رکنی: زمان بازپرداخت وام مرغداران تمدید می شود /صادرات؛ بهترین راهکار برای خروج از بن‌بست مازاد تولید مرغ

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی از تمدید مهلت بازپرداخت وام مرغداران خبر داد اگر 10 درصد معوقات را پرداخت کنند.

به گزارش ایسکانیوز، حسن رکنی در جلسه امروز که باحضور تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرغداران، مدیران بانک کشاورزی، بیمه و مسئولان جهاد کشاورزی استان‌های گلستان، مازندارن و تهران در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران برگزار شد، گفت: اجرای برنامه مدیریت زنجیره تولید تا توزیع برای رفع مشکل مرغداری کشور ضروری است.

وی درباره راهکارهای کاهش مشکلات بانکی فعالان این عرصه افزود: فعالان صنعت مرغداری کشور به ویژه سه استان تولیدکننده عمده گوشت مرغ باید با بانک کشاورزی تعاملات بیشتری داشته باشند تا در نتیجه‌ این تعاملات و برگزاری جلسات مشترک راهکارهای رفع مواضع کمبود نقدینگی اجرا شود.

وی گفت: بانک کشاورزی آمادگی دارد تا در ازای دریافت 10 درصد از معوقات تسهیلات بانکی مرغداران زمان پرداخت وام ها را تمدید کند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: بنا بر اعلام این بانک‌ برای کمک به افزایش نقدینگی مورد نیاز مرغداران نیز هیچ محدودیتی ندارد.

رکنی همچنین درباره میزان سود بانکی گفت: پس از جلسه مشترک وزیر جهاد کشاورزی با مستولان بانک مرکزی و شورای اقتصاد مقرر شد سقف سود بانکی برای فعالان عرصه کشاورزی در مقایسه با دیگر تسهیلات 4 درصد کاهش یابد.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی معتقد است پرداخت تسهیلات با بهره کم برای فعالان عرصه کشاورزی کارساز است که پیگیری می‌شود.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین در خصوص طلب مرغداران از بیمه کشاورزی گفت: براساس پی‌گیریهای انجام شده و گزارش‌های صندوق بیمه کشاورزی طلب مرغداران تا تاریخ 94/8/3 تسویه شده است و اگر مرغداری هست که هنوز طلب خود را دریافت نکرده است می‌تواند به مسئولان بیمه مراجعه کند.

رکنی در پاسخ به انتقاد مرغداران از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در خرید و عرضه گوشت مرغ افزود:‌ مرغداران به خرید و عرضه گوشت مرغ به بازار دغدغه داشتند که براساس گزارش رسیده از شرکت پشتیبانی امور دام، در یک ماه گذشته 15 هزار و 600 تن گوشت مرغ خریداری و ذخیره‌سازی شده و فقط 4900 تن آن وارد بازار و موازنه خرید و عرضه رعایت شده است.

وی تصریح کرد : گرچه موازنه خرید و عرضه گوشت مرغ در شرکت پشتیبانی امور دام رعایت شده است اما با شرایط مطلوب و مورد نظر وزارتخانه هنوز فاصله دارد و این شرایط به طور کامل منافع تولیدکنندگان را تامین نمی‌‌کند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره دریافت وثیقه از مرغداران گفت: میزان و چگونگی دریافت وثیقه از مرغداران در شرکت پشتیبانی امور دام یکسان است و چنانچه مرغداری غیز از وثیقه معمول ، چیزی پرداخت کرده است ، اعلام کند تا بازرسی‌های لازم انجام و برخورد قانونی شود.

رکنی افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام در قبال وثیقه و ضمانت 6 ماه نهاده بدون دریافت سود را به مرغدار می‌دهد.

وی همچنین صادرات را بهترین راهکار برای خروج از بن‌بست مازاد تولید گوشت مرغ دانست و گفت: تاکنون فقط برای تنظیم بازار داخل برنامه ریزی می‌کردیم اما اکنون باید برای رفع مشکل مازاد تولید راهکارهای اجرایی ارائه دهیم و در برنامه مدیریت زنجیره تولید هم به تامین نیاز بازار داخل و هم صادرات مازاد تولید توجه شده است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای صادرات گوشت مرغ ؛ تولید‌کنندگان باید استانداردهای لازم را رعایت کنند و مرغ را در اندازه یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 400 گرم تولید و عرضه کنند در غیر این صورت و با اوزان فعلی حضور در بازارهای صادراتی امکان پذیر نیست.

رکنی گفت: برای تولید و مصرف مرغ در وزن‌های صادراتی باید فرهنگ‌سازی شود.

وی درباره روش قیمت‌گذاری گوشت مرغ افزود: قیمت‌گذاری دربازار کار چندان ساده‌ای نیست و عرضه و تقاضا تاثیر مستقیم در قیمت دارد، اما می‌توان کارگروه و مجموعه‌‌ای را که در بازار و مسائل مربوط به آن با تجربه هستند برای تاثیر‌گذاری در قیمت گوشت مرغ در بازار ایجاد کرد تا با قیمت‌گذاری صحیح و کارشناسی شده منافع تمام حلقه‌های زنجیره تولید رعایت شود.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد:‌ تولید کننندگان برای تاثیر‌گذاری در تعیین قیمت گوشت مرغ در بازار باید در میادین حضور داشته باشند و تولیدات خود را بدون واسطه عرضه کنند.

401401

کد خبر: 566242

وب گردی

وب گردی