آیت الله هاشمی: باید مردم را در فضای اتحاد نگه داریم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه همیشه باید مردم را در فضای اتحاد نگاه داریم گفت: اگر حوزه و دانشگاه صمیمی باشند کار خیلی بزرگی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در همایش حوزه و دانشگاه که بعدازظهر امروز یکشنبه در واحد دانشگاهی یادگار امام خمینی با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد گفت: از ریاست دانشگاه آزاد واحد یادگار امام که ترتیب این همایش را در روز مناسب با حضور علما و دانشمندان و دانشجویان تدارک دیده اند تشکر می کنم.

وی با اشاره به سالروز بزرگداشت آیت الله مفتح گفت: توفیقی حاصل شد تا در جمع شما عزیزان باشیم و درباره آنچه آیت الله مفتح شهید که محور بحث حوزه و دانشگاه هستند به بحث بپردازیم.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه گفت: باید دانشگاه ها را از لحاظ کیفی در حد بالایی برسانید که در همایش های بعدی امیدواریم محورها در خصوص شرکت های دانش محور بحث شود و بنا داریم در سراسر کشور دانشگاه ها را مانند دانشگاه آزاد که مأموریت تعلیم و آموزش داشت وارد پژوهش کنیم.

آیت الله هاشمی بیان کرد: با استفاده از ظرفیت خود دانشگاه که حدود 7500 آزمایشگاه و 4 هزار کارگاه را برای تحقیق در اختیار دارند و اساتید فراوان و کتابخانه های عظیم یک گام بزرگ در جهت پژوهش برداریم تا کیفیت دانشگاه خیلی بالاتر خواهد رفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به مناسبت شهادت آیت الله مفتح در 27 آذر نام گذاری شده است و ما باید در زندگی مان یکی از کارهای زیربنایی و دنیای اسلام را بر این اساس قرار دهیم. طبق آیات قرآن خواسته شیعه اتحاد مسلمین و معتصم به حبل الله باشد.

وی ادامه داد: این به معنی نبود اختلاف نظر نیست و اختلاف نظر طبیعی است و حق هر انسانی است که عقایدی داشته باشد و آنچه خطرناک است تنازع است.

آیت الله هاشمی با اشاره به حوادث تروریستی در جهان گفت: متأسفانه اکنون دنیای اسلام به این جا رسیده است که می بینیم از طریق افکار نادرست و افراطی رهبری شان در قرون قبل بیان کرده است دوباره سر در آورده و این باره خطرناک تر به صورت افکار منحط اسلام را دارند آلوده می کنند و فضای جهان را ناامن می کنند.

وی با اشاره به سوره انفال که مسلمانان را از نزاع و خشونت و شکست و ضعف نهی می کند گفت: از شرایط کنونی دنیای اسلام متأسفیم و اکنون عراق، افغانستان، لبنان، لیبی، نیجریه دچار این نزاع خونین و غیر انسانی است که عمدتا با تمسک به عقاید باطل این رفتارها شکل می گیرد.

وی با اشاره به پدیده داعش گفت: فعالیت های داعش با نام اسلام و حمایت رسانه های صهیونیستی و امپریالیستی از آنها این نکته را یادآور می کند که داعش ضد اسلام است و باید گفت این بربریت گذشته و قرون وسطایی هم مانند داعش عمل نکرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به جهالیت هایی که پیش از این در تاریخ اسلام وجود داشته است برگشتیم و با توجه به شرایط منطقه می بینیم که دنیای اسلام به چه بلایایی دچار شده است.

ایت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به دیدار امروز خود با رئیس مجلس سنای فرانسه گفت: در این دیدار در مورد تروریست و نگرانی دنیا صحبت کردیم و شاید بتوانیم اسم این شرایط را جنگ جهانی سوم بگذاریم چرا که همه دنیا را نگران کرده است لذا در هر جایی که دستشان می رسد به بدترین وجه انسان ها را می کشند.

وی ادامه داد: این جریانی که می تواند فرزندان مردم را اینگونه فریب دهد که بمب به کمرشان ببندند و به درون جمعیت بروند با هدف ورود به بهشت خطرناک است و تروریست ها افراد را اینگونه جذب و تربیت می کنند.

آیت الله هاشمی افزود: در بسیاری از موارد افراد نمی دانند که وارد چه جریانی می شوند و این گروههای تروریستی به هر شکلی که قادر باشند آدم می کشند و فکر می کنند با این کار به هدفشان نزدیک می شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حمایت های قدرت های غربی از تروریست ها گفت: دولت هایی که به این گروهها کمک می کنند خود قدرت حضور ندارند اما درصدد کمک مالی به آنها بر می آیند.

آیت الله هاشمی با اشاره به هوشیاری وزارت اطلاعات ایران برای خنثی سازی عملیات های تروریستی در داخل کشور تصریح کرد: سه نفر از تروریست های داعشی از شرق کشور می خواستند وارد ایران شوند و مأموریت داشتند تا نماز جمعه قم، حرم امام رضا، حرم حضرت معصومه را منفجر کنند.

