«پادشاه میمون» معمای ماده تاریک را حل می کند

چین ماهواره ای را در مدار زمین مستقر کرده که مأموریت آن چیزی نیست جز مطالعه ذرات با انرژی بالایی که به دانشمندان در درک بهتر ماده تاریک کمک می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، این ماهواره جدید که DAMPE نام دارد، تحولی بزرگ در علوم فضایی ایجاد خواهد کرد و در عین حال دانش فعلی درخصوص پرتوهای γ و ذرات با انرژی بالا را ارتقا می دهد تا در نهایت دانشمندان شناخت روشن تری از ماده تاریک به دست آورند.

این ماهواره توسط یک فروند راکت Chinese Long March ۲D از یکی از مناطق شمال غربی چین راهی مدار زمین شد.

فناوری جدید علوم فضایی چین که در میان مردم این کشور با نام اختصاری «پادشاه میمون» شناخته می شود بخشی از یک تلاش همه جانبه و مشارکتی میان آکادمی علوم این کشور و چندین انستیتو علمی و دانشگاههای ایتالیا از جمله دانشگاه جنوای این کشور محسوب می شود.

چین در نظر دارد تا ایده بزرگ خود یعنی شناخت معماهایی نظیر ماده تاریک از اعماق فضا را به مرحله اجرا درآورد و پرتاب این ماهواره در راستای تحقق همین ایده صورت گرفته است.

این ماهواره دارای چهار حسگر مختلف است که هر یک از آنها مسؤول جذب ذرات با انرژی بالا و در نهایت شناسایی دقیق محل تولید آنهاست.

دانشمندان امیدوارند که در نتیجه مطالعات این ماهواره به برخورد ذرات ماده تاریک برسند که تصور می شود منشأ پیدایش چنین ذراتی باشند.

این حسگرها به گونه ای طراحی شده اند که فوتونها و الکترونها را با وضوح بالاتری نسبت به سیستمهای مشابه نصب شده در ایستگاه فضایی بین المللی ردیابی کند.

20102

کد خبر: 565457

وب گردی

وب گردی