نشانه‌های بروز سکته مغزی/ انتقال سریع بیمار راه نجات او از سکته مغزی است

رئیس انجمن سکته مغزی ایران سه نشانه مهم سکته مغزی را نام برد و گفت: مردم در صورت مشاهده این سه نشانه هر چه سریع‌تر بیمار را به مراکز درمانی منتقل کنند، چرا که درمان در سه ساعت اول بسیار ممکن و موثر است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، بابک زمانی در حاشیه سومین همایش ملی تصلب شرایین، علت بیشتر سکته‌های مغزی را کارکرد نامنظم قلب و گرفتگی عروق عنوان کرد.

او گفت: 40 درصد سکته‌های مغزی به علت بیماری‌های قلبی است که در صدر آن می‌توان کارکرد نامنظم قلب را نام برد و همچنین دومین علت را نیز گرفتگی عروق و درگیری عروق بزرگ گردن و مغز و انسداد مویرگ‌ها باید دانست.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران پاره شدن جداره عروق گردن و مغز را که دارای سه لایه هستند، یکی از علل بروز سکته مغزی دانست و گفت: از سال 1999 تا 2015 آمار مرگ بر اثر سکته مغزی در کشوری مانند آمریکا از 100 در هزار نفر که نزدیک صفر در هزار نفر رسیده است و این نشان می‌دهد که با کار کردن مناسب و درمان‌های به موقع ما نیز می‌توانیم مرگ بر اثر سکته مغزی را نزدیک صفر برسانیم.

زمانی با تأکید بر اینکه این کاهش به هیچ وجه مرتبط با دستگاه‌های پیشرفته برای باز کردن عروق نیست، گفت: آنها به موضوع کلی نگاه کرده و تمام جوانب را مد نظر قرار دادند و اقدامات پیشگیری را جدی گرفتند، همچنین به مردم فهمانده‌اند که درمان سکته مغزی در سه ساعت اول باید انجام شود و نیاز است که بیمار به سرعت به مراکز درمانی منتقل شود.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران ایران در تمام جنبه‌ها در مقایسه با سایر کشورها عقب‌تر است همچنین در ایران روند درمانی سکته مغزی در مرتبه‌های پایین‌تری از سایر بیماری‌های این چنینی قرار دارد، شاید کمترین ضعف را در پیشگیری اولیه داشته باشیم.

او یکی از بزرگ‌ترین نواقص درمان سکته مغزی در ایران را عدم وجود سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات بیماران سکته مغزی عنوان کرد و گفت: سکته‌ مغزی سه نشانه مهم دارد که عبارتند از، ناتوانی در حرکت دادن دست، اختلال در تکلم و کج شدن بخشی از صورت.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران به مردم گفت: در صورت مشاهده هر یک از این سه نشانه به سرعت با اورژانس 115 تماس بگیرند و یا در صورت نبود اورژانس به سرعت بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنند.

او گفت: در اینگونه شرایط به بیمار دست نزده و به گمان اینکه فشار او بالا و پایین رفته چیزی به بیمار نخورانید.

او در مورد زمان درمان سکته مغزی گفت:‌ سکته مغزی در 4.5 ساعت ابتدایی امکان درمانش منتفی نیست اما مردم بدانند که هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی منتقل کنند، شانس درمان او افزایش می‌یابد.

زمانی گفت: بعد از گذشت 4.5 ساعت تا 6 ساعت درمان تنها در مراکز خاص انجام می‌گیرد.

20102

کد خبر: 565174

وب گردی

وب گردی