ساخت دستگاه کمک آموزشی نگهدارنده سلاحهای ورزشی تیراندازی به دست دانشجوی واحد علوم و تحقیقات

همزمان با سومین روز از فعالیت شانزدهمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری ، دستگاه کمک آموزشی نگهدارنده سلاحهای ورزشی تیراندازی که توسط فرید آجورلو، دانشجوی کارشناسی مهندسی ورزش واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شده است در غرفه پژوهشی این دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز، آجورلو درباره ضرورت این اختراع گفت: سالیان طولانی است مربیان رشته پرمدال المپیکی تیراندازی بدنبال راهکارهای مناسبی هستند تا ازنظرعلمی وعملی دراین ورزش برای آموزش بهترومناسبتر نونهالان و نوجوانان که ازنظرسنی و جسمانی دچارمحدودیت های خاصی هستند به آنان کمک کنند.

او با بیان اینکه اکثرمربیان با توجه به سنگین بودن سلاح های ورزشی فقط شرایط جسمانی وسنی افراد را برای ورود به این ورزش مورد تاکید قرارمیدهند، ادامه داد: متغیرهای موجود در سن وجسم و شرایط مربوط به آن باعث شده شروع به ورزش تیراندازی همچون سایرورزشها ازسنین نونهالی وابتدای نوجوانی با توجه به تفاوتهای بیومکانیکی درآنها انجام نشود.

این پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه این اختراع طبق اصول رشته دانشگاهی مهندسی ورزش،برای اولین بار در ایران و جهان طراحی وساخته شده است، گفت: هدف از طراحی این دستگاه آن است که تمام محدودیتها ومشکلات جسمی و سنی و... رابرطرف کند و بتواند باعث دگرگونی در روش آموزش ورزش تیراندازی به نوآموزان شود.

او با اشاره به اینکه درقسمتی از داخل این دستگاه وزنه هایی با وزنهای مختلف (500گرم الی 3000گرم) وجود دارد، افزود: در طرف دیگراین دستگاه جای سلاح برای قرارگیری سلاحهای ورزشی وجود دارد که مکانیزم این دستگاه بصورت قرقره ، وزنه ها و فنر و... حوزه دینامیک است.

آجورلو وزن استاندارد سلاح تفنگ 5.5 الی 6 کیلوگرم دانست و گفت : مربی با انتخاب وزنه مناسب میتواند ازوزن زیاد سلاح برای آموزش نوآموز که سنگین است بکاهد.

او جلوگیری از بروز آسیب دیدگی درحین آموزش درسنین نو نهالی و نوجوانان و کمک به آموزشهای علمی و عملی و تکنیک های تیراندازی ورزشی و رشد سریع آموزش بعنوان اهداف این دستگاه برشمرد و گفت: این دستگاه قابل استفاده برای بیماران بیماری های خاص (ام اس، معلولین، کم توانان ذهنی و...) است و امکان پایین آوردن سن شروع به ورزش تیراندازی را فراهم می سازد.

آجورلو گفت: از دیگر اهداف طراحی و ساخت این دستگاه می توان به از بین بردن موانع ورود افراد به این رشته ورزشی در بخش همگانی، توسعه ورزش همگانی و ایجاد جذابیت در بخش تیر اندازی ورزشی و شروع به استعدادیابی ورزش تیراندازی از سنین پایین تر اشاره کرد.

لازم به ذکر است این اختراع دارای تاییدیه علمی از پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و فدراسیون تیراندازی جمهوری اسلامی است.

20104

کد خبر: 564830

وب گردی

وب گردی