پیرمرد ۸۸ ساله آستین‌ها را بالا زده و گذرگاه‌ها را مناسب‌سازی می‌کند/پل‌سازی پیرمرد جهادی برای معلـولان

معمولاً حرف از ساخت پل روی جوی‌ها که می‌شود، نگاه‌ها به سمت شهرداری می‌رود و افراد به هر طریقی سعی می‌کنند خواسته خود را به گوش مسئولان برسانند. تا زمانی هم که واحد عمران شهرداری‌کاری انجام ندهد، افراد با همه مشکلات از روی جوی‌های آب می‌گذرند یا مسیر خود را تغییر می‌دهند. اما  درمحله شهید رجایی منطقه 18 یکی از ساکنان آستین‌هایش را بالا زده و در محدوده‌هایی که‌‌ تردد برای کهنسالان و معلولان به دلیل وجود جوی آب و نبود پل سخت بوده، با دستان خود و هزینه شخصی‌اش شروع به پل‌سازی کرده است.

به گزارش ایسکانیوز این فرد جوان نیست و ۸۸ سال دارد و از چهره‌های شناخته شده محله به شمار می‌آید. اهالی او را به نام حاج قنبر بنا می‌شناسند.نام اصلی‌اش «قنبرعلی شیرخانلو» است. او از ۳ ماه پیش کار پل‌سازی را در محله شروع کرده و قسم خورده تا روزی که توانایی داشته باشد، این کار را ادامه دهد، چون این کار را یک نوع باقیات الصالحات می‌داند.

تلاش برای رفع مشکل هم‌محله‌ای‌ها

با ورود به خیابان شهید رجایی، از هر کس سراغ حاج قنبر شیرخانلو را بگیری خانه‌اش را نشانت می‌دهد. برخی هم اعلام می‌کنند که ممکن است در خانه نباشد و احتمالاً باید به دنبالش در یکی از کوچه‌ها و خیابان‌ها بگردیم. قنبرعلی شیرخانلو، نه تنها یکی از ساکنان قدیمی محله به شمار می‌آید، بلکه این روز‌ها به دلیل‌کاری که در کوچه و خیابان‌های مختلف از جمله خیابان‌های شهید رجایی، شریعتی و دهیار انجام داده، بیشتر شناخته شده است. چراکه بسیاری او را در ساعت‌های مختلف روز دیده‌اند که با وجود کهولت سن، با گاری دستی‌اش، سیمان، کاشی و ماسه جابه‌جا می‌کند، یا روی زانو‌هایش نشسته و در حال چیدن کاشی‌ها در کنار هم و کشیدن سیمان روی آنهاست تا در ‌‌نهایت پلی درست شود. خودش دلیل کارش را رفع مشکل عبور و مرور اهالی از روی جوی‌ها می‌داند و می‌گوید: «در محله ما جوی‌های زیادی وجود دارد که عبور از رویشان به دلیل بزرگی‌اش برای اهالی و به‌ویژه کهنسالان و معلولان سخت است. به همین دلیل تصمیم گرفتم کار ساخت پل را شروع کنم که خدا را شکر حالا این مشکل در بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های محله رفع شده است.»

اهالی هم به کمک آمدند

قنبرعلی شیرخانلو، ۸۸ بهار را پشت سر گذاشته و در این سال‌ها حرفه‌اش بنایی بوده است و بسیاری از ساختمان‌های خیابان شهید رجایی به دست او شکل یافته‌اند و مدت‌ها بنایی هنرستان شهید باهنر را به عهده داشته است، به همین دلیل ۴ ماه پیش وقتی در جریان مشکل اهالی محله قرار می‌گیرد، آستین‌ها را بالا زده و شروع به کار می‌کند. او هر روز با گاری خود به کوچه‌ها سر زده و هر جا نیاز به پل بوده، اقدام به ساخت پل کرده است. خودش می‌گوید: «اوایل خودم سیمان، ماسه و کاشی را تهیه می‌کردم اما به مرور زمان اهالی هم به کمک آمدند. مثلاً اگر فردی ساخت‌وساز داشت، کمی ماسه و سیمان می‌داد یا یکی دیگر کاشی‌های اضافه‌اش را در اختیارم می‌گذاشت. بالاخره این همراهی هم باعث ساخت بیش از ۵۰ پل در سرتاسر خیابان‌های شهید رجایی و شریعتی و بخشی از خیابان دهیار شد.» او معتقد است که: «حتماً نباید کارهای خیر خیلی بزرگ انجام داد، می‌توان با همین کارهای بسیار کوچک، باقیات الصالحاتی از خودمان باقی بگذاریم و آخرتمان را در همین دنیا‌آباد کنیم. این هم‌محله‌ای بلند همت می‌گوید: مشکل اهالی این محله، مشکل من است و برای حل آن، هر‌کاری از دستم بربیاید انجام می‌دهم.»

