اولین دوره جایزه مصطفی (ص)  4 دی ماه در تالار وحدت برگزار می شود/تالار وحدت؛ میزبان 60 دانشمند مسلمان

نشست رسانه ای جایزه علمی و فناوری مصطفی (ص) صبح امروز با حضور مهندس صفاری نیا، دبیر شورای سیاست گذاری این جایزه در معاونت علمی و فناوری وزارت علوم برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز، صفاری نیا در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول گفت: جایزه علوم و فناوری پیامبر اعظم که عنوان نشان عالی علم و فناوری سطح جهان اسلامی را کسب کرده است از سال 91 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و در سه سال گذشته سیاست ها، راهبردها، استانداردها و شاخصه های برگزاری آن مشخص شده است.

او در ادامه با اشاره به زمان برگزاری این جایزه گفت: اولین دوره جایزه مصطفی 4 دی ماه همزمان با میلاد پیامبر اکرم با حضور دانشمندانی از کشورهای مختلف اسلامی در تالار وحدت برگزار خواهد شد. همچنین نشست آکادمی علوم بنیادین در کشورهای مختلف اسلامی همزمان با این مراسم تشکیل خواهد شد.

صفاری نیا با بیان اینکه جایزه مصطفی(ص) میزبان ۶۰ دانشمند مسلمان ایرانی و خارجی از ۲۸ کشور جهان اسلام است، گفت: شورای این جایزه متشکل از نهادهای اسلامی، دانشمندان برجسته ایرانی و خارجی، مدیران علم و فناروی کشورهای اسلامی منتخب هستند که رویکردهای اولین دوره جایزه را تعیین کرده اند. این جایزه بعد از مطالعه علمی ۳۰۰ جایزه جهانی و بررسی استانداردهای این جوایز انجام شده است. در این جایزه افراد علمی مستقیما خود کاندید نمی شوند و یک نهاد علمی ممتاز و نهاد برجسته می تواند معرف نامزدهای دریافت جایزه باشد که تاکنون ۲۰۰ مرکز علمی به عنوان نهادهای معرفی نامزدها با ما تعامل داشته اند.

او در خصوص ملاک های گزینش آثار در این دوره از مسابقات گفت: آثار برگزیده باید در مرزهای دانش و نوآوری و دارای اصالت باشند. همچنین بدیع بودن و مسبوق نبودن به سابقه از ملاک های اعطای جایزه است. اثر برگزیده نیز باید کاربرد و نتایج خاصی در زندگی مردم و توسعه علم و فناوری داشته باشد.

دبیر شواری سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) از اطلاع رسانی این جایزه به بیش از ۱۳ هزار مخاطب به ۵ زبان زنده دنیا خبر داد و گفت: علاوه بر این در مجمع عمومی آیسسکو که دو هفته گذشته در باکو برگزار شد، این جایزه معرفی شد و همچنین سازمان همکاری های علمی و فناوری اسلامی هم در جریان این اقدام مهم قرار گرفته است. امیدواریم شاهد حضور تاثیرگذار و نقش پررنگ دانشمندان ایرانی و خارجی در جریان برگزاری این جایزه باشیم. ضمن این که جایزه مصطفی(ص) به نویسندگان برجسته در ۲۳ تیرماه معرفی شد و سایر گروه ها در فرهنگستان علوم پزشکی و فرهنگستان علوم در جریان آن قرار دارند.

صفاری نیا با بیان اینکه فراخوان این جایزه از سال ۹۲ منتشر شده است، گفت: ۱۳ مشاور و داور خارجی ما را در انتخاب آثار برگزیده یاری کردند و مجموع داورانی که در دوره اول آثار دریافت شده را داوری کرده اند به حدود ۶۰ داور شناخته شده در سطح جهان می رسد.

او در ادامه گفت: این جایزه چند عضو حقوقی خارجی دارد که شامل رییس بانک توسعه اسلامی، رییس آکادمی علوم جهان اسلام، رییس دانشگاه کراچی پاکستان و رییس دانشگاه مالایا مالزی می شود.

جایزه مصطفی میزبان 60 مهمان خارجی

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) از معرفی برگزیدگان این جایزه در ۴ دی ماه خبر داد و گفت: مراسم در تالار وحدت با حضور بیش از ۶۰ مهمان از کشورهای دیگر آغاز خواهد شد. بدین ترتیب ۳۶ نفر از قاره آسیا، ۱۲ نفر از قاره آفریقا، ۶ نفر از قاره آمریکا و ۸ نفر از قاره اروپا مهمان این جایزه خواهند بود.

