ریشه یابی سکون مسکن در رکود اقتصاد کلان/ دوپینگ انبوه سازان دوای درد بازار نیست

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با تاکید بر اینکه رکود در بازار مسکن به تبع رکود بر فضای اقتصادی کشور است، گفت: طرح فروش اقساطی مسکن نوعی دوپینگ انبوه سازان برای فروش خانه هایی است که در دولت قبل با هزینه بالا ساخته شده است اما اکنون خریداری ندارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران امروز در حاشیه برگزاری نشست « تحولات بازار مسکن در فضای رکودی» که در سالن اجتماعات انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، پژوهشگران و اهالی رسانه برگزار شد، در خصوص طرح فروش اقساطی مسکن گفت: از همان ابتدای اعلام این طرح نیز مشخص بود که لیزینگ مسکن آنهم با اقساط چندمیلیونی نمی تواند تاثیر چندانی بر روی خرید و فروش در بازار مسکن داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز توانمندی لازم برای تامین منابع لازم خرید اقساطی مسکن را ندارد، ادامه داد: این طرح به نوعی دوپینگ انبوه سازان برای فروش خانه هایی است که با هزینه بالا در دولت قبل ساخته شده اند اما اکنون در بازار خریداری ندارند.

مدرس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران با تاکید بر اینکه مشکل رکود مسکن ریشه در ناتوانی عموم مردم در خرید مسکن دارد، گفت: وقتی پس اندازی در کار نباشد اساسا سرمایه ای نیز برای ورود به بازار مسکن پدید نمی آید.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در ادامه گفت: طبق آمارها در سال گذشته هر خانوار شهری در ماه تنها 53 هزار تومان پس انداز داشته است و خانواده های روستایی نیز در ماه کمتر از 50 تومان پس انداز داشته اند این در حالی است که در آبان ماه متوسط قیمت مسکن در کلان شهر تهران حدود 3 میلیون 850 هزار تومان گزارش شده است و اگر قرار باشد یک واحد 60 متری با این رقم خریداری شود رقمی بالغ بر 231 میلیون تومان منابع مالی نیاز دارد.

طباطبایی با بیان اینکه طی یک دهه گذشته قدرت خرید مردم به دلیل سیر جهشی نرخ تورم کاهش چشم گیری داشته است، ادامه داد: به نظر می رسد تا زمانی که رشد اقتصادی کشور به شرایط مطلوب بازنگردید مسکن همچنان به عنوان یک مشکل لاینفک در برابر اقشار متوسط و ضعیف جامعه خودنمایی خواهد کرد.

این کارشناس مسایل مسکن با اشاره به اینکه دولت اکنون از ظرفیت مسکن مهر چشم پوشی می کند و حتی برخی آن را یک مصیبت قلمداد می کنند، یادآور شد: به نظر می رسد با تغییر رویکردهای جدید می توان شهرهای جدید را به افق جمعیتی مورد نظر خود رساند.

نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با بیان اینکه اغلب شهرهای جدید به افق های جمعیتی مد نظر دست پیدا نکرده اند، گفت: شهر جدید هشتگرد که ظرفیت جمعیت‌پذیری آن 500 هزار نفر تعیین شده تا کنون تنها حدود 30 هزار نفر جمعیت جذب کرده و شهر جدید پردیس نیز ار افق 150 هزار نفری خود تنها دارای حدود 60 هزار نفر سکنه است.

مدرس دانشگاه خوارزمی چالش اصلی شهرهای جدید را نداشتن رویکرد اقتصادی دانست و گفت: اما تجربه شهرهای جدید در جهان نشان می‌دهد که چنانچه شهرهای جدید دارای کارکرد اقتصادی تجاری مشخص و برنامه‌ریزی شده‌ای باشند بسیار موفق عمل خواهند کرد؛ برای مثال شهر جدید کراولی در انگلستان به یکی از قطب‌های صنعتی بزرگ بین لندن و ساحل جنوبی انگلستان تبدیل شده است و یا شهرهای جدید هنگ‌کنگ مانند توئن مون و شاتین دارای جایگاه تجاری صنعتی برجسته‌ای هستند .

طباطبایی در پایان تاکید کرد : این انتظار وجود داشت که دولت به جای حمایت از خودروسازان و یا اجرایی سازی طرح خرید کالا تحریک بازار مسکن را در اولویت خود قرار می داد چرا که مسکن می تواند بیش از 400 صنعت دیگری را به طور مستقیم و غیر مستقیم درگیر خود کند.

401401

کد خبر: 564827

وب گردی

وب گردی