اگر عمری باشد، ادامه می‌دهم

شیرخانلو به تصمیمی که گرفته پایبند است و بار‌ها پیش آمده که ساعت‌ها پس از ساخت پل در کنارش ایستاده تا سیمان خشک شود و مشکلی به وجود نیاید. او دوست دارد که کارش را دقیق و بدون هیچ ایرادی انجام دهد تا اهالی هنگام استفاده از پل با مشکلی مواجه نشوند. پیرمرد دوستداشتنی محله شهید رجایی می‌گوید: «این روز‌ها به دلیل بارندگی و سرمای هوا، کار را تعطیل کرده‌ام، اما اگر عمری بود، حتماً در کوچه‌های دیگر و هرجا نیاز باشد، پل می‌سازم. اگر کسی از طریقی من را خبردار کند که در خیابان یا کوچه‌ای از این منطقه نیاز به ساخت پل هست، دریغ نخواهم کرد و در نخستین فرصت این کار را انجام می‌دهم. واقعاً هم توقع تشکر و قدردانی از کسی را ندارم، چون این کار را فقط برای رضای خدا انجام می‌دهم. این کار من گرچه رضایت اهالی را به دنبال داشته و بار‌ها در کوچه و خیابان از من تشکر کرده‌اند، برای خودم هم مفید بوده و سرحال‌تر شده‌ام. حتی به‌نوعی ورزش برایم تلقی می‌شود. بالاخره در این سن تحرک برایم بسیار مفید است.» شاید شما هم همین روزها، این پیرمرد مهربان را در محله‌تان ببینید، پیرمردی که برای رضای خدا و خدمت به خلق خدا، رایگان پل می‌سازد.

دختر شیرخانلو:پدر همیشه کمک حال دیگران است

فاطمه شیرخانلو، دختر حاج قنبر، پس از مرگ مادر، برای همراهی با پدرش در طبقه بالای محل سکونت پدرش زندگی می‌کند. او بار‌ها از پدرش خواسته که کار را‌‌ رها کند و بار مسئولیت را به عهده دیگران بگذارد. چراکه پدرش، به تازگی سکته کرده است و پزشکان گفته‌اند که نباید کار سنگین انجام دهد. فاطمه شیرخانلو می‌گوید: «هر بار پدر با گاری‌اش از خانه خارج می‌شود، نگرانش می‌شوم. اما او به کار علاقه دارد. بار‌ها پیش آمده که صبح از خانه خارج شده و شب بازگشته است. چون درحال کار بوده یا در کنار پل‌ها منتظر بوده تا سیمان خشک شود.»
او درباره تلاش پدرش برای ساخت پل می‌گوید: «از روزی که پدر را می‌شناسم، در هر دوره‌ای تلاش کرده که به دیگران کمک کند. حتی به عتبات عالیات رفت و مدتی بنایی ‌کرد. تا قبل از برنامه‌اش برای ساخت پل، قرآن‌های مساجد را جمع‌آوری کرده و در خانه صحافی می‌کرد. آنها را با پارچه می‌چسباند تا مانند روز اول نو شود. در اصل پدر کار خیر خود را از سال‌ها پیش شروع کرده و همچنان ادامه می‌دهد.»

