پاکسازی کامل هرندی/آخرین ارقام افزایش و کاهش قیمت‌ انواع مواد مخدر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بر اساس آخرین اخباری که داریم نقاط آلوده چون محله هرندی کاملا جمع آوری و پاکسازی شده‌اند گفت: امیدواریم با قرارگرفتن این افراد در چرخه درمان و سم زدایی به سمتی برویم که بروز و نمودشان در مناطق شهری به حداقل برسد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، پرویز افشار در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به اعلام آمار هشت ماهه اول امسال مقابله با عرضه موادمخدر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پرداخت و گفت: مجموعا 422 هزار و 349 کیلوگرم انواع موادمخدر در هشت ماهه اول امسال کشف شده است.

او ادامه داد: این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد رشد را نشان می‌دهد. از مجموع این آمار 10هزار و 890 کیلوگرم هروئین، 4961 کیلوگرم مورفین، 325هزار و 403 کیلوگرم تریاک، 61هزار و 746 کیلوگرم حشیش، 1375کیلوگرم شیشه و آمفتامین و 17 هزار و 947 کیلوگرم سایر مواد بوده است.

افزایش 19درصدی دستگیری‌ها و عملیات مقابله با عرضه

افشار همچنین از افزایش 19 درصدی دستگیری‌ها و عملیات مقابله با عرضه خبر داد و گفت: همچنین با رشد 6 درصدی گرو‌ه‌های متلاشی شده و کاهش 22 درصدی انهدام کارگاه‌های شیشه مواجه هستیم. همچنین میزان شهدای ما به شدت کاهش یافته و میزان کشته‌های اشرار 36 درصد کاهش را نشان می دهد. در هشت ماه اول سال گذشته، 76 کشته اشرار و در سال 94، 49 کشته در اشرار داشته‌ایم.

افزایش 30 درصدی ساماندهی و جمع‌آوری معتادان و ارائه خدمات به آنها

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به افزایش 30 درصدی ساماندهی و جمع‌آوری معتادان و ارائه خدمات به آنها اشاره و اظهار کرد: میزان سلاح‌های مکشوفه نیز 4 درصد و توقیف خودروهای حامل مواد 10 درصد رشد داشته است.

آخرین ارقام افزایش و کاهش قیمت‌ انواع مواد مخدر

او در ادامه به اعلام قیمت مواد مخدر پرداخت و گفت: در آبان ماه سال 93 قیمت خرده فروشی تریاک به ازای هر مثقال 20 هزار و 975 تومان بود که در سال 94، 38 درصد کاهش داشته است. همچنین قیمت عمده فروشی آن نیز 8 درصد کاهش یافته است، اما در قیمت هروئین با افزایش قابل توجه هم در خرده فروشی و هم عمده فروشی روبرو هستیم. بر این اساس قیمت خرده فروشی پنج سانتی هروئین در آبان گذشته 6786 تومان بود که در سال جاری به 9418 تومان رسیده است و حاکی از رشد 37 درصدی است.

افشار ادامه داد: افزایش قیمت در خرده فروشی حشیش نیز 40 درصد و در عمده فروشی 2 درصد است. درباره قیمت شیشه نیز باید گفت که با افزایش 154 درصدی در خرده فروشی و افزایش 185 درصدی در عمده فروشی روبرو هستیم. در آبان ماه 93، قیمت هرگرم شیشه 29 هزار و 863 تومان بود که در آبان 94 به 76 هزار تومان رسید. همچنین قیمت هرکیلوگرم شیشه در آبان 93، 18 میلیون و 216 هزار تومان بود که در آبان 94 به 52 میلیون تومان رسیده است.

افزایش 30 درصدی جمع‌آوری معتادان متجاهر

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با بیان اینکه علت افزایش قیمت شیشه این بوده است که کارگاه‌های تولید شیشه منهدم شده‌اند و کنترل پیش‌سازهای شیشه به خوبی انجام شده است،گفت: همچنین داروهایی که مصرف دوگانه داشتند و می‌توان از آنها در تولید مخدرها استفاده کرد نیز به خوبی تحت کنترل قرار دارد. از سوی دیگر انسداد مرزها را با جدیت دنبال می‌کنیم و همین مسائل افزایش قیمت شیشه را رقم زده است و همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم تغییر در الگوی مصرف موادمخدر کاملا مشهود است و هروئین افزایش قیمت پیدا کرده است.

