معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مطالعات در 91 شهر نشان می‌دهد که 53 هزار هکتار سکونت‌گاه فرسوده وجود دارد و جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه امضای تفاهم‌نامه سنددار کردن اراضی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده گفت: طرح جامع مسکن مبنای اقدامات ما می‌باشد یعنی ما بر اساس سند تدوین شده استراتژی خود را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: جلسه امروز هم بر مبنای طرح جامع سند پیش می‌رود که در آن ظرفیت شهرها در نظر گرفته شده و دولت به عنوان اولویت از آن در جهت توسعه استفاده می‌کند.

ایزدی با بیان اینکه مطالعات ما در 91 شهر کشور حکایت از آن دارد که 53 هزار هکتار سکونت‌‌گاه فرسوده وجود دارد، گفت: افراد ساکن این مناطق در ساختمان‌های فاقد کیفیت زندگی می‌کنند و حتی برخی از این واحدها در میانه شهرها قرار دارند.

وی گفت: برای این سکونت‌گاه‌ها کار ما باید با مشارکت خود ساکنان این مناطق باشد تا با ایجاد توانمندی آنها و ارزش افزوده ایجاد شده می‌توان از گسترش این سکونت گاه‌ها جلوگیری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص این اراضی گفت: 17 درصد دارای مالکیت رسمی، 38 درصد قولنامه‌ای، 30 درصد اراضی و املاک دولت و 15 درصد نیز نامعلوم است.

وی با بیان اینکه نباید فاجعه‌هایی همانند رودبار، منجیل و بم دوباره تکرار شود گفت: ما نتوانسته‌ایم تاکنون در این زمینه گام مثبتی برداریم که جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر در 53 هزار هکتار از اراضی فاقد کیفیت شهری می‌تواند فجایای بزرگی را به بار آورد.

ایزدی بیان کرد: سازمان زمین و مسکن طرح حق مالکیت برای ساکنین شهرها را در دست داشت که با این مصوبه اجرایی شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این همکاری مشترک مصوبه سازمان ملی زمین و مسکن اعطای مالکیت مشروط بر اقدامات ساکنین مناطق در اصلاح و ساماندهی اراضی، املاک، نوسازی و بهسازی انجام می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: سازمان ملی زمین و مسکن ابزار تشویقی برای تسهیلات نوسازی را فراهم کرده است.

ایزدی در پایان گفت: اعطای حق مالکیت در چهارچوب تعادل بخشی نظام کارکرد و ... مد نظر قرار می‌گیرد و در نهایت شاهد تولید مسکن ایمن با تعلق خاطر ساکنان خواهیم بود.

کد خبر: 567797

وب گردی

وب گردی