بیشترین میزان فرار نخبگان به نام مازندران ثبت شد

به گفته‌ی معاون توسعه‌ی مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان، استان مازندران بیشترین میزان فرار نخبگان در کشور را دارد. این در حالی است که این استان از نظر پرورش نخبگان جایگاه دوم کشور را در میان استان‌ها کسب کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زومیت، سید مهدی موسوی، معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان، در جلسه هم اندیشی نخبگان مازندران اعلام کرد که این استان بیشترین میزان فرار نخبگان علمی را در میان استان‌های کشور دارد. به گفته او نبود حمایت‌های لازم از سوی مسئولان اجرایی، فراهم نبودن امکانات لازم برای فعالیت، به کار نگرفتن نخبگان به عنوان مشاور و بی اثر بودن نقش آنان در تصمیم گیری، مهم‌ترین علت خروج نخبگان مازندرانی است.

معاون توسعه‌ی مدیریت و منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: اکنون با فرار نخبگان علمی مازندران به استان‌های دیگر به‌ویژه تهران به دلیل نزدیکی با این استان و دیگر کشورها مواجه هستیم؛ در حالی که نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه‌ی هر استانی به شمار می‌رود. مازندران جایگاه دوم کشور را در پرورش نخبگان دارد و لازم است از این ظرفیت با همکاری و تعامل بیشتر مسئولان دستگاه‌های اجرایی استفاده کند .

سید مهدی موسوی با تاکید بر اینکه اگر فرد نخبه‌ای قادر به انجام فعالیت در استان خود است می‌بایست با برنامه ریزی و ایجاد فضا و بسترهای لازم او را نگه داشت، اعلام کرد که تشکیل کارگروه‌های تخصصی شناسایی مشکلات و معضلات استان‌های کشور از سیاست و برنامه‌های کاری بنیاد نخبگان است. در این کارگروه‌ها که از نخبگان علمی تشکیل می‌شود، زمینه و بستر برای عرضه‌ی توانمندی‌های فکری افراد نخبه هر استان برای برون رفت از مشکلات فراهم می‌شود.

موسوی نگرانی از خروج و فرار نخبگان از کشور را دغدغه‌ی اصلی دست اندرکاران بنیاد ملی نخبگان برشمرد و گفت که تلاش برای جذب این افراد از برنامه‌های این بنیاد است. به گفته‌ی او تقویت وابستگی‌های دینی،‌ فرهنگی و ملی در کودکان نخبه، مناسب‌ترین راهکار برای جلوگیری از فرار آنان در آینده از کشور است و تجربه نشان می‌دهد افراد معتقد و پایبند به مسائل ملی و فرهنگی حتی در صورت خروج از کشور، به احتمال زیاد بر می‌گردند؛ در حالی که احتمال بازگشت افرادی فاقد این پایبندی‌ها، وجود ندارد.

بر اساس اعلام مسئولان بنیاد نخبگان مازندران تاکنون یک‌هزار دانش آموز نخبه در این استان با اجرای طرح شهاب شناسایی شده‌اند. این طرح برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر است که هم اکنون فقط برای دانش آموزان پایه‌ی چهارم و پنجم ابتدایی اجرا می‌شود.

20102

کد خبر: 567099

وب گردی

وب گردی