یک کارشناس اقتصادی:  برخی اعضای اوپک اعتقادی به مدیریت عرضه ندارند

یک اقتصاددان، با بیان اینکه افزایش عرضه نفت اوپک سبب تضعیف مدیریت طرف های عرضه شده است ، گفت: برخی از کشورهای مهم تولید نفت اوپک هیچ توجهی به کاهش تولید ندارند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمد محمدپورعمران در مصاحبه با رادیو اقتصاد، اظهار داشت: تولید نفت از شیل در آمریکا هم جایگاه نفت را سست کرده است.

وی، درباره اجلاس اخیر اوپک هم که هیچ اشاره به کاهش تولید نشده است، گفت:‌ برخی اوپکی ها فکر می کنند که فصل سرما سبب افزایش تقاضا می شود و راهبرد افزایش تولید اوپک بر کاهش تولید نفت غیر اوپک، استمرار عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی همچنان دیده می شود و شاید قیمت این کالا در سال آینده میلادی نیز پایین بماند.

محمدپور عمران، تصریح کرد:‌ تقاضای جهانی نفت رو به کاهش است اما اوپک همچنان به عرضه بیش از حد نفت ادامه می دهد و حتی پیش بینی می شود نرخ رشد اقتصاجهانی در سال اینده بازهم کاهش یابد.

بنا براین گزارش کارشناسان معتقدند قیمت متعادل نفت باید در محدود 80 دلار باشد تا سرمایه گذاری در این بخش توجیه اقتصادی داشته باشد و منافع تولید کنندگان را هم تامین کند.

برخی کشورهای نفت فروش عربی با قیمت زیر 103 دلار هم با کسری مواجه می شوند و برخی هم با قیمت پایین تر از 70 دلار و 50 دلار با کسری مواجه شدند.
دولت کویت هم با قیمت پایین تر از 47 دلار برای هر بشکه نفت خام با مشکل مالی مواجه می شود،اما در عربستان این کسری به دلیل جنگهای نیابتی این کشور و همچنین کاهش قیمت نفت زیاد است.

این اقتصاددان پیش از این هم گفته است، در اقتصاد ایران باید به سمت استقرار اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و خوشبختانه اقتصاد کشورمان عرصه های زیادی برای تولید ثروت دارد و از برنامه ریزان انتظار می رود در زمینه بیشتر تلاش کنند تا تهدیدهای اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت به فرصتی برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و بیماری هلندی تبدیل کنیم و خوشبختانه این آمادگی و این استعداد و ظرفیت در ایران وجود دارد.

قیمت نفت ایران به حدود 35 دلار در هر بشکه رسیده که تقریبا در یک دهه اخیر بی سابقه است.

401401

کد خبر: 564124

وب گردی

وب گردی