وی تصریح کرد: به آنها گفته بودند روحانیون و پاسداران را می کشید و زمانی که آنها را برای آشنا کردن با فضای عملیات خود برده بودند یکی از آنها وقتی مردم را در حال عبادت دید گفت به من گفتند که روحانیون و پاسداران ترور می کنند اما اینها مردم عادی هستند و همچنین دومین نفر نیز به تنهایی این کار را انجام نداد و ما اکنون دچار چنین مسائلی هستیم.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد با اشاره به جنگ و تباهی و خرابی در اهمیت وحدت در کشور تأکید کرد و گفت: اسلام و قرآن می دانستند که از تربیت فاسد چنین مخلوقاتی شکل می گیرد و درصدر اسلام نیز چنین افرادی بودند اما فجایع تا به این حد نبود.

وی با تأکید بر اینکه زمانی اقدامات تروریست ها خطرناک تر می شود که به سلاح کشتار جمعی دست پیدا کنند عنوان کرد: وقتی دانشگاه موصل عراق را گرفتند از آنجا سلاح شیمیایی بردند که این مسئله خطرناک است و داعش در جاهایی حضور دارند که قدرت برایشان بدون هزینه است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در فرودگاههای مهم نفوذ دارند گفت: نمونه نفوذ داعش انتقامی است که از روسیه با سرنگون کردن هواپیمایش در خاک سوریه داشت و روسیه منتظر اقدام تروریستی اصلی داعش در خاک خود داشت و البته باید ذکر کرد که هیچ کدام از طرفین بدلیل مشخص شدن ضعفشان مایل به افشای این جریان نبودند.

آیت الله هاشمی با اشاره به عملیات تروریستی در فرانسه گفت: فرانسه فکر نمی کرد که در یک کنسرت عملیات تروریستی انجام شود و این روند خطر بزرگی برای دنیا و نشان می دهد داعش در هر جا که بفکر بیافتد جنایات خود را انجام می دهد.

وی افزود: در نیجریه نیز 200 دختر دانشجو را ربودند و هنوز ارتش نیجریه نتوانسته اطلاعاتی از سرنوشت آنها پیدا کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: دنیا اکنون با چنین مسائلی دست به گریبان است و حمایت قدرت های بزرگ از تروریست ها نمی توان جلوی آنها را گرفت و این مسائل نتیجه اختلاف دینی است بنابراین باید به وحدت حوزه و دانشگاه و مذاهب رجوع کنیم.

*شیعه و سنی اختلافی با یکدیگر ندارند

آیت الله هاشمی گفت: سنی و شیعه در مسائل اسلامی حدود سه درصد اختلاف دارند اما در عمده مسائل نظیر خدا، معاد، قبله و غیره وحدت کامل دارند و مسئله اختلاف نیز بیشتر به مسئله خلافت بر می گردد که این نیز هر چه بوده گذشته است و ما شیعیان به خلافت حضرت علی تأکید داریم و سنی ها خلافت ابوبکر را به رسمیت می شناسند.

وی با بیان اینکه می توان پیرامون مسائل و اختلافات شیعه و سنی بحث کرد نه جنگ ادامه داد: در دانشگاه و حوزه باید سعی کنیم این اختلافات رفع شود.

وی با اشاره به عملکرد آیت الله شهید مفتح گفت: آیت الله مفتح شخصیتی دانشگاهی بود و حوزه و دانشگاه را به یکدیگر نزدیک کرد و هر دو گروه در پای منبر وی حضور داشتند.

آیت الله هاشمی با اشاره به نمازی که شهید مفتح خواند گفت: یکی از کارهایی که انقلاب را پیروز کرد عملکرد دکتر مفتح با برگزاری نماز جمعه در دانشگاه بود که شروعی برای فعالیت های انقلاب محسوب می شود و همین عملکرد به مردم ایران روحیه داد.

وی تصریح کرد: شهید مفتح تحریک کننده مردم برای تظاهرات نبود او صرفا خطبه و نماز خواند و یکباره دید مردم به راه افتادند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه همیشه باید مردم را در فضای اتحاد و هماهنگ نگاه داریم گفت: اگر حوزه و دانشگاه صمیمی باشند کار خیلی بزرگی انجام می شود.

آیت الله هاشمی ادامه داد: در زمان ریاست جمهوری به فکر افتادم که باید در قم بخشی از آقایان فضلا را که درس خارج خوانده باشند با اساتیدی که برای همه رشته های علوم روز از داخل و خارج در بخشی کلان مجتهدانی را تربیت کنیم که یکی از تخصص های دانشگاهی را نیز داشته باشند همچنین در دانشگاه نیز باید به بخش تعاملات دینی و اجتماعی، علوم انسانی تا حدودی اهمیت دهند تا دانشجویانی پیدا شوند که همین مقام را اخذ کنند ضمن اینکه تحصیلات تخصصی دارند با معارف دینی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه این اقدام مقدور و کار کوچکی نیست گفت: ما باید به گونه ای باشیم که در حوزه پیرامون بحث های دانشگاهی بیایند تدریس کنند اما اکنون حضور حوزویان و تدریس در دانشگاه بیشتر است.

