آیت‌الله صافی: حبس بدهکاران مالی جایز نیست/ تأکید آیت‌الله وحید بر حفظ حقوق خانواده زندانیان

آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار با مدیران سازمان زندان‌ها بر حفظ حقوق خانواده زندانیان تأکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از آنا، اصغر جهانگیر به همراه جمعی از مدیران سازمان زندان‌ها با حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی و وحید خراسانی دیدار کرد.

آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار مدیران سازمان زندان‌ها گفت: زندان در آموزه‌های اسلامی محلی برای تربیت افراد است لذا دستورات دین در خصوص زندانیان و همچنین خانواده‌های آن‌ها باید به طور کامل اجرا شود.

او با تأکید بر اینکه خانواده‌های زندانیان حکم امانت دارند و باید از آن‌ها مراقبت کرد، گفت: باید حقوق خانواده زندانیان به طور کامل رعایت شود، مبادا با زندانی شدن سرپرست، خانواده دچار آسیب شود.

آیت‌الله خراسانی در ادامه گفت: اجرای کامل دستورات دین تنها راه مبارزه با فساد در جامعه است و از این رو تأمل در آیات قرآن و اجرای دستورات آن باید به طور کامل در زندگی روزانه همه ما قرار گیرد.

این مرجع تقلید با تأکید بر حق‌الناس گفت: حقوق زندانیان مصداق حق‌الناس است و سعی کنید در برخورد با زندانیان این موضوع را مدنظر داشته باشید، چرا که آن‌ها آسیب دیده هستند و باید کمک کنید تا دوباره به جامعه بازگردند.

اهداف اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها به طور مطلوب پیگیری می‌شود

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز در دیدار با مدیران سازمان زندان‌ها گفت: اخبار و گزارش‌هایی که از زندان‌ها ارائه می‌شود نشان دهنده این است که خوشبختانه اهداف اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها به طور مطلوب پیگیری می‌شود.

او با ابراز رضایت از عملکرد فرهنگی زندان‌ها به ویژه در حوزه قرآن و نماز گفت: شغل زندانبانی از مشاغل سخت به شمار می‌رود و خرسندم که شما متوجه امر خطیر زندانبانی هستید و مسیر خوبی را برای اصلاح و تربیت زندانیان به کار گرفته‌اید، امیدوارم با تلاش شما شاهد توسعه هرچه بیشتر این فعالیت‌ها در زندان‌ها باشیم.

این مرجع عالم تشیع در ادامه گفت: فعالیت زندانبانی یک تکلیف است و باید نسبت به اجرای صحیح آن متعهدانه عمل کنید.

آیت‌الله صافی گلپایگانی همچنین خواستار تلاش بیشتر برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و استفاده از مجازات‌های جایگزین شد.

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله صافی گلپایگانی،‌ او با تقدیر و تشکّر از اجرای برنامه‌های خوب قرآنی و فرهنگی در زندان‌ها گفت: وظیفه مسئولان زندان‌ها در تعلیم و تربیت زندانیان بسیار سنگین و مهمّ است و وجود فعّالیّت‌های گسترده‌ای که اشاره کردید، موجب کاهش مفاسد و جرائم در جامعه می‌شود. سعی کنید این‌گونه برنامه‌ها را در سراسر کشور گسترش دهید.

او زندان را یک مدرسه تربیتی دانسته و گفت: ما دوست نداریم زندان‌ها پر شود و باید در همین راستا تلاش کرد و کسانی که حاکم شرع جامع الشرایط، اجازه حبس آنها را می‌دهد، باید با زندانی‌شدن به تربیت آنها بپردازید و طوری شود که وقتی از زندان خارج می‌شوند، مرتکب اعمال خلاف نشوند.

این مرجع عالیقدر در بخش دیگری از توصیه‌های خود گفت: بدانید مسأله راهنمایی یک انسان، مسأله کمی نیست، هم کار بزرگی است و هم مسئولیت سنگین، و هم ثواب بسیار زیادی دارد. باید کسانی که خود متصدّی این کار هستند انسان‌هایی با تقوا، مخلص و دلسوز باشند و تنها هدفشان رضای خدا و هدایت انسان‌ها به سوی بندگی خداوند متعال و رشد همه جانبه جامعه باشد.

آیت الله صافی در قسمت دیگری از سخنان خود درباره خانواده زندانیان، مطالب مهمّی را ذکر کرد و لزوم توجه به خانواده‌های زندانیان را خواستار شده و گفت: حفظ حقوق خانواده زندانیان از وظایف مهمّ مسئولان این سازمان‌ است که باید در این زمینه نهادها و دستگاه‌های مربوطه هم شما را یاری و همکاری کنند به نحوی که با حبس سرپرست خانواده، حقوق خانواده او تضییع نشود، و باید از نظر اقتصادی و فرهنگی آنها را تأمین نمود.

او در ادامه با اشاره به حبس بدهکاران مالی گفت: بنده بارها گفته‌ام که از نظر شرع مقدّس حبس بدهکاران مالی جایز نیست و چنین افرادی نباید زندانی شوند.

