توسعه اکتشافات فضایی بدون روباتها هرگز

روباتهایی که در ایستگاه فضایی بین المللی مشغول به کار هستند آنچنان نقش مهمی ایفا می کنند که در صورت نبود آنها ناسا در دستیابی به اهداف جاه طلبانه اش ناکام خواهد ماند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، روباتها در فضا محدود به داستانهای علمی و تخیلی نمی شوند زیرا هم اکنون آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) مجموعه ای از روباتها را در مدار زمین به کار گرفته که شاید در نبود آنها انجام بسیاری از آزمایشات غیرممکن باشد.

این آژانس فضانوردی به تازگی فهرستی از فناوری های روباتیکی خود را که هم اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی به کار گرفته می شوند منتشر کرد است. این فناوریها از بازوهای روباتیکی گرفته تا روباتهای انسان نما، طیف متنوعی را شامل می شود.

شاید بتوان بارزترین نمونه از این مجموعه را سری بازوها و دستهای روباتیکی Canadarm نامید که در خارج از ایستگاه فضایی بین المللی نصب شده اند.

دو سیستم روباتیکی Canadarm و Canadarm۲ به دومین مأموریت شاتل های فضایی مربوط می شوند که در سال ۱۹۸۱ راهی ایستگاه فضایی بین المللی شدند. این روباتها کارهای زیادی انجام می دهند که از آن جمله می توان به یاری رساندن به فضانوردان در حین انجام پیاده رویهای فضایی و همچنین تسهیل روند جابجایی محموله ها میان فضاپیماها و محل پهلو گرفتن آنها با ایستگاه فضایی بین المللی اشاره کرد.

Dextre نیز دست روباتیکی دیگری است که کار سوخت گیری را انجام می دهد.

اما این روند تازه آغاز شده است. دانشمندان علوم فضایی بر روی نسل جدیدی از روباتها کار می کنند که می توان از طریق آنها یک سیستم حرکتی را بر روی زمین کنترل کرد.

ناسا و اسا از فضانوردان ساکن در ایستگاه فضایی بین المللی می خواهند که در قالب یک سری برنامه های آزمایشی، سیستم های حرکتی را بر روی زمین هدایت کنند. این تمرین برای تحقق ایده هیجان انگیز کنترل سیستم های حرکتی بر روی ماه و مریخ از داخل فضاپیماها انجام می شود.

20102

کد خبر: 565316

وب گردی

وب گردی