رفع معضل مصرف غیرمنطقی دارو بانسخه‌نویسی الکترونیک/تجویز و مصرف منطقی دارو به نفع بیمه‌هاست

رییس سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام برای اجرای درست پروتکل‌های تجویز دارو، نسخه‌نویسی الکترونیک است، گفت: این امر به تنهایی برعهده سازمان غذا و دارو نیست و بیمه‌ها باید به این موضوع ورود کنند؛ چراکه مصرف و تجویز منطقی دارو بی‌تردید به نفع بیمه‌هاست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، رسول دیناروند در نشست هم‌اندیشی درخصوص بررسی الگوی تجویز و مصرف داروها در ایران که در سازمان بیمه سلامت ایران برگزار شد، با بیان اینکه در زمینه تجویز و مصرف منطقی دارو حدود 20 سال است که در وزارت بهداشت به صورت جدی برنامه‌هایی را اجرا می‌کنیم، گفت: این حوزه هیچ‌گاه تعطیل نشده اما احساس می‌شود دستاوردهای خوبی در این زمینه نداشته‌ایم و نمی‌توانیم سرمان را بالا نگه داریم.

او ادامه داد: هرچند در شاخص‌ها وضع ما بهتر شده است، اما هیچ جهشی نداشته‌ایم. بهبود و تجویز منطقی دارو، تدریجی اما دائمی بوده است و این شیب کند باعث شده گاهی ناامید شویم.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متاسفانه هیچ‌گاه در این حوزه مبتنی بر شواهد صحبت نمی‌کنیم، گفت: در این حوزه ابهامات بسیاری وجود دارد و بعضا در رسانه‌ها و در مصاحبه‌های اصلی مسوولان آمارهایی اعلام می‌شود که هیچ دلیل متقنی برای آنها وجود ندارد. به عنوان مثال اعلام می‌شود ایران دومین مصرف‌کننده دارو در جهان است یا مصرف دارو در ایران از چین بالاتر است. اینها اطلاعات نادرستی هستند.

دیناروند ادامه داد: ما می‌پذیریم که مصرف و تجویز دارو در کشور غیرمنطقی است اما قبول نمی‌کنیم که بالاترین مصرف دارو را داریم. چند سال پیش مطالعاتی انجام دادم که نشان می‌داد در بسیاری از موارد مصرف داروی ما بسیار پایین‌تر از نیاز واقعی است. البته درخصوص آنتی بیوتیک‌ها اینگونه نیست و مصرف ما بالاست.

او با بیان اینکه لزوما صحبت از غیرمنطقی بودن مصرف دارو در کشور به معنای آن نیست که بالاترین مصرف را در جهان داریم، گفت: سبک زندگی‌مان را باید اصلاح کنیم. در بیماری‌هایی چون دیابت که لازم است با دارو کنترل شود، مصرف داروی ما از میانگین کمتر است. اما وقتی بیماری‌ها عود می‌کنند، هزینه‌های سرسام‌آوری برای درمان، جراحی و مصرف دارو صرف می‌شود. به عنوان مثال در بیماری سرطان یا بیماری‌های مزمن کلیوی بالغ بر 80 درصد درمان می‌کنیم، اما در مواردی چون کنترل قند خون، دیابت و... بسیار کم هزینه می‌شود و مصرف دارو کمتر از حد معمول است.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر اینکه درخصوص تجویز و مصرف منطقی دارو باید حتما مبتنی بر شواهد حرکت کنیم، افزود: اطلاعات موجود کامل و دقیق نیستند. البته سامانه‌ای در دست اجرا داریم که اطلاعات دقیق را در اختیار ما بگذارد. در این میان بزرگ‌ترین اقدامی که می‌توان انجام داد تا پروتکل‌های تجویز دارو رعایت شوند، نسخه‌نویسی الکترونیک است.

دیناروند ادامه داد: اگر بخواهیم معضل مصرف غیرمنطقی دارو را حل کنیم، باید نسخه‌نویسی الکترونیک را اجرا کنیم. این یک کار مشکل اما امکان پذیر است و برخی گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد پس از اجرای نسخه الکترونیک تا 10 درصد در مصرف دارو صرفه‌جویی شده است.

او با بیان اینکه البته کنترل این موضوع تنها بر عهده سازمان غذا و دارو نیست و ما جزوی از آن هستیم، گفت: چون هیچ‌کس به این مساله ورود نمی‌کرد ما وارد میدان شدیم. در صورتی که بیمه‌ها ابتدا باید برای آن فکر می‌کردند، هزینه می‌کردند و آن را به سامان می‌رساندند.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: تجویز و مصرف منطقی دارو حتما به نفع بیمه‌هاست. ما در حال حاضر در دو شهر برنامه پایلوت تجویز مصرف منطقی دارو را داریم که شش ماه است منتظریم بیمه‌ها کمک کنند تا این برنامه شروع شود.

دیناروند ضمن بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم به منظور تجویز و مصرف منطقی دارو در کشور فراهم شود، گفت: موضوعاتی چون ردیابی و رهگیری دارو و نسخه الکترونیک می‌تواند به این امر کمک کند.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه به موضوع مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور اشاره وتاکید کرد: بحث مقاومت میکروبی به مرحله خطرناک رسیده و تنها مشکل ایران نیست و یک مشکل جهانی است. در مطالعاتی که در دنیا انجام شده، عنوان می‌شود که آنتی‌بیوتیک‌ها تا چند سال آینده دیگر کارساز نخواهند بود و باید شاهد بحران باشیم. باید چاره‌ای برای کنترل تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها اندیشید.

20106

کد خبر: 565337

وب گردی

وب گردی