مراسم رونمایی از فراخوان جایزه جهانی استاد باستانی پاریزی/طه هاشمی: منزل استاد، خانه آزاداندیشان پاریز شود

جایزه جهانی باستانی پاریزی با حضور دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، استادان و شخصیت‌های برجسته علمی و ادبی کشور در واحد کرمان رونمایی شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این مراسم که حجت الاسلام طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی نماینده ولی فقیه و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، سیدمحمدکاظم موسوی‌بجنوردی رییس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، دکتر محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، استاندار کرمان و جمع زیادی از اساتید و صاحب نظران حوزه ادب و تاریخ حضور داشتند، از تمبر یادبود دکتر باستانی پاریزی و همچنین پوستر فراخوان این جایزه رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم، پیام تصویری دکتر میرزاده به این همایش پخش شد. سپس دکتر بابک آل طه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با اشاره به سیاست جدید ریاست دانشگاه و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر برگزاری طرح‌های ماندگار فرهنگی اظهار کرد: جایزه جهانی استاد باستانی قرار است در حوزه ادبیات، فرهنگ عامه و تاریخ، به آثار مستشرقان و ایران‌شناسان، آثار و کتب تالیف شده در کشور و همچنین تحقیقات و پایان نامه‌های برگزیده، اختصاص داده شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با توجه به اهدای این جایزه در سالروز تولد استاد باستانی پاریزی ادامه داد: این جایزه به عنوان یک طرح ماندگار فرهنگی، مرهون اندیشه و نیات دکتر میرزاده و همچنین معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی اهدای این جایزه را از جمله طرح‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تقدیر از مفاخر ایران دانسته و افزود: زنده نگه داشتن نام یکی از اساتید و مفاخر ملی و استانی، تقدیر از زحمات دکتر باستانی پاریزی و معرفی بیشتر این استاد فرهیخته، از جمله اهداف این جایزه است.

دبیر هیات امنای استان کرمان با توجه به ترکیب هیات امنای این جایزه گفت: دغدغه خانواده استاد باستانی پاریزی، تداوم این جایزه است و به همین دلیل بخش زیادی از اعضای هیات امنای این جایزه، اشخاص حقیقی و از دوستداران استاد باستانی پاریزی هستند.

وی خاطرنشان کرد: این جایزه را در بُعد جهانی تعریف کرده‌ایم و می‌دانیم که برای جهانی شدن باید مراحلی را طی کند و در این زمینه هیات امنا باید تصمیم گیری کند که این جایزه در بعد جهانی چگونه و هر چند سال یکبار اهدا شود.

اجرای بزرگداشت باستانی پاریزی الگویی مناسب برای طرح مفاخر در کشور/ پیشنهاد طه هاشمی: منزل پدری استاد باستانی پاریزی به خانه آزاداندیشان و خانه فرهنگ پاریز تبدیل شود

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان سخنران این مراسم نیز با تاکید بر اینکه وجهه بارز استاد باستانی پاریزی را می‌توان در آزاداندیشی ایشان دانست، اظهار کرد: همه آنچه این استاد به آن دست یافت، به موضوع آزاداندیشی وی بر می‌گردد.

حجت الاسلام دکتر سیدطه هاشمی افزود: پیشنهاد می‌شود منزل پدری استاد باستانی پاریزی به خانه آزاداندیشان و خانه فرهنگ پاریز تبدیل شود. شخصیت‌هایی مانند استاد باستانی پاریزی، تنها متعلق به ایران نیستند و همه جهانیان باید با آن‌ها آشنا باشند.

هاشمی تاکید کرد: همه مسئولان دولتی‌ هم باید به این شخصیت‌ها ارج بگذارند و این امر برای ارج نهادن به خود آنهاست. این کار که در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده، منحصر به یک شخصیت شناخته شده نیست.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: درصددیم شخصیت‌هایی که جغرافیای سیاسی آنان، اکنون خارج از جغرافیای سیاسی کشور ماست نیز معرفی شوند و در این رابطه همه شخصیت‌های علمی، فرهنگی، هنری، ادبی، دینی و مشاهیر و مفاخر مد نظر هستند.

