احتمال شکستگی استخوان با عمل جراحی  برای کاهش وزن ،افزایش می یابد

گروهی از پزشکان تایوانی دریافتند انواع خاصی از عمل‌های جراحی به منظور کاهش وزن با تضعیف کردن بافت استخوانی، خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، در عمل‌های جراحی همچون جراحی بای‌پس معده که جهت کاهش وزن انجام می‌شود، به بیماران مبتلا به چاقی کمک می‌شود از طریق پایین آوردن میزان غذایی مصرفی، وزن خود را کاهش دهند. هرچند به گفته دکتر «کو چین هوآنگ» نویسنده ارشد این مطالعه بسیاری از بیمارانی که تحت این عمل جراحی قرار می‌گیرند خود را از برخی مواد مغذی محروم می‌کنند.

دکتر «هوآنگ» افزود: به طور معمول مواد مغذی که بیمار از دریافت آن محروم می‌شود، ویتامین D و کلسیم است که خود از فاکتورهای مهم در بروز بیماری پوکی استخوان است. همچنین ممکن است مکانیز‌م‌های دیگری وجود داشته باشد که با افزایش خطر شکستگی مