رئیس جمهوری: گروهی دنبال تفرقه‌افکنی میان مسلمانان هستند

رییس‌ جمهور با بیان اینکه امروز عده‌ای در پی تفرقه‌افکنی و اختلاف میان مسلمانان در کشورهای اسلامی هستند، گفت: همه باید به حفظ آبروی اسلام و وحدت مسلمانان در جهان حساس بوده و هوشیاری خود را افزایش دهیم.


به گزارش ایسکانیوز، دکتر روحانی در گفتگوی تلفنی با رییس جمهوری نیجریه با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور نیجریه به تهران و نتایج ثمربخش آن در روابط دوجانبه و نشست سران کشورهای صادرکننده گاز، توسعه و گسترش روابط دو کشور را به نفع دو ملت و جهان اسلام دانست و خواستار همکاری مشترک برای تأمین امنیت در جهان اسلام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ضروری است در شرایطی که تروریسم ، امنیت بسیاری از کشورهای اسلامی را تهدید می‌کند، مسلمانان دستِ اتحاد به یکدیگر بدهند، گفت: نباید اجازه دهیم تا اختلافات جزیی به درگیری و اختلافی عمیق تبدیل شود، چرا که حفظ جان مسلمانان وظیفه اصلی و همگانی است.

آقای روحانی ضمن جویا شدن وضعیت آسیب‌دیدگان این حادثه به ویژه رهبر شیعیان آن کشور، با بیان اینکه امروز همه مسلمانان راهی جز اتحاد و همدلی برای ساختن آینده کشورشان ندارند، گفت: دنیای اسلام امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به آرامش و حل و فصل مسالمت‌آمیز مشکلات دارد.

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت تشکیل گروه حقیقت‌یاب در قبال این حادثه، اظهار داشت: انتظار داریم دولت نیجریه در شرایط فعلی از همه آسیب‌دیدگان دلجویی و با دستورات قاطع از تداوم هرگونه ناآرامی جلوگیری کند.

آقای روحانی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارایه هرگونه کمک به ویژه اعزام تیم‌های پزشکی، مداوای مجروحان و آسیب‌دیدگان حادثه و التیام آلام مردم تأکید کرد.

محمد بوهاری رییس‌ جمهوری نیجریه نیز در این مکالمه تلفنی با تشکر از حساسیت و پیگیری رییس‌ جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت مسلمانان جهان و نیجریه، تشریح این حادثه ناخوشایند، و تأکید بر تعهد خود به حفظ جان مسلمانان این کشور، بر عزم دولت نیجریه برای پیگیری دقیق علل و عوامل وقوع این حادثه اشاره کرد و اظهار داشت: دستور داده‌ام گزارشی دقیق از این حادثه تهیه شود و خواسته‌ام تا مقامات استان به آن واکنش نشان دهند، همه تلاش خود را برای حفظ آرامش بکار خواهیم گرفت و در خصوص این حادثه با کسانی که کوتاهی کرده باشند، برخورد خواهد شد.

201/201

کد خبر: 564541

وب گردی

وب گردی