مسافرت امن هوایی یا تست شجاعت؛ انتخاب شما کدام است؟

پرواز، تجربه‌ای است لذت‌بخش که مدت‌هایی مدید، ذهن بشر را معطوف خود کرده بود. هر چند این آرزو مدت‌هاست که تحقق پیدا کرده، ولی فناوری‌های روز، در صددند هر روز بُعدی جدید به آن افزوده و اشتیاق سیری ناپذیر بشر، برای درک تجربیات متفاوت را اقناع کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زومیت، شرکت مهندسی هوا فضای "Windspeed Technologies"، طرحی خلاقانه، مفهومی و متفاوت ارائه کرده است که به مسافران امکان می‌دهد برای طی مسیرهای طولانی و در هواپیماهای بزرگ، با چشم‌اندازی خیره‌کننده از ابرها و آسمان، پروازی متفاوت را تجربه کنند.

این طرح که "عرشه‌ی آسمان" (skyDeck)، نامیده می‌شود، شامل اضافه شدن جایگاهی خاص به هواپیما است که تقریباً به صورت نصفه از بدنه‌ی هواپیما به خارج راه داشته و چشم اندازی مبهوت کننده و ۳۶۰ درجه از آسمان را در معرض دید قرار می‌دهد. در واقع مسافران در این جایگاه نشسته و از میان گنبدی شفاف، از چشم‌اندازی ۳۶۰ و فراموش نشدنی که عظمت آسمان را به زیبایی هر چه تمام به تصویر کشیده، لذت می‌برند.

هدف اصلی از ارائه‌ی این طرح، افزودن اندکی چاشنی هیجان و سرگرمی به پروازهای طولانی مدت است. طرحی که می‌تواند توسط مالکان خصوصی هواپیما و یا خطوط هوایی به کار گرفته شود. با توجه به ابعاد، این گنبد را می‌توان روی انواع هواپیما از جمله جت‌های کوچک و هواپیماهای متوسط تا بزرگ، نصب کرد.

در طول دهه‌های اخیر، سعی شده تا اسباب آرامش بیشتری برای مسافران پروازهای طولانی مدت فراهم شود تا رنج و خستگی چنین سفری، چندان موجب آزردگی خاطر افراد نشود. هر چند این راه‌کارها مدت‌هاست که شاهد تغییر و تحول چندانی نبوده‌اند. این شرکت در نظر دارد با اجرای چنین طرحی، سطحی جدید از راحتی و سرگرمی را به مسافران چنین پروازهایی هدیه کند.

مهندسان در ابتدا در مورد قرار گرفتن این گنبد و اثرات احتمالی آن بر وضعیت پرواز نگرانی‌هایی داشتند، هر چند با توجه به بررسی و آزمایش‌های انجام شده در تونل باد، به نظر می‌رسد بهترین مکان برای قرار گرفتن این گنبد، قسمت انتهایی هواپیما است. همچنین شکل قطره مانند این عرشه نیز به کاهش اثرات حضور این گنبد بر موقعیت هواپیما کمک می‌کند؛ اما به هر صورت به دلیل وضعیت موجود، این گنبد شیشه‌ای باعث افزایش مصرف سوخت هواپیما خواهد شد.

این شرکت دو مسیر متفاوت را برای دستیابی و جای گرفتن دراین گنبد ارائه کرده است: مسیر اول، آسانسوری است با دو صندلی که مسافران را به گنبد می‌رساند.

مسیر دوم استفاده از پلکانی است که به گنبد راه دارد. در نهایت ظرفیت این گنبد دو صندلی است. هر چند این طرح به صورت تک صندلی نیز قابل اجرا است.

البته از طرح تا واقعیت، هنوز راه نسبتاً درازی در پیش است. اما اگر روزی نسل جدید هواپیماها با چنین گنبدهای شگفت‌انگیزی وارد خطوط هوایی شدند، انتخاب شما چیست؟ ترجیح می‌دهید در صندلی امن و راحت خود بنشینید، یا نه، دوست دارید سفرتان را با تجربه‌ای مهیج، به یادماندنی‌تر کنید؟ به نظر شما، آیا اصلاً چنین طرح‌هایی، روزی به واقعیت بدل خواهندشد؟

20102

کد خبر: 564624

وب گردی

وب گردی