وی تاکید کرد: تاکنون ۲۵۰۰ شخصیت مشخص شده‌اند که در حوزه‌های ملی، محلی، منطقه‌ای و بین المللی دسته بندی خواهند شد. بزرگداشت مفاخر و مشاهیر در شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه مورد تاکید قرار گرفته است. در ‌‌نهایت می‌خواهیم فهرستی از شخصیت‌های بین المللی ایرانی را در دبیرخانه یونسکو به ثبت برسانیم که این کار بزرگ با هدایت اساتید از سوی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است.

هاشمی گفت: یکی از اهداف مورد نظر در این رابطه، توجه به سبک زندگی این بزرگواران و مدل سازی از زندگی این افراد است.

وی با قدردانی از دکتر آل طه ریاست واحد کرمان به دلیل برگزاری موفق این مراسم ادامه داد: واحد کرمان علاوه بر آنکه در برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر پیشتاز بوده است، نمونه قابل توجه و الگویی مناسب برای سایر واحد‌ها است.

نسل امروز ما نیازمند شناخت هویت‌هایی است که شاید فراموش شده و یا رو به فراموشی هستند

استاندار کرمان، دیگر سخنران این مراسم ضمن تقدیر از دانشگاه آزاد اسلامی برای معرفی شخصیت دکتر باستانی پاریزی اظهار داشت: نسل امروز ما نیازمند شناخت هویت‌هایی است که شاید فراموش شده و یا رو به فراموشی هستند لذا باید کارهایی از این دست در تمام کشور توسعه یابد.

علیرضا رزم حسینی، شخصیت‌های بزرگ را الگوی مناسبی برای نسل جدید معرفی کرده و افزود: معرفی چنین شخصیت‌هایی، می‌تواند برای جوانان ما الگو باشد ضمن اینکه مردم نیز خواهند آموخت که به بزرگان خود احترام گذاشته و قدر آنها را بدانند.

رزم‌حسینی ادامه داد: فرهنگ‌سازی در این زمینه باید توسط دست‌اندرکاران انجام شود و برگزاری چنین مراسمی، به معرفی درست شخصیت‌های برجسته کمک می‌کند.خوشبختانه من دو بار افتخار حضور در محضر استاد باستانی‌پاریزی را داشتم و ایشان ازاینکه یک شخصیت بومی جهت استانداری کرمان انتخاب شده بود، بسیار ابراز خرسندی کرد.

استاندار کرمان تصریح کرد: استاد باستانی‌پاریزی ضمن بیان خاطره‌ای تاکید می‌کرد که باید کارورزی را به مردم سفارش و آن‌ها را در شرایطی قرار دهیم که خودشان خود را اداره کنند.

رییس کارگروه مفاخر استان خاطرنشان کرد: استاد باستانی‌پاریزی مورخ نامدار ایرانی است که حداقل باید شخصیت و آثار وی را به حوزه خاورمیانه معرفی کنیم ضمن اینکه جایزه جهانی این استاد نیز کاری ماندگار و بسیار بزرگ است.

دکتر باستانی خورشید کویر کرمان است

دکتر مهدی ماحوزی، استاد گروه ادبیات واحد رودهن نیز کرمان را به دلیل داشتن فرزندانی چون باستانی ستود و اظهار کرد: مردمان این سامان گهر پرور علیرغم مشکلات و مصائب سنگین و جانفرسا، اساتیدی چون باستانی را معرفی نمودند که چون خورشید در کویر کرمان می‌درخشد.

وی باستانی پاریزی را پرچم دار عزت و شرف بر بلندای شهر و دیار سیرجان دانست.

باستانی چون بوستان جواهر در تاریخ ادب ایران باقی خواهد ماند

سیدمحمد علی گلاب‌زاده عضو شورای عالی فرهنگ مردم ایران نیز دکتر باستانی را از مشاهیر بزرگ ایران دانسته و اظهار داشت: باستانی چون بوستان جواهر در تاریخ ادب ایران باقی خواهد ماند.