افشار در پاسخ به اینکه آیا هروئین در داخل تولید می‌شود،افزود: بخش قابل توجهی از هروئین مصرفی در ایران وارداتی است و در کشور افغانستان و پاکستان تولید می‌شود. همچنین در حال حاضر گزارشاتی داریم که شیشه و ترامادول هم از خارج وارد کشور می‌شوند و عمدتا تولید هند و پاکستان هستند.

او در ادامه به افزایش 30 درصدی جمع‌آوری معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: در هشت ماهه اول سال 93، 52 هزار و 30 مورد و در هشت ماهه امسال 70 هزار و 70 مورد جمع‌آوری معتادان متجاهر را داشته‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه بین‌الملل اشاره کرد و افزود: چندی پیش نشست پنج جانبه مبارزه با موادمخدر با حضور کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و روسیه برگزار شد و مورد توجه سازمان ملل قرار گرفت. همچنین چندی پیش سند همکاری با سازمان ملل را به امضا رساندیم.

افشار ادامه داد: در این سند همکاری که هر سه سال یک بار نوشته می‌شود، بودجه‌ای از سوی مجامع بین‌المللی در اختیار ما قرار می‌گیرد که در سه سال آینده 20 میلیون دلار خواهد بود. این رقم کافی نیست و به کشورهای غربی که درخصوص مبارزه با موادمخدر نگاهشان سیاسی است، گلایه داریم. در زمان تحریم نیز فشار زیادی به ما وارد شد و از فروش و تعمیر تجهیزات خودداری می‌کردند. در عین حال ما به تعهدات خود پایبند هستیم و اگر کمک هم نکنند اثبات کرده‌ایم که در این مبارزه جانانه جلو رفته‌ایم.

راه‌اندازی مجمع خیرین کشور برای صیانت اجتماعی از معتادان بهبود یافته

او همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و پیشگیری اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های ستاد، پیشگیری اولیه است و براساس سند جامع فرهنگی و پیشگیری، دستگاه‌های عضو ستاد موظف به پوشش 40 درصد جمعیت هدف خود هستند. متاسفانه در برخی دستگاه‌ها تنها 10 تا 15 درصد تحت برنامه‌های پیشگیری رفته‌اند و در مهم‌ترین گروه هدف ما که جامعه دانش‌آموزی پوشش 8 تا 10 درصدی داریم.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: یک علت این امر محدودیت منابع مالی است. ستاد مبارزه با موادمخدر موظف است که 20 درصد بودجه را برای پیشگیری به دستگاه‌ها ارائه کند و مابقی را خودشان تامین کنند که این اختصاص بودجه در همه دستگاه‌ها به طور کامل اتفاق نیفتاده است.

افشار همچنین با بیان اینکه برای تکمیل چرخه درمان و توانمندسازی معتادان بهبود یافته توجه به حوزه مشارکت‌ها ضروری است، گفت: شاه‌بیت اقداماتی که در این بین انجام شده، راه‌اندازی مجمع خیرین کشور برای صیانت اجتماعی از معتادان بهبود یافته است. چندی پیش جلسه خیرین با وزیر کشور برگزار شد و این مجمع در حال شکل‌گیری است.

او ادامه داد: ستاد مبارزه با موادمخدر اقدامات دیگری را نیز انجام داده است. به عنوان مثال تخصیص اعتبار 33 میلیارد ریالی برای راه‌اندازی 90 طرح اشتغال و آغاز به کار خانه‌های بهاران شهرداری از این جمله است. ستاد مبارزه با موادمخدر با همکاری شهرداری در منطقه 9 تهران خانه‌هایی را راه‌اندازی کرده تا برای معتادان بهبود یافته ایجاد اشتغال شود و اکنون در حال تامین این طرح به مناطق دیگر هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه از کاهش مرگ و میر از اعتیاد در دو ماه اخیر خبر داد و گفت: میزان مرگ و میر معتادان در 7 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.9 درصد کاهش یافته است. براین اساس در سال 93، 1762 مرگ اتفاق افتاده که 182 مورد زن و 1582 مورد مرد بوده‌اند. این در حالی است که در سال 94 از 1729 مورد مرگ اتفاق افتاده، 189 مورد زن و 1540 مورد مرد بوده‌اند.