این مرجع عالیقدر در پایان ضمن مسألت توفیقات بیشتر برای حاضران در جلسه گفت: به هر حال باید در کار و شغل بزرگی که انتخاب کرده‌اید، رضای خداوند را در نظر داشته باشید و طوری عمل کنید که اسباب خوشحالی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم شود و من هم برای توفیقات بیشتر شما دعا می‌کنم.

زندانی شدن یک معلول است ریشه‌های جرم باید شناخته شود

آیت الله سبحانی نیز در دیدار با مدیران سازمان زندان‌ها، گفت: زندانی شدن افراد یک معلول است که در همه جوامع وجود دارد ولی آنچه که امروز مهم است ریشه یابی علل جرم در جامعه است.

او گفت: از آمار و اطلاعات مشاهده می‌شود که مواد مخدر، مسائل مالی مثل چک و سفته و همچنین اختلافات خانوادگی سه عامل مهم بروز جرم در جامعه است پس باید در این بخش‌‌ها آسیب شناسی لازم برای اقدام مناسب انجام شود.

این مرجع تقلید گفت: اگر در زمینه ریشه یابی علل جرم اقدام مناسب صورت بگیرد قطعا تاثیر بسزایی در کاهش تولید جرم و زندانی خواهد داشت.

آیت الله سبحانی گفت: در زندان کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است که همگی قابل تقدیر است و امیدوارم فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی به ویژه در حوزه نماز و قرآن و همچنین اشتغال و حرفه آموزی توسعه بیشتری یابد.

او گفت: در اسلام استفاده از مجازات زندان بسیار کم است و اگر به قوانین اسلام به طور کامل عمل شود شاهد استفاده کمتر از مجازات حبس در قوانین کیفری خواهیم بود.

در اسلام مجازات حبس به صورت اندک وجود دارد

آیت الله علوی گرگانی نیز در دیدار با مدیران سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: برنامه‌های خوبی در زندان‌ها برای زندانیان طرح ریزی شده است که شایسته تقدیر است و امیدوارم در توسعه بیشتر این خدمات موفق باشید.

او گفت: ما بهترین و کامل ترین دین را که همان اسلام و مذهب تشیع است در اختیار داریم و می‌دانیم که خداوند تمام آنچه را که مورد نیاز بشر بوده و برای اصلاح جامعه نیاز داشته است به ما ارزانی کرده است پس اگر می‌بینیم در جامعه مشکلاتی داریم قطعا بدانید که در اجرای کامل احکام دین موفق عمل نکردیم.

این مرجع تقلید عالم تشیع گفت: در اسلام مجازات حبس به صورت اندک وجود دارد و اسلام برای هر جرمی متناسب با آن مجازات خاصی را طراحی کرده است و ضروریست با بررسی ریشه‌های جرایم، به نحوه عمل اسلام در این زمینه توجه.

او گفت: زندانی شدن افراد تاثیرات نامطلوبی در جامعه دارد و باید استفاده از مجازات حبس تقلیل یابد.

آیت الله علوی گرگانی در پایان گفت: اقدامات بسیار خوبی در زندان ها صورت گرفته است که قطعا در تامین امنیت و سلامت جامعه موثر است.

امیدواریم بتوانیم جمعیت زندان ها را کاهش دهیم

بر اساس این گزارش، دکتر جهانگیر در حاشیه دیدارهای خود با مدیران سازمان زندان‌ها با مراجع عظام تقلید گفت: امروز به اتفاق جمعی از مدیران سازمان زندان ها به شهر مقدس قم آمدیم تا ضمن دیدار با مراجع بزرگوار از رهنمودهای فقهی و اخلاقی ایشان درتوسعه برنامه های اصلاحی و تربیتی بهره مند شویم.

رئیس سازمان زندان ها تاکید مراجع عظام بر کاهش استفاده از مجازات حبس و رعایت حقوق خانواده های زندانیان را ارزشمند عنوان کرد و گفت؛ امیدوارم با رهنمودهای علمای اعلام و بهره گیری از آموزه های فقهی دین مبین اسلام بتوانیم ضمن کاهش جمعیت زندانیان در خصوص برنامه های حمایت از خانواده های زندانیان نیز با کمک نهادهای متولی گام های موثر برداریم.

اصغر جهانگیر در پایان به تعامل سازمان زندان‌ها با مراجع عظام تقلید تاکید کرد و گفت: این ارتباط و ابراز خرسندی حضرات آیات از فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی موجب دلگرمی است و تلاش می‌کنیم رهنمودهای این بزرگواران را در سیاست گذاری‌ها به ویژه برنامه‌های اصلاحی و تربیتی لحاظ کنیم.

شایان ذکر است دکتر جهانگیر در این دیدارها گزارش جامعی از وضعیت زندان‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص کاهش جمعیت زندانیان ارائه کرد.

20102

کد خبر: 565151

وب گردی

وب گردی