مدیر موسسه فرهنگی کرمان‌شناسی با تشکر از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی کرمان برای برگزاری این مراسم، از نقش ریاست دانشگاه و نگاه وی به مسائل فرهنگی یاد کرده و افزود: دکتر میرزاده خدمات بسیار ارزنده‌ای در تاریخ کرمان دارد و شخصیت ایشان بسیار محجور مانده است.

نخستین جایزه مهم در عرصه تاریخ و تاریخ نگاری به نام کرمانی‌ها رقم خورده است

مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه تهران نیز در این آیین گفت: کرمانی‌ها همیشه خوش ذوق، زیرک، کاربلد و کاردان بوده‌اند و شاید بتوان گفت به همین دلیل نخستین جایزه مهم در عرصه تاریخ و تاریخ نگاری به نام کرمانی‌ها رقم خورده است.

دکتر احمد خضری افزود: باستانی پاریزی شخصیتی جامع الاطراف بود اما از یکی از دو ویژگی نوآوری و نوآفرینی در فکر و اندیشه وی و نیز شجاعت در تاریخ نگاری نمی‌توان گذشت.

وی تاکید کرد: استاد باستانی پاریزی نو آوری و ابداع را در تاریخ خلق کرد، استاد تاریخ را با طنز شیرین در کام مردم شیرین ساخت.

خضری تواضع، دستگیری، مردانگی و جوانمردی را از جمله دیگر ویژگی‌های استاد باستانی پاریزی دانست. استاد باستانی پاریزی شجاع‌ترین تاریخ نویس کشور بود و در کتاب «خود مشت مالی» خود به نقد خود پرداخت.

این استاد تاریخ گفت: وجود غیرت بومی، منطقه‌ای و صنفی از دیگر ویژگی‌های استاد باستانی پاریزی بود که نگارش چندین کتاب درباره کرمان و نام بردن از پاریز در کنار پاریس این امر را به خوبی نمایش می‌دهد.

خضری بیان کرد: استاد باستانی پاریزی در راستای غیرت صنفی خود در مقاله‌ای در روزنامه اطلاعات در سال ۸۰، ضرورت ساماندهی دانشگاه تهران که تاکنون نیز معطل مانده را مطرح کرد.

وی گفت: غیرت صنفی وی اینگونه بود که باعث شد ضرورت ساماندهی دانشگاه تهران مد نظر مسئولان کشور قرار گیرد و اعتباراتی برای این کار اختصاص یابد که متاسفانه این طرح در حال حاضر معطل مانده است.

جایزه جهانی استاد باستانی پاریزی بسیار ارزشمند است

فرزند استاد باستانی پاریزی نیز در این آیین گفت: جایزه استاد باستانی پاریزی از دید اجتماعی که می‌خواهد به بزرگان خود ارج نهد، بسیار ارزشمند است.

حمید باستانی پاریزی افزود: دل نگران این جایزه هستیم و امیدواریم با روش و فکری که همه صاحب نظران می‌توانند راهنمایی کنند، به جایی برسیم که این جایزه‌ شأن خود را داشته باشد و شأن سایر جوایز را نیز حفظ کند.

وی ادامه داد: امیدواریم این جایزه بتواند حرمت پویندگان علم و هنر را نیز حفظ کند.

فرزند استاد باستانی پاریزی اظهار کرد: برای حفظ شأن این جایزه لازم است که پشتیبانی مدیریتی مالی و راهبردی یکپارچه داشته باشد و بهتر است کمتر به اعتبارات دولتی و شبه دولتی وابسته باشد.

در پایان این مراسم، از تمبر یادبود و فراخوان جایزه جهانی باستانی پاریزی رونمایی شده و دکتر آل طه به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان یک لوح یادبود به مهندس حمید باستانی اهدا کرد.

همچنین مدالیون دانشگاه تهران به نشانه تقدیر از دکتر باستانی پاریزی به همراه لوح سپاس، از سوی دکتر نیلی احمدآبادی ریاست دانشگاه تهران توسط دکتر سیداحمدرضا خضری مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، به مهندس باستانی پاریزی فرزند استاد اهدا شد.

20101

کد خبر: 567436

وب گردی

وب گردی