عضو هیئت امنای مسجد محله:پل مسجد را هم ساخت

حسین توکلی، عضو هیئت امنای مسجد ۱۴ معصوم(ع) هم سال‌هاست که «قنبرعلی شیرخانلو» را می‌شناسد. در اصل شیرخانلو یکی از نمازگزاران اصلی مسجد به شمار می‌آید و دوستی آنها هم به واسطه همین حضور در مسجد است. توکلی می‌گوید: «وقتی حاج قنبر ساخت پل‌ها را شروع کرد، برایم جالب بود. چون فردی در این سن و سال گاری جابه‌جا می‌کرد و سیمان می‌کشید. حتی در جلو در مسجد هم پلی ایجاد کرد. چون‌‌ تردد برای برخی از اهالی به‌ویژه سالمندان سخت بود و نمی‌توانستند به راحتی وارد مسجد شوند.»
توکلی با اشاره به اینکه تا قبل از ساخت پل‌ها، بسیاری از اهالی را دیده که پایشان هنگام عبور از روی جوی آب، در داخل جوی گیر می‌کرده می‌گوید: «حوادث در فصل بارندگی دو برابر می‌شد، چون ناگهان پای افراد سر می‌خورد، اما حالا با خیالی آسوده از روی پل‌های یک و نیم متری می‌گذرند و دعایی برای ‌بانی آنها می‌کنند؛ فردی که از هم‌محله‌ای‌های خودشان است.»

یکی از اهالی محله شهید رجایی:برای پیرمرد دعا می‌کنم

زهرا پوربخش، یکی از ساکنان محله شهید رجایی است. حاج قنبر چند ماه قبل در نزدیکی خانه آنها پلی ساخته که حالا یکی از مشکلات اساسی خانواده پوربخش را حل کرده است. او می‌گوید: «پسرم به دلیل مشکل جسمی‌ای که دارد با ویلچر رفت‌وآمد می‌کند. یکی از مشکلات ما نبود پلی در معبر نزدیک خانه‌مان بود که پسرم بتواند از روی جوی گذر کند.» او ادامه می‌دهد: «وقتی حاج قنبر ساخت این پل را شروع کرد، پسرم و همه اعضای خانواده خیلی خوشحال شدیم. واقعاً در این دوره و زمانه، این افراد کیمیا هستند. آدم‌هایی که بدون هیچ مزد و منتی،‌کاری را برای دیگران انجام دهند، کمتر می‌توان پیدا کرد.» حالا چند ماهی از ساخت پل گذشته و نه تنها خانواده پوربخش، بلکه بسیاری از اهالی محله، هر روز حاج قنبر را برای ساخت این پل دعا می‌کنند. پوربخش می‌گوید: «باور کنید روزی نیست که حاج قنبر را دعا نکنم. این همه دعای خیر مردم بی‌تأثیر نیست. حتماً باعث خیر و برکت زندگی‌اش در این دنیا و ساخته شدن آخرتش در آن دنیا می‌شود.» این ساکن محله شهید رجایی می‌گوید: «اهالی محله بعد از دیدن این کار خیر، ترغیب شده‌اند که کارهای دیگری را برای سامان دادن به وضعیت محله و رفع مشکلات آن انجام دهد. همیشه نباید منتظر رفع مشکلات به وسیله مسئولان باشیم و خودمان هم می‌توانیم آستین‌ها را بالا بزنیم.»

دست در دست خیّران شهر

آدم‌های خیّر در منطقه ما کم نیستند. با اینکه اینجا جنوب شهر است و خیلی‌ها وضع اقتصادی خوبی ندارند، ولی مردمی نیستند که اگر جماعتی را آب ببرد، آنها را خواب ببرد. مدیریت شهری هم چند سالی می‌شود که به کمک خیّران منطقه آمده و پیش‌قدم کارهای خیری شده است. مسئولان شهری به کانون‌های سراهای محله اشاره می‌کنند که از مراکز مهم منطقه در انجام دادن امور خیریه هستند. مجمع خیّران منطقه هم به تازگی تشکیل شده تا انجام کارهای خیریه، با ساماندهی بیشتری صورت گیرد. اینجا به مهم‌ترین کارهای خیری که مدیریت شهری منطقه در آن پیش‌قدم شده است اشاره کرده‌ایم.

