رئیس کمیته برنامه ششم اتاق ایران: دوران سعی و خطا در اجرای سند چشم‌انداز تمام شد

رئیس کمیته برنامه ششم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به سپری شدن نیمی از زمان اجرای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام، گفت: در دهه دوم اجرای این سند نباید دچار سعی و خطا شویم.

به گزارش ایسکانیوز، ابراهیم بهادرانی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: 10 سال از زمان تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله کشور می‌گذرد و 10 ساله دوم عمر این سند در حال آغاز است، اما باید ملاحظات زیادی از جمله توجه ویژه به اقتصاد صورت گیرد تا بتوان اقتصاد و فناوری را به عنوان اولویت اول سند مدنظر قرار داد.

وی اضافه کرد: در سال 1384 که زمان آغاز سند چشم‌انداز 20 ساله کشور بود، حجم تولید ناخالص داخلی ایران 397 میلیارد دلار بود، این در حالی است در این سال حجم تولید ناخالص داخلی عربستان 8 درصد و ترکیه 50 درصد از ما بیشتر بود.

بهادرانی، گفت: در سال 2011 تولید ناخالص داخلی ایران به 565 میلیارد دلار رسید اما به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، شروع به افت کرد؛ طوری که در سال 2012 این رقم به 419 میلیارد دلار سقوط کرد این در حالی بود که تولید ناخالص داخلی عربستان به 734 میلیارد دلار و ترکیه به 789 میلیارد دلار رسید.

وی، افزود: در سال 2014 عربستان 752 میلیارد دلار و ترکیه 836 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی داشت از این رو دیگر نباید دچار سعی و خطا شویم بلکه باید تلاش کنیم تا برنامه‌های عملیاتی برای 10 ساله دوم سند چشم‌انداز تدوین کنیم.

رئیس کمیته برنامه ششم اتاق ایران، رشد اقتصادی سالانه 8 درصد، اشتغال، رشد بالای سرمایه‌گذاری، بهبود توزیع درآمد، ارتقای بهره‌وری و تورم تک‌رقمی را از جمله اهداف اقتصادی برنامه برنامه ششم توسعه برشمرد.

بهادرانی اضافه کرد: الگوی برنامه ششم توسعه به نحوی است که باید اولویت به معدن و صنایع معدنی؛ گردشگری، بهبود فضای کسب و کار، تامین منابع مالی و توانمندسازی فقرا داده شود.

وی، کاهش حجم دولت را خواستار شد و گفت: ممنوعیت سرمایه گذاری دولت در طرح‌های عمرانی جدید، غربال طرح‌های موجود نیمه‌تمام و تشویق مشارکت قرارداد عمومی خصوصی با سپرده‌گذاری یک میلیارد دلاری در بانک صنعت و معدن در برنامه ششم توسعه دیده شده است.

401401

کد خبر: 565829

وب گردی

وب گردی