او با اشاره به سایر برنامه های جانبی این جایزه گفت: ۲ دی نشستی در دانشگاه علوم پزشکی و ۳ دی ماه مراسم بازدید از مراکز علم و فناروی از دیگر برنامه های این جایزه تشکیل خواهد شد. به جز مراسم اعطای جایزه بازدید از مراکز فرهنگی تهران نیز برای مهمانان در نظر گرفته شده و شنبه ۵ دی ماه نیز در نشست شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) رویکردها و سیاست های جایزه برای دوره بعد تعیین می شود.

صفاری نیا همچنین از برگزاری نشست آکادمی علم و فناوری جهان اسلام بعد از نشست تعیین سیاست های جایزه خبر داد و گفت: نشست برگزیدگان جایزه هم با سخنرانی عمومی آن ها در ساختمان صلح هلال احمر با موضوع راهکارهای توسعه علم و فناروی در کشورهای اسلامی همراه خواهد بود.

او همچنین از تشکیل نشست تخصصی برگزیدگان در فرهنگستان علوم خبر داد و گفت: از سوی دیگر نشستی تخصصی در دانشگاه تهران شنبه ۵ دی با حضور دانشمندان و مهمانان جایزه برگزار می شود. نشست همزمان دیگری در دانشگاه تربیت مدرس به دعوت این دانشگاه برگزار می شود. نشست مشترک دیگری هم در این روز به معرفی اقدامات آکادمی علم و فناوری جهان اسلام اختصاص دارد. روزهای ششم و هفتم دی ماه نیز برای بازدید از مراکز فرهنگی و هنری تهران توسط میهمانان جایزه در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی (ص) گفت: این جایزه دو پروژه مهم را دنبال می کند. پروژه اول با مشارکت بانک توسعه اسلامی احداث ساختمان وقفی است. دومین پروژه هم با مشارکت خیرین اختصاص زمینی وقفی در تهران به صندوق موقوفات جایزه مصطفی(ص) است. پروژه مهم دیگری هم به پذیره نویسی عمومی برای صندوق وقف جایزه است که در مهر ماه سال جاری آغاز شد و تاکنون ۲۳۵ نفر اعضای حقیقی و حقوقی مشارکت مالی خود را در این صندوق اعلام و از آن حمایت کرده اند. تاکنون نیز حدود ۵ /۵۰ میلیارد ریال تامین مالی صورت گرفته و ۴۰ میلیارد ریال هم به تازگی به آن اضافه شده است.

او درباره شیوه های وقف علمی در برگزاری جایزه مصطفی(ص) گفت: وقف املاک و ساختمانها، وقف سهام، وقف فروش (سهمی از کل فروش/ سهمی از فروش کالایی خاص)، مشارکت مالی دائمی در صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات، سپرده‌گذاری قرض الحسنه مدت‌دار در صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات از راهکارهای مشارکت در وقف علمی و حرکت ارزشمند این جایزه است. همچنین شرکت‌ها، سازمان ها، مؤسساتی چون انستیتو پاستور، گلرنگ، فومن شیمی، بنیاد علوی تاکنون حمایت خود را از این جایزه با پیوستن به صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) اعلام کرده اند.

صفاری نیا همچنین گفت: نذر علمی در این جایزه به نذر فروش یعنی سهمی از کل فروش آینده یا سهمی از فروش کالایی خاص اختصاص دارد.

برگزاری مسابقه دانش آموزی فیلم نور ابن هیثم

او از برگزاری مسابقه دانش آموزی فیلم نور ابن هیثم خبر داد و گفت: فعالیت دانش آموزی جایزه مصطفی(ص) امسال به بهانه نامگذاری سال ۲۰۱۵ توسط یونسکو به نام این اندیشمند مسلمان ایرانی انتخاب شده است.

دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) هدف از برگزاری این مسابقه را آشنایی دانش آموزان سراسر کشور با دستاوردهای این دانشمند و همچنین موضوع نور عنوان کرد و گفت: تاکنون ۹ هزار دانش آموز برای شرکت در این مسابقه اعلام آمادگی کرده اند و بیش از ۱۰۰۰ فیلم تاکنون به دبیرخانه مسابقه ارسال شده است که مراسم نهایی و اعلام برگزیدگان را سوم اردیبهشت ۹۵ در تهران برگزار خواهیم کرد.

صفاری نیا از برگزاری نمایشگاهی از فعالیت های دانش آموزی در تهران خبر داد و گفت: برنامه ما این است که این مسابقه سالیانه با نام دانشمندان مسلمان ایرانی در سال های متمادی با موضوعات مختلف استمرار یابد و این مسابقه را به میان دانشجویان هم خواهیم برد. همچنین ۱۰۰ اثر و طرح تصویری از هنرمندان ایرانی و خارجی درباره جایزه مصطفی(ص) دریافت کرده ایم که از این میان ۱۰ اثر خارجی و ۹۰ اثر ایرانی هستند و از ۳۰ هنرمند دریافت شده اند.

20104

کد خبر: 564756

وب گردی

وب گردی