انتشار ۹۶ درصد مقالات علوم انسانی در پایگاه ها و مجلات داخل کشور

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: حدود ۹۶ درصد مقالات علوم انسانی در این پایگاه و مجلات داخلی منتشر می شود و باید برای چاپ مقالات این حوزه در مجلات بین المللی برنامه ریزی شود.

محمد جواد دهقانی در چهل و هشتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، موسسات، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور، گفت: مرجعیت علمی، میزان اثر گذاری اقتصادی، دیپلماسی علمی و فناوری و تولید علم و دانش از معیارهای سنجش میزان تحقق سیاست های کلان کشورها در حوزه علم و فناوری است.

او گفت: درحال حاضر حدود ۹۶ درصد مقالات علوم انسانی دانشمندان کشور تنها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مجلات داخلی منتشر می شود که باید برای انتشار مقالات این حوزه در دیگر پایگاه ها و موسسات بین المللی برنامه ریزی شود.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: دانشمندان کشور در سال ۲۰۱۴ بر اساس آمار های اسکوپوس رتبه ۱۶ را از نظر تعداد مقالات علمی در دنیا در اختیار دارد چرا که توانسته ایم ۴۳ هزار و ۷۵ مقاله را در سال جاری میلادی در این پایگاه منتشر کنیم.

دهقان گفت: بر این اساس در پایگاه اسکوپوس کشور سوییس با تولید ۴۱ هزار و ۸۵ مقاله در رتبه ۱۷، تایوان با تولید ۴۰ هزار و ۷۱۵ در رتبه ۱۸ و ترکیه با تولید ۳۹ هزار و ۲۸۹ مقاله در رتبه ۱۹ قرار دارند.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: طبق آمارهای موجود ۶ دانشگاه توکیو، ملی سنگاپور، هنگ کنگ، پکن، تسینگ هوا و ملی سئول به عنوان دانشگاه‌های برتر آسیا هستند.

دهقان گفت: سهم ایران از مقالات پراستناد و مقالات داغ در ۱۰ سال حدود ۵ دهم درصد تولیدات علمی کشور و حدود هزار مقاله است که این میزان ۴ دهم درصد از کل مقالات پر استناد و داغ دنیا را شامل می‌شود.

او تعداد مقالات برتر بین المللی کشور (ESI) در سال ۲۰۱۴ را ۲۲۲ مقاله ذکر کرد که این تعداد در سال ۲۰۱۳ تعداد ۱۵۷ مقاله و در سال ۲۰۱۲ تعداد ۱۰۹ مقاله بوده است و گفت: بیشترین تعداد مقالات برتر مربوط به حوزه مهندسی با ۳۵۱ مقاله و بوده و پس از آن رشته‌های شیمی با ۱۱۷ مقاله، ریاضیات با ۱۱۳ مقاله، فیزیک با ۸۹ مقاله و پزشکی بالینی با ۵۵ مقاله برتر بودند.

رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به تعداد مقالات منتشر شده از سوی محققان دانشگاه آزاد، وزارتخانه های علوم و بهداشت در اسکوپوس، گفت: در سال ۲۰۱۴ دانشگاه آزاد تعداد ۸ هزار و ۵۸۲ مقاله در اسکوپوس منتشر کرده است که این تعداد از سوی وزارت بهداشت ۱۲ هزار و ۱۱۶ مقاله و از سوی وزارت علوم ۲۳ هزار و ۲۱۴ مقاله بوده است.

دهقان گفت: تعداد مقالات منتشر شده از سوی دانشگاه آزاد در ISI در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶ هزار و ۲۶ مقاله است که این میزان برای وزارت بهداشت به ۸ هزار ۵۵۲ مقاله و برای وزارت علوم به ۱۸ هزار و ۱۵۹ مقاله می‌رسد.

کد خبر: 564937

وب گردی

وب گردی