بنیانگذار انجمن طراحان  لباس و پارچه ایران در واحد نجف آباد/شناخت و آگاهی از فرهنگ و آداب و رسوم جامعه، عامل پیشرفت

همایش روند شکل گیری پوشاک و شیوه طراحی صنعتی پوشاک در ایران در دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با حضور صدیقه پاک بین بنیانگذار انجمن طراحان لباس و پارچه ایران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، پاک بین در ابتدای این همایش با مرور راهکارهای پیشبرد اهداف دانشجویان این رشته تحصیلی در صنعت، گفت: استفاده از نرم افزارهای جدید و به روزطراحی، دانستن تفاوتها و کاربردهای تصویرسازی لباس به صورت تخت و تصویرسازی های کامپیوتری، داشتن شم اقتصادی، مهارت در طراحی و شناخت و آگاهی از فرهنگ و آداب و رسوم جامعه از جمله مواردی است که دانشجویان رشته طراحی و چاپ پارچه و لباس و طراحان آماتور و حرفه ای پارچه و لباس باید آنها را مد نظر داشته باشند .توجه به این موارد در کنار شناخت خواسته های مردم عامل اصلی پیشرفت و ارتقا در این صنعت خواهد شد.

پاک بین با به شااخصه های صنعت نساجی اشاره کرد و در ادامه افزود: صنعت پارچه و لباس را می توان یکی از صنایع مهم و دارای ارزش افزوده بالا در کشور دانست. صنعتی که با توجه به اشتغال زایی قابل توجهی که دارد، فعالان آن با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کنند. البته یکی از مهمترین دلایل بروز مشکلات این صنعت ،تحریم های ظالمانه ای بوده که نه تنها این صنعت، بلکه تمام صنایع ما را تحت تاثیر قرار داده است. با حال نمی توان مزایای این صنعت را نادیده گرفت. صنعت نساجی در زمره بزرگترین، مهمترین و قدیمی ترین صنایع جهان قرار دارد که بدلیل اشتغال زایی بالا و نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی فوق العاده ،مورد توجه اغلب کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا قرار دارد. مزایای متنوع آن از جمله قدرت اشتغال زایی بالا، ارز آوری ، تولید ثروت ملی، نیاز به سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و ارزش افزوده بالا، موجب شده است که بسیاری از کشورها، صنعتی شدن خود را صرفا از صنایع نساجی و پوشاک آغاز کنند.

وی افزود: بررسی عملکرد واحد طراحی لباس در صنعت تولید پوشاک نشان می دهد پدید آمدن پوشاک امری تصادفی یا خواستی فردی نبوده است. پوشاک بر مبنای تفکرات و نیازهای اقلیمی ،مادی و معنوی اقوام بوجود آمده و آیینه تمام نمایی از تاریخ زندگی بشر شده است و در طول قرن ها در سرزمین های گوناگون شکل گرفته و تحول یافته است. لباس که بازتابی است از توان اقتصادی،نگرش سیاسی،قابلیت های فرهنگی و اجتماعی،باورهای مذهبی و فلسفی و پایبندی های رسمی و سنتی، در روند تکامل خود زیر نفوذ و سیطره نظام نقشه دار سرمایه قرار گرفت. در این نظام،پوشاک جایگاهی دیگر یافت و به کالا تبدیل شد و همانند کالا ارزشی دوگانه پیدا کرد. برآورنده نیاز های بشری گردید و به محصولی برای فروش تبدیل شد. پس می بایست نظیر هر کالای دیگر، حداکثر سودآوری را داشته باشد و زمانی به این هدف دست می یافت که به گونه ای ساخته شود که مدت طولانی قابل مصرف باشد. دیگر اینکه کالا باید وسیع ترین بازار، یعنی بیشترین مصرف کننده و مشتری را داشته باشد.

دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه ایران با بیان خصوصیت های برجسته طراحان مشهور لباس خطاب به دانشجویان طراحی نجف آباد افزود: داشتن شم تجاری قوی، توان برقراری ارتباط خوب، حس رقابت،قوه خلاقیت بالا،مهارت در طراحی،شناخت خوب مواد اولیه،مهارت در دوخت،کار گروهی،آگاهی از روند مد روز و قوه تخیل قوی از جمله خصوصیاتی است که یک طراح باید برای رسیدن به جایگاه واقعی خود مد نظر قرار دهد همچنین آموزش و تحصیلات رسمی ، برای تبدیل شدن به یک طراح موفق باعث می شود کار طراحی ساده تر شود. شما در این راستا به مجموعه طراحی، دوزندگی، و مهارتهای طراحی، دانش در مورد صنعت مد، و پشتکار زیاد نیاز خواهید داشت. مهارتهای خود را بسط و گسترش دهید. طراحان موفق مد از مهارتهای بسیاری از جمله طراحی، چشم تیزبین در مورد رنگها و بافتها، توانایی تصویرسازی مفاهیم در سه بعد، و مهارتهای مکانیکی در دوخت و برش تمام انواع پارچه برخوردار است. اگر تاکنون مهارت دوختن را فرا نگرفته اید در این زمینه تعلیم ببینید. توانایی دوخت پارچه های سخت در شرایط دشوار باعث می شود بتوانید در حرفه خود جایگاه خوبی را به دست آورید اما برای این کار لازم است بر روی این مسئله کار کنید. این کار مهارتی است که به راحتی نمی توان به آن دست یافت. دانش عمیق شما از پارچه در استفاده درست و مناسب از آن به هنگام طراحی بسیار ضروری است. همچنین باید از منابع پارچه و مواد اولیه مورد استفاده نیز اطلاع داشته باشید. در مورد سایرطراحان هم عصر با خود، ازنظر سابقه، سبک امضا، کارهای انجام گرفته توسط آنها و محل تحصیل شان اطلاعات کسب کنید شما با در دست داشتن این اطلاعات می توانید به طراح بهتری تبدیل شوید چرا که می توانید از ایده های آنها نیز استفاده کنید. نحوه ساختن طبقات و دامنه محصولات را فرا بگیرید. همچنین در مورد مدلها از طریق رسانه، فروش تطبیقی و نمایش های تجاری تحقیق نمایید. این مهارتها را در سنین جوانی گسترش داده و ساعات زیادی را برای تکمیل نمودن حرفه خود اختصاص دهید.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا که سابقه طراحی و دوخت لباس بسیاری از شخصیت های طراز اول ایران و جهان را در کارنامه خود دارد، در پایان اضافه کرد: به طور صادقانه پیش از دنبال کردن این حرفه در صنعت مد، مهارتها و شخصیت خود را ارزیابی کنید. شما ممکن است پوشاک و لباس را دوست داشته باشید اما این تنها بخشی از داستان ورود به صنعت مد است. شما همچنین می بایست از مهارتهای ارتباطی بالا، اشتیاق برای کار کردن سخت، مقاوم بودن به هنگام مورد انتقاد قرار گرفتن، توانایی مقابله با استرس، خوشرویی با مشتریان و روسا، تنها ماندن در مواقع خاص و توانایی کنترل و اداره خود و کارآفرینی برخوردار باشید. طراح مد کسی است که نسبت به مطالعه حرفه مد علاقمند است، طرح هایی را ترسیم می نماید، مواد کار مناسب را انتخاب کرده و در تمام جنبه های تولید طرح های خود نقش دارد. طراحان مد معمولا اگر در تولید بیلیون ها جزء پوشاک و متعلقات خریداری شده توسط مشتریان به صورت سالانه کمک و نقشی نداشته باشند ، قطعا در تولید میلیون ها جزء آن دخیل هستند و در ساخت پوشاک مردانه، زنانه و بچه گانه فعال می باشند. این پوشاک ها می توانند لباس های ورزشی، لباس مخصوص زایشگاه، لباس بیرون، لباس رسمی، عینک و کفش را نیز شامل شوند. طراحان مخصوص متعلقات لباس، از جمله طراحی کمربند، شال، کلاه، کیف دستی و جوراب نیز وجود دارند که شما می توانید با مشاهده خروجی کار آنها ایده های نو و خلاقانه ای را در ذهن خود پرورش دهید و با پیاده سازی این ایده ها قدم های اولیه برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای و مشهور را بردارید.

20101

کد خبر: 565068

وب گردی

وب گردی