کمک به زوج‌های نیازمند
این روزها کانون کمک به ازدواج پایدار برای آسان‌سازی هرچه بیشتر ازدواج در محله‌های منطقه فعال‌اند. کانون رهجویان برای کاهش آسیب‌های حوزه اعتیاد و کمک به بهبودی معتادان تلاش می‌کند و کانون امید زندگی، شناسایی و جذب کودکان آسیب‌دیده را برعهده دارد و برای تحقق حقوق اجتماعی آنها فعالیت می‌کند.

ساماندهی بی‌خانمان‌ها
فعالیت ساماندهی و کمک به استقرار افراد بی‌خانمان در منطقه نیز برعهده اداره رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری منطقه است. در سطح شهر خانواده‌هایی هستند که به هر دلیلی خانه ندارند و کنار خیابان بیتوته می‌کنند. به همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) این افراد شناسایی می‌شوند و مقدمات اسکان موقت آنها در مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های خاص فراهم می‌شود. بعد برای آنها جایی برای زندگی در نظر گرفته می‌شود. برخی از این افراد هم خانواده‌ای ندارند و اصطلاحاً کارتن‌خواب‌اند. بعد از شناسایی آنها امکاناتی برای محل خواب و اسکانشان در قالب گرمخانه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

تأمین ارزاق نیازمندان
تأمین ارزاق خانواده‌های نیازمند در ایام مناسبتی به‌ویژه در نوروز از فعالیت‌های هرساله شهرداری منطقه است. تعامل با مؤسسه‌های خیریه و پشتیبانی از آنها از طریق تأمین جایی برای استقرار خیریه‌ها یا تأمین هزینه برای اجاره مکان خیریه، دعوت از پزشکان برای معاینه‌های سلامت جسمی و پزشکی، انجام فعالیت‌های عمرانی خیریه‌ها یا کمک به برگزاری بازارچه‌هایی به نفع خیریه‌ها از دیگر اقداماتی است که برای کمک به نیازمندان منطقه انجام می‌شود.

بازارچه‌های خیریه
شهرداری همچنین در طول سال با همکاری شرکت ساماندهی مشاغل و ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، بازارچه‌هایی در منطقه برپا می‌کند که بیشتر آنها را زنان سرپرست خانوار مدیریت می‌کنند و ماهیتی خیریه‌ای دارند. همچنین زنان سرپرست خانوار برای خرید از غرفه‌های بازارچه می‌توانند از تخفیف‌های ویژه استفاده کنند. در این بازارچه‌ها به علاقه‌مندان حرفه‌آموزی می‌شود. تأمین وام، اشتغال و تولید از طریق تعاونی‌های کسب و کار محلی صورت می‌گیرد و به یافتن بازار مصرف تولیدات هم کمک می‌شود.

کمک‌های مردمی
مراکز خدمات اجتماعی شهرداری منطقه و همچنین سرای محله‌ها، از کمک‌های مردمی در امور خیریه استقبال می‌کنند و شهروندان بسته به حوزه‌ای که تمایل به همکاری در آن را دارند، می‌توانند به ایتام، مبارزه با دخانیات و اعتیاد، سامان‌سراها، مراکز شبانه‌روزی نگهداری از آسیب‌دیده‌های اجتماعی و... کمک کنند.

۵۲پل بتنی روی جوی‌های محله تاکنون توسط شیرخانلو در خیابان‌های شهید رجایی، شریعتی و دهیار ساخته شده است. او گفته که به این کار ادامه خواهد داد.

۱۰سانتیمتر قطر هر یک از پل‌های ساخته شده توسط حاج قنبر شیرخانلو است. البته طول پل‌ها به یک و نیم‌متر هم می‌رسد. او بنای کاربلدی است و این پل‌ها را به شکل اصولی می‌سازد.

۴ماه از آغاز کار شیرخانلو برای ساخت پل می‌گذرد. با این حال در همین مدت کوتاه هم آوازه این کار خیرش در تمام محله پیچیده است.

مریم باقرپور- سرویس اجتماعی

105105

کد خبر: 565769

وب گردی

وب گردی