آیت الله هاشمی با تأکید بر اینکه کار فرهنگی مشترک انسان ها را به همدیگر نزدیک تر می کند بیان کرد: باید در این زمینه اقدام شود و حوزه دانشگاه به هم نزدیک شوند.

وی با اشاره به تأکید رهبری به برگزاری کرسی های آزاداندیشی گفت: اتفاقی که در این زمینه افتاد این است که صرفاً به چند همایش و جلسه موکول و تمام شد این گونه نمی شود در این راستا قدم برداشت.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد گفت: در دانشگاه آزاد این کار را شروع کردیم اما باید همه جا اینگونه باشد و وحدت حوزه و دانشگاه با تعارف و برگزاری همایش میسر نمی شود و باید با عینیت، تدریس و آموزش این مهم صورت گیرد که اگر این اتفاق بیفتاد حضور مقتدر خواهیم داشت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بر وحدت تأکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری بحث حق الناس را بیان کردند و کسانی که می خواهند در این شرایط هیاهو کنند و افراد را طرد کنند حق الناس محسوب نمی شود.

وی با بیان اینکه همه مردم حق دارند برای سرنوشت خود رأی دهند گفت: باید این راه باز باشد و هر کس که می خواهد رأی بدهد و مردم در این شرایط است که می فهمند مملکت دست خودشان است و علاقه شان به این مملکت بیشتر می شود.

وی با اشاره به پیروزی در انقلاب گفت: اگر به رهبری امام متحد نشدیم محال بود بتوانیم در رژیم شاه پیروز شویم. وقتی که وحدت مردم یکپارچه شد و خداوند از طریق حب وحدت در دل مسئولان آن رژیم رعبی را ایجاد کرد که آنها گذاشتند و رفتند.

وی ادامه داد: بنابراین وحدت عملی است و می توانیم با هم متحد شویم و اگر می بینیم اکنون امنیت داریم دلیلش این است که مردم هنوز به انقلابشان علاقمند هستند.

وی با بیان اینکه مردم اعتراض و گله هایی دارند ادامه داد: کمبودهایی وجود دارد اما مردم می دانند که از دیکتاتوری رسمی موروثی وضع بهتر است و باز هم با انتخاب خودشان از بالا به پایین امور انجام می شود.

وی گفت: از رهبری گرفته تا عضو شورای شهر و روستا را مردم خودشان انتخاب می کنند گر چه ممکن است در این انتخابات افرادی ناراضی باشند اما بهر حال ساختار نظام ما اینگونه است و مردم به آن امید دارند لذا اگر کاری انجام نشود تمام تلاش خود را در راستای حل آن بکار می گیریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات سال 92 بیان کرد: مردم در این انتخابات حضور یافتند و آمدن آنها نتیجه اش آن شد که یک دولت معتدل به روی کار آمد که به زیربناها فکر می کند.

آیت الله هاشمی با تأکید بر اینکه اگر دولت اعتدال نبود تحریم ها برداشته نمی شد بلکه به آن اضافه می شد گفت: اتحاد مردم موجب شد که بتوانیم این گونه مسائل را رفع کنیم و انشالله تا یک ماه آینده تحریم ها برداشته شده و عملا به آن نزدیک شده ایم.

وی با اشاره به رأی آژانس بین المللی گفت: شورای حکام پرونده پی ام دی را مخدومه اعلام کرد و اکنون مانعی برای فعالیت های خود نداریم و یک ماه وقت است تا بر اساس سند توافق تعهدات خود را طرفین انجام دهند و این بخاطر اعتدال دولت بود.

آیت الله هاشمی اظهار داشت: دنیا فهمید دولتی که مردم آورده اند فرهیختگان مردم است و دنیا رفت به دنبال اینکه با ایران کار کند و امروزه بدنبال همکاری هستند.

وی گفت: انشالله رکود برداشته می شود و تورم ضعیف خواهد شد و خیلی از مسائل جهانی که در آن مشکل داریم برطرف خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طی 12 سال بدترین مسائل تاریخ را بر ما تحمیل کردند.

وی ادامه داد: ارزش روز وحدت حوزه و دانشگاه چنین نتیجه ای از آن در آید که ارتباطمان را عمیق تر کنیم.

وی با اشاره به در پیش رو بودن هفته وحدت بیان کرد: انشالله به مناسبت میلاد حضرت رسول این وحدت در دنیای اسلام نیز برقرار شود و این روز به پیشنهاد آیت الله منتظری هفته وحدت نامگذاری شد.

آیت الله هاشمی در پایان خاطر نشان کرد: به خانواده محترم آیت الله مفتح تسلیت عرض کرده و این افتخاری که نصیبشان شد که پدرشان سوژه ای برای هفته وحدت شد تبریک می گویم.

201/203

کد خبر: 565898

وب گردی

وب گردی