خوانساری:  اعتراض بخش خصوصی ایران به مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا/ رکود تشدید شد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از وزارت امور خارجه خواست که به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا واکنش جدی نشان دهد.

به گزارش ایسکانیوز؛ مسعود خوانساری در نهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره بر لزوم اخذ ویزا برای شهروندان 38 کشوری که بدون ویزا به آمریکا سفر می کردند،گفت: متاسفانه مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی ایران را در ردیف کشورهایی مانند سودان، عراق و سوریه قرار داده و اعلام کرده اند افرادی که در 5 سال گذشته به این کشورها سفر کرده اند و قصد سفر به آمریکا را دارند، باید فرآیند بررسی ویزا را طی کنند.

وی، افزود: این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در حالی است که برای کشورهایی مانند عربستان که مشکلات متعددی با حمایت از گروه های تروریستی ایجاد کرده اند، هیچ مشکلی ایجاد نشده است.

ایران خود را یکی از قربانیان ترور می داند

خوانساری، اضافه کرد: این اقدام در شرایطی صورت گرفته است که ایران خود را یکی از قربانیان ترور می داند، اما برای ما عجیب است که آمریکا چنین رفتاری را با ایران انجام می دهد.

رئیس اتاق تهران، با ظالمانه خواندن این موضوع گفت: در فضای اقتصادی پساتحریم که اقتصاد ایران خود را برای همکاری و همراهی با اقتصاد جهانی آماده می کرد انتظار بخش خصوصی این بود که پس از توافق هسته ای، تعامل روشنی داشته باشیم که متاسفانه این اقدام می تواند مشکلاتی را برای ما ایجاد کند.

خوانساری، از وزارت امور خارجه خواست به این موضوع واکنش جدی نشان دهد.

رئیس اتاق تهران، همچنین از نامه نگاری ها با سفارت خانه های اروپایی برای رسیدگی و اعتراض به اقدام مجلس نمایندگان آمریکا خبر داد و گفت: امیدواریم کشورهای اروپایی که دغدغه حضور در اقتصاد ایران را دارند به صورت جدی به این اقدام واکنش نشان دهند.

خوانساری با اشاره به روز بین المللی مبارزه با فساد و همایشی که اتاق تهران به همین مناسبت در هفته گذشته برگزار کرده بود، گفت: در واقع یکی از دغدغه های بخش خصوصی طی سالهای گذشته، گسترش فساد در ارکان نظام اداری و اقتصادی کشور بوده است. متاسفانه طی چند سال گذشته نیز فقط به صورت ظاهری و حتی صوری به مبارزه با فساد پرداخته شده است.

وی، افزود: در 10 سال گذشته فساد در تمام ارکان جامعه نفوذه کرده و دستگاه های نظارتی به جای ریشه یابی و برخورد دقیق با مظاهر فساد، تنها شرایط را برای فعالان اقتصادی که تلاش می کنند در سلامت به کسب و کار بپردازد، سخت و سخت تر کرده است.

خوانساری، ادامه داد: فساد را نمی توان و نباید تنها در اختلاس و موارد اینگونه خلاصه کرد. سودجویی افراد خاص، مانع تراشی های بی جهت در مقابل توسعه کسب و کار بخش خصوصی و هر نوع مانعی در برابر گردش آزاد و شفاف اطلاعات از مظاهر فساد است.

کمک درآمدهای نفتی به گسترش جدی فساد در کشور

پول های بادآورده و بی حساب و کتاب ناشی از درآمدهای نفتی هم طی سال های گذشته کمک کرده است تا میزان گسترش فساد جدی تر شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، گفت: در همایش هفته گذشته، وزیر دادگستری در مورد اقدامات دولت برای مبارزه با فساد توضیحاتی ارائه کرد که ایجاد انضباط مالی و افزایش میزان شفافیت از جمله این اقدامات است. مورد خاصی هم که به آن اشاره شد موضوع اخذ گواهی عدم سوء پیشینه مربوط است و بنا بر صحبت وزیر دادگستری این بند بزودی برای صدور برخی مجوزها حذف می شود و ما هم اعلام آمادگی کردیم که در اتاق تهران برای صدور کارت بازرگانی، قید دریافت گواهی عدم سوء پیشینه را حذف می کنیم.

خوانساری، همچنین به انتصاب رئیس جدید سازمان امور مالیاتی نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم آقای تقوی نژاد با شیوه های متفاوت از گذشته عمل کند.

فشارهای مالیاتی به گسترش بیشتر رکود دامن می زند

وی، ادامه داد: یکی از مواردی که می توان به آن انتقاد داشت، چند برابر شدن مالیات ها در دوره رکود است. رکود کمر بنگاه ها را می شکند. فشارهای مالیاتی هم به گسترش بیشتر رکود دامن می زند. متاسفانه ماموران مالیاتی گاهی به جای پرداختن به آنهایی که مالیات نمی دهند، فشار را به بخش خصوصی بیشتر می کند.

خوانساری، گفت: مالیات گیری از اقتصاد زیرزمینی و برخی مراکزی که مالیات نمی دهند، اصلی است که فراموش شده و به جای آن فشار بر بنگاه های تولیدی کشور افزایش یافته است و امیدواریم نگرش ها و روش ها نیز قدری بهبود یابد.

401401

کد خبر: 564470

وب گردی

وب گردی