اعزام 5000 صلح‌ بان به بروندی توسط اتحادیه آفریقا

اتحادیه آفریقا اعلام کرد، آماده اعزام 5000 نیروی صلح بان به کشور بروندی به منظور حفظ جان غیرنظامیانی است که در بحران این کشور گرفتار شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، در صورتی که این اتفاق بیفتد نخستین بار خواهد بود که اتحادیه آفریقا از اختیاراتش برای اعزام سرباز به یکی از کشورهای عضو برخلاف اراده این کشور استفاده می‌کند.

دولت بروندی، با رد این مساله اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد بدون اجازه آن هیچ نیروی خارجی وارد کشور شود.

با این حال همسایگان بروندی زنگ خطر را درباره خشونت‌ها در این کشور مرکز آفریقا به صدا درآوردند. تنش‌ها در بروندی به ویژه از زمان حمله افراد مسلح به چند تاسیسات ارتش در شهر بروجمبورا، پایتخت این کشور در چند روز پیش افزایش پیدا کرده است.

شورای صلح و عملیات اتحادیه آفریقا در بیانیه‌ای اعلام کرد: طرح‌های خود برای اعزام نیروی صلح بان به بروندی که نام آن ماپروبو گذاشته شده را تهیه کرده و از شورای امنیت سازمان ملل خواسته تا مجوز نهایی را برای اعزام آن به بروندی صادر کند.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل نیز از مدتی قبل مشغول بررسی راه‌هایی برای فرونشاندن بحران بروندی از جمله نیروهای صلح بان بوده است.

در بیانیه مذکور آمده است: شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا تصمیم می‌گیرد که نیروی ماپروبو در وهله اول شامل 5000 پرسنل نظامی و سرباز باشد.

یک دیپلمات به خبرگزاری رویترز گفت: با این قطعنامه اتحادیه آفریقا برای نخستین بار تصمیم گرفته به بند چهار اساسنامه خود متوصل شود این بند به این نهاد اختیار داده تا در زمان‌های وخامت شرایط که شامل جرایم جنگی، نسل کشی و جرم علیه بشریت باشد در یکی از کشورهای عضو مداخله کند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به این قطعنامه اعلام کرد: واشنگتن آماده حمایت از اتحادیه آفریقا در تلاش برای جلوگیری از خشونت‌های بیشتر و دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران لیبی است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: واشنگتن تحریم‌ها علیه برخی افراد در بروندی را که اقداماتشان صلح، امنیت و ثبات بروندی را تهدید کرده افزایش داده و چهار فرد جدید را نیز تحریم کرده که مجموع تحریم‌ شده‌های بروندی را به هشت نفر رساند.

در همین حال فیلیپه نزوبوناریبه، سخنگوی دولت بروندی نیز گفت: این دولت اجازه نخواهد داد که هیچ نیرویی بدون مجوز آن وارد بروندی شود.

وی گفت: آنها نمی‌توانند وقتی یک کشور از یک حمله اطلاع پیدا نکرده و اجازه آن را نداده این کار را انجام دهند.

وی گفت که بهتر است آنها این کمپ‌ها را به روآندا که در آنجا عاملان مشکلات آموزش می‌بینند، انتقال دهد.

دولت بروندی روآندا را متهم به حمایت از شورشیانی کرده که اقدام به به کارگیری آوارگان بروندی می‌کنند.

همچنین سازمان ملل اعلام کرده که از ماه آوریل یعنی زمانی که پییر نکرونزیزا، رئیس جمهور بروندی تصمیم به سومین کاندیداتوری خود برای ریاست جمهوری گرفت تاکنون دست کم 400 نفر در بروندی کشته شدند.

301302

کد خبر: 565355

وب گردی

وب گردی