تولید نانو رنگ برای صرفه جویی در مصرف انرژی

یک شرکت دانش بنیان ایرانی، رنگ‌های عایق حرارتی و رطوبتی با برند نانو عایق را با تکیه بر فناوری نانو تولید و به بازار عرضه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، عایق سازی ساختمان‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی یکی از مسائل مورد توجه در جوامع مدرن است. روش‌های مختلفی از جمله کاربرد پشم شیشه و پلی استایرن برای عایق کاری ساختمان‌ها و تأسیسات وجود دارد. در این روش‌ها لازم است دیوار‌ها و سقف دوجداره شوند تا عایق بتواند در فضای بین دو جدار قرار گیرد.

به همین دلیل اعمال آن‌ها در ساختمان‌های ساخته شده و دوجداره کردن دیوارها و سقف امری بسیار مشکل و هزینه‌بر خواهد بود. ضمن اینکه این گونه عایق‌ها با گذر زمان و جذب رطوبت کارآیی خود را از دست می‌دهند.

از این رو یک شرکت دانش بنیان توانست نانورنگ‌های عایق حرارتی را با استفاده از گونه‌ای نانوکامپوزیت تولید کند که می‌تواند جایگزین کاربرد عایق‌های متداول شود.

به گفته‌ علی بیگدلی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، ما از ابتدای فعالیت خود با توجه به نیاز‌ صنعت، تحقیق بر روی نانوپوشش‌ها را در دستور کار خود قرار دادیم و پس از سه سال تلاش، موفق به تولید و عرضه‌ صنعتی این نانو رنگ‌های عایق حرارتی شدیم.

او گفت: نانورنگ‌های عایق تولیدی این شرکت بدون نیاز به تخریب لایه‌های زیرین و به آسانی بر روی سطوح ساختمان‌های ساخته شده قابل پوشش‌دهی هستند. استفاده از این رنگ‌ها که قابلیت عملکرد در بازه‌ دمایی بین ۴۰ درجه زیر صفر تا ۱۶۰ درجه‌ سانتی‌گراد را دارند و می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه‌های مصرف انرژی شود.

بیگدلی گفت: محصول تولیدی این شرکت که دارای تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه‌ی فناوری نانو است، یک رنگ پایه آب و فاقد حلال است و از این نظر با محیط زیست سازگاری دارد. این پوشش به صورت بی‌رنگ یا با رنگ دلخواه مصرف کننده ارائه می‌شود و قابلیت اجرا به شکل‌های اسپری، رول و قلم مو دارد.

او در خصوص صادرات این محصول به خارج از کشور گفت: نانورنگ عایق تولید شده در این شرکت تا کنون به طور عمده به کشور عمان صادر شده است. اقداماتی هم در خصوص فروش به کشورهای عراق، امارات ولبنان صورت گرفته است که امیدواریم با افزایش فروش در این کشور‌ها بتوانیم به موفقیت‌های بیشتری در زمینه‌ صادرات دست پیدا کنیم.

به گفته بیگدلی، این محصول بازده قابل توجهی در عایق سازی حرارتی داشته و تا کنون در پروژه‌های ساختمانی شهر‌های مختلف کشور از جمله تهران، شیراز، مشهد و گیلان مورد استفاده قرار گرفته است.

20102

کد خبر: 567762

وب گردی

وب گردی