند و بر اساس میزان استقبال، ظرفیت به دوبرابر افزایش پیدا کرده است.

او گفت: تحصیل فرزند معلول علاوه بر تمامی مزایایی که دارد این امکان را برای والدین فراهم می کند تا حداقل 4 تا 5 ساعت از روز را بدون دغدغه به امورات خود بپردازند.

شهردار تهران در بخشی از سخنانش در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تا چه اندازه از فضاهای عمومی برای استفاده معلولان آماده سازی شده اند؛ بیان کرد: ما دو بوستان را به گونه ای آماده کرده ایم که معلولان بتوانند از همه ظرفیت های آن استفاده کنند . اخیرا نیز پارک گل مخصوص معلولان در نظرگرفته شده که بخشی از آن آماده شده و بخش دیگر انشاالله در آینده آماده و نهایی می شود.

قالیباف گفت: ما تلاش می کنیم تا اماکن عمومی و بوستان ها را به سرعت به این سمت ببریم که معلولان هم بتوانند از آنها استفاده کنند. درحال حاضر نیز 17 درصد پیاده راه ها برای استفاده معلولان آماده سازی شده است.

او با اشاره به وجود مشکلات زیرساختی در آماده سازی اماکن عمومی برای حضور معلولان گفت: با وجود تمام اقدامات اما به دلیل مشکلات جدی در زیرساخت ها، تلاش های ما نمی تواند چندان کامل باشد. به طور مثال در سال های اخیر پیاده راه ها در شهر تهران به سرعت نظم گرفته و گسترش پیدا کرده اند اما به دلیل کنده کاری ها و فقدان کانال تاسیسات ما همچنان با مشکل روبرو هستیم.

10102

کد خبر: 564066

وب گردی

وب گردی