اجرای طرح ضربتی مقابله با شپش در مدارس چهارمحال و بختیاری

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش وپرورش چهارمحال وبختیاری از آغاز اجرای طرح ضربتی مقابله با شپش(پدیکلوریس) در مدارس استان با اولاوت مدارس دخترانه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا بهنام اسماعیلی گفت : این طرح به منظور ارتقای سطح بهداشت پوست و مو در بین دانش آموزان استان اجرا می شود.
او گفت : در این برنامه مراقبان سلامت، مدیران و رابطان بهداشت مدارس با شرکت در کارگاه های آموزشی اطلاعات مربوط به این بیماری را کسب و به دانش آموزان واولیاء انتقال می دهند.
او افزود : این برنامه با همکاری مرکز بهداشتی درمانی، شهرستان ها و مناطق اجرا می شود.
اسماعیلی گفت: در این برنامه تمام دانش آموزان به صورت فصلی (پائیز، زمستان وبهار) معاینه وغربالگری می شوند.
اسماعیلی گفت : دانش آموزان مشکوک در این طرح به مراکز بهداشتی، درمانی ارجاع داده می شوند تا پس از معاینه زیر پوشش درمان قرار گیرند.
رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان گفت: براساس تفاهم نامه های موجود وظیفه آموزش و معاینات دانش آموزان در مدارس روستایی برعهده مراکز بهداشتی درمانی است.
او،با اشاره به اینکه اولویت اجرای این طرح با دانش آموزان دختر است ، افزود: برخی مسائل مانند بلندتر بودن موهای دختران و استفاده آنها از مقنعه را از جمله دلایلی دانست که می تواند باعث شیوع بیشتر شپش در بین آنها شود.
شپش سر یک انگل خارجی است و ابتلا به آن در سنین مدرسه شایع است بنابرین آگاهی از علائم و نشانه های این بیماری و اجرای طرح های بیماریابی در مدارس گامی مثبت در جهت کنترل آن محسوب می شود.
آلودگی شدید به شپشِ بدن یا شپشِ سر را پدیکولوزیس می گویند.
شپش حشره ای بدون بال و دارای شش پا و یک تا دو میلی متر طول است که در بدن انسان زندگی و از آن تغذیه می کند که شپش سر بیشتر در مدارس ومهدکودک ها مشاهده می شود.
به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا،هم اکنون 180هزار دانش آموز در 2 هزار و 400فضای آموزشی در چهارمحال و بختیاری مشغول تحصیل هستند.

105105

کد خبر: 566775

وب گردی

وب گردی