پسا دکتری فرصت یا تهدید برای آموزش عالی؟/حسین زاده لطفی: پسادکتری می تواند مشکلات جامعه از طریق دانش حل کند

در حالی که نهال تحصیلات تکمیلی در کشور همچنان نوپاست اما دانشگاه‌ها به دنبال توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی و جذب بیشتر دانشجویان به واسطه ارائه دوره‌های عالیه هستند و گوی سبقت را از هم می‌ربایند. در این میان دانشگاه‌ها حالا به گسترش مقاطع ارشد و دکتری بسنده نکرده‌اند و به دنبال ارائه‌ی دوره‌های پسا دکتری هستند.

محمدجواد آخوندی: دوره تحقیقاتی پسادکتری یا پسادکترا یا فوق دکترا به دوره‌ای از تحقیقات آکادمیک گفته می‌شود که محققان بعد از به پایان رساندن تحصیلات و کسب مدرک دکترا معمولا تا سقف ۵ سال و قبل از یافتن شغل ثابت آکادمیک سپری می‌کنند.

با وجود اینکه گسترش و همه گیر شدن تحصیلات تکمیلی آثار مثبتی را به دنبال دارد اما گسترش و پیش روی بیش از حد دانشگاه‌ها به سمت تحصیلات تکمیلی، بدون در نظر گرفتن زیر ساخت‌های لازم یکی از آفت‌هایی است که جامعه علمی و دانشگاهی کشور را تهدید می‌کند.

فرهاد حسین زاده لطفی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، درباره دوره پسا دکتری به ایسکانیوز می گوید: دوره پسا دکتری (postdoc) دوره ای موقت و معین است با حداقل یک سال و حداکثر سه سال که برای اشتغال به فعالیت های پژوهشی معین به منظور ارتقای مهارت های تخصصی در حوزه تخصصی مربوط ایجاد می شود.

او در ادامه درباره اقداماتی که پژوهشگران دراین دوره انجام می دهند می گوید: پژوهشگر پسا دکتری جهت کار پژوهشی در یک گروه پژوهشی دانشگاه استخدام می شود. برای انجام این کار استاد میزبان که باید دانشیار یا استاد باشد، در جهت پیشرفت پژوهش خود و گروه این پژوهشگر را استخدام می کند. منابع مالی جهت پرداخت حق الزحمه پژوهشگر می تواند از محل قرارداد استاد با صنعت، منابع شخصی، حمایت از بنیاد نخبگان و یا منابع معاونت پژوهشی دانشگاه تأمین شود. در صورت تصویب گروه و دانشکده، پژوهشگر در هر نیمسال تحصیلی حداکثر یک درس سه واحدی تدریس هم می تواند عهده دار باشد.

حسین زاده لطفی تاکید کرد: مهم ترین چیزی که باید توجه داشت این است که پسا دکتری دوره آموزشی و تحصیلی نیست، فقط قرارداد موقتی است که استاد میزبان برای زمان معینی حداکثر سه ساله با پژوهشگر می بندد. در برخی دانشگاه ها اجازه تمدید قرارداد پسا دکتری را به استاد میزبان در صورت رضایت و نیاز می دهند. معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه نظارت کامل بر روی تمام فعالیت های پژوهشگر از ابتدا قبل از ورود و زمان قرارداد دارد. در این راستا استاد میزبان موظف است در انتهای هر دوره زمانی (یک ماه) گزارش از فعالیت پژوهشگر را تایید و به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ارایه کند.

معاون آموزش دانشگاه آزاد اسلامی می افزاید: در طول دوره پسا دکتری پژوهشگر موظف است مقاله یا مقالاتی را در مجلات معتبر و دارای ضریب تاثیر بالا به چاپ برساند. فرآیند پذیرش پژوهشگر پسا دکتری بعد از تأمین بودجه از طرف استاد میزبان با اعلام یا فراخوان صورت می پذیرد. افراد می توانند مدارک خود را ارسال تا گروه و استاد میزبان از بین متقاضیان فردی که می تواند همکار پژوهشی با کیفیت مورد نظر باشد، را انتخاب نکند در انتخاب، دانشگاه محل تحصیل، اساتید راهنما و مشاور رساله دکتری، توصیه نامه های علمی از اساتید معتبر و پیشنهاد طرح پژوهشی در پسا دکتری و رزومه علمی قوی می تواند تاثیر زیادی در گزینش پژوهشگر داشت باشد. در انتهای دوره پس از انجام وظایف، پژوهشگر می تواند گواهی دوره پسا دکتری را از معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اخذ کند.

او در پایان گفت: در هر حال دوره های پسا دکتری می تواند هم به دانشگاه های میزبان و هم برای پژوهشگران جوان فرصتی بسیار خوب باشد تا دانشگاه بتواند نیروی کار و پژوهشگر با کیفیت را به مجموعه پژوهشگران اضافه کند و از طرفی پژوهشگران زیر نظر یک استاد با تجربه و دارای مدارج علمی بالا بتوانند تجربه دیگری را به تجربیات قبلی اضافه کرده و حتی مهارت های جدید را در حوزه تخصصی خود فرا گیرند و از طرفی در صورت دارا بودن طرح برون دانشگاهی با صنعت برای استاد میزبان، پژوهشگر می تواند تجربه یک کار عملی را کنار یک استاد با تجربه بیاموزد و اینکه چگونه می توان از دانش به حل مشکلات جامعه پرداخت و در کنار آن کسب درآمد داشت.

20101

کد خبر: 566233

وب گردی

وب گردی