افشار به وضعیت مبارزه با اعتیاد در استان تهران نیز اشاره کرد و افزود: ما از سال 91 با کاهش مداخلات کاهش آسیب روبه‌رو بوده‌ایم و این مداخلات در معتادان خیابانی کمرنگ شده بود. یکی دیگر از مشکلات تغییر الگوی مصرف و زنانه شدن آن است. زنان زودتر شکننده می‌شوند و آخر خط می‌رسند و مسوولان کشور به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در زمینه ساماندهی معتادان باید چند اقدام اساسی انجام شود.

او ادامه داد: به همین خاطر ستاد مبارزه با موادمخدر بهزیستی و وزارت بهداشت بودجه‌هایی را تخصیص داده‌اند تا توسعه کمی و کیفی خدمات کاهش آسیب در کلانشهرها به ویژه تهران اتفاق بیفتد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم تعداد مراکز و کیفیت آنها را افزایش دهیم،‌گفت: قرار شده است شمار BICها در کنار گرمخانه‌ها و همچنین مناطقی که بیشترین آسیب را دارند، افزایش پیدا کنند.

افشار همچنین درباره زنان متجاهر خیابانی افزود: کمپ شفق که در سنوات گذشته تجربه لازم را در این زمینه داشت، برای نگهداری از معتادان زن متجاهر مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گرفته است اما درباره ساماندهی معتادان متجاهر مرد باید گفت که با توجه به کمبود فضا در مراکز ماده 16 بیشترین نگاه ما به سمت مراکز ماده 15 است.

او ادامه داد: در 2 ماه گذشته 4000 نفر از معتادان متجاهر سطح شهر غربالگری شده‌اند که مشخص شد 3000 نفرشان خیابانی هستند و به مراکز ماده 15 ارجاع شده‌اند. 100 نفر از اتباع بودند که به دستگاه‌های ذی‌ربط سپرده شدند که به کشورشان بازگردانده شوند و بخشی هم معتاد نبودند و کارگر فصلی، ولگرد و... بودند که به شهرداری سپرده شدند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه در دنیا اثبات شده اگر برنامه‌های پیشگیری قوی وجود نداشته باشد، 92 درصد از معتادان پس از 6 ماه از بهبودی مجددا به اعتیاد بازمی‌گردند افزود: حتما باید برنامه‌های پیشگیرانه داشته باشیم. وزارت رفاه تکلیف قانونی در این زمینه دارد و مکلف است زمینه حمایت اجتماعی از معتادان کم بضاعت را در برنامه‌هایش قرار دهد اما تاکنون به این تکلیف عمل نکرده است.

افشار از عملکرد وزارت رفاه درباره بیمه معتادان نیز انتقاد کرد و گفت: 89 تا 90 درصد از درمان در کشور توسط بخش غیردولتی انجام می‌شود و کسانی که تمکن مالی دارند می‌توانند از این خدمت استفاده کنند و برای سایر اقشار نیز باید حمایت‌های بیمه‌ای وجود داشته باشد.

او ادامه داد: برای بیمه معتادان بودجه اندک 20 تا 30 میلیارد مصوب شد که در سال 92 و 93 جذب نشد و از سوی بیمه سلامت در ردیف‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفت. این در حالی است که برای سال 94 هم همین بودجه 30 میلیارد تومان تکرار شده است و همین بودجه هم قابلیت تامین همه معتادان را ندارد و منحصر به بیمه سلامت و گروه‌هایی است که بیمه ندارند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه از مبلغ 20 تا 30 میلیارد تومان یاد شده تنها 10 تا 12 درصد جذب شده است، گفت: باز هم بیم داریم که بخشی از بودجه باقی بماند و دوباره جابه‌جا شده و خرج امور دیگر شود.

افشار در ادامه به پرسش خبرنگاران پاسخ داد و درباره وضعیت نوزادان متولد شده از مادران معتاد افزود: درمان اعتیاد نوزادان متولد شده از مادران معتاد در وزارت بهداشت دارای پروتکل‌هایی است و ستاد مبارزه با موادمخدر دائما پروتکل‌ها را رصد می‌کند و با وزارت بهداشت در این خصوص همکاری دارد.

او همچنین درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با عرضه موادمخدر در مرزهای دریایی گفت: چند ماه گذشته مسوولان انتظامی استان‌های مرزی و مجاور مرزهای دریایی را دعوت کردیم و تمهیدات لازم اندیشیده شده که تمرکز خود را در مقابله با عرضه در این نقاط قرار دهیم که استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان از این جمله‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: چشم‌انداز و کشفیات موادمخدر در هرمزگان نشان می‌دهد قاچاقچیان به علت انسداد مرزهای زمینی به دنبال قاچاق از طریق دریا هستند و کشفیات در استان افزایش یافته است و در واقع 70 درصد کشفیات در استان‌های مجاور دریا اتفاق می‌افتد.

افشار در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعداد معتادان جمع‌آوری شده از محله هرندی نیز گفت: 4000 معتاد متجاهر در تهران جمع‌آوری شده‌اند که بخش قابل توجهی مربوط به حاشیه‌های جنوبی تهران بوده‌اند و بخش کمتری مربوط به شمال تهران. تمرکز ما بیشتر بر محله هرندی و مناطق همجوارش بوده است. در حال حاضر براساس اخباری که رسیده است، معتاد متجاهری در محله هرندی قابل مشاهده نیست.

او در ادامه درباره وضعیت رسیدگی به معتادان مراکز ماده 16 که مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج هستند، افزود: وظیفه مراکز ماده 16 درمان اعتیاد معتادان متجاهر خیابانی است. بخشی که مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج یا ایدز و مانند آن هستند به وزارت بهداشت ارجاع داده می‌شوند درباره مبتلایان به بیماران صعب‌العلاج هم، اولویت درمان بیماری سخت آنهاست.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به پرسش دیگری درباره تولید متادون و مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمده بود، گفت: آخرین خبری که از سازمان غذا و دارو به ما رسیده، این است که تولیدات جدید آنها هولوگرام‌دار خواهد شد، اما در حال حاضر تعداد زیادی داروهای انبار شده دارند که قول داده‌اند اینها تا پایان سال مطرح شوند و از ابتدای سال آینده دیگر داروی بدون هولوگرام نداشته باشیم.

افشار همچنین درباره وضعیت بودجه‌ای سال آینده ستاد نیز افزود: معمولا بودجه ستاد به طور میانگین 140 میلیارد تومان بوده است که معمولا 120 تا 130 میلیارد تومان آن تخصیص می‌یابد. برای سال 95 پیش‌بینی بودجه 150 تا 160 میلیارد تومانی داریم.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر به پرسشی درباره ضرورت تغییر قانون مبارزه با موادمخدر و مواردی چون حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان پاسخ داد و گفت: ما مجری قانون هستیم. قانون مبارزه با موادمخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است و اصلاح در پاره‌ای از موارد با موافقت مجمع صورت می‌گیرد. در هر صورت هر اصلاحی انجام شود، ما تابع اجرای آن هستیم.

افشار تاکیدکرد: با تغییر قانون حذف مجازات اعدام، مشکلی نداریم اما نگاه ما این است که باید جامعیت در تغییرات دیده شود. با تغییر قانون کاهش مجازات اعدام مخالف نیستیم اما به شدت موافق کیفی‌سازی آن هستیم. یعنی جرایم خشن موادمخدر مستوجب اعدام هستند، اما درخصوص خرده‌پاهای موادمخدر می‌توان به سمت مجازات‌های جایگزین همچون حبس ابد و مانند آن رفت.

10106

کد خبر: 567870

وب گردی

وب گردی