توسط سازمان حمایت؛ افزایش نرخ بلیت قطار «غیرقانونی» اعلام شد

یک مقام مسئول در سازمان حمایت، با اعلام غیرقانونی بودن افزایش نرخ بلیت قطار توسط شرکت راه‌‌آهن، اعلام کرد: در صورت افزایش نرخ با متخلفان در چارچوب قانون تعزیرات حکومتی برخورد خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، وحید منایی با اعلام مخالفت سازمان حمایت با افزایش قیمت بلیت قطار، گفت: افزایش قیمت بلیت قطار مغایر با فرآیند اجرایی تصریح شده در مصوبات هجدهمین جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی بوده و لازم است قبل از هر اقدامی، فرآیند مربوط طی گردد.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزود: براساس مصوبات و بخشنامه‌های صادره، خدمات حمل و نقل ریلی مشمول نرخ‌گذاری بوده و بر همین مبنا افزایش قیمت بلیت حداکثر تا ۶ درصد بعد از بررسی اسناد و مدارک و در صورت تائید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان میسر است.

وی تصریح کرد: افزون بر آن، افزایش قیمت بلیت قطار بعد از طرح و تایید در هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها نیازمند تصویب در کارگروه تنظیم بازار است.

به گفته منایی، از آنجا که اقدام شرکت راه آهن بدون اطلاع و هماهنگی سازمان حمایت و کارگروه تنظیم بازار صورت گرفته است، وجاهت قانونی نداشته و شرکت‌های حمل و نقل ریلی حق افزایش قیمت بلیت قبل از طی فرآیند مذکور را ندارند.

وی تاکید کرد: در صورت افزایش نرخ با متخلفین در چارچوب قانون تعزیرات حکومتی برخورد خواهد شد.

پیش از این، معاون مسافری شرکت راه‌آهن از افزایش قیمت بلیت قطار از ۲۵ آذرماه خبر داده بود. براساس این تصمیم، قیمت بلیت قطار مسافری از ۲۵ آذرماه به طور متوسط ۸ درصد افزایش می‌یابد، ضمن اینکه حداکثر افزایش قیمت ۲۰ درصد و حداقل افزایش قیمت کمتر از ۸ درصد گزارش شده است.

در همین حال، سید محمد راشدی معاون مسافری شرکت راه آهن با بیان اینکه قیمت بلیت قطار مسافری از ۲۵ آذرماه به طور متوسط ۸ درصد افزایش می‌یابد، گفته بود: از ۱۳۷ قطاری که در شبکه ریلی تردد می کند، ۹۱ قطار با ۱۰ درصد و کمتر از آن افزایش و ۴۶ قطار نیز حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.

راشدی اظهار داشته بود: شرکت‌هایی مجاز خواهند بود تا ۲۰ درصد افزایش قیمت دهند که در روزهای غیرپیک مسافر هم تخفیف لازم را برای مسافران در نظر بگیرند و شرکت راه آهن نیز نظارت خواهد کرد، ضمن اینکه با توجه به اینکه بلیت قطار ۴۵ روزه پیش فروش می‌شود، کسانی که از قبل بلیت خریده اند، با همان نرخ قبلی محاسبه خواهد شد.

به گفته معاون مسافری شرکت راه آهن، ۲۴ قطار که در مسیرهای حومه‌ای تردد می‌کنند، مشمول افزایش قیمت‌ها نمی‌شوند.

401401

کد خبر: 564460

وب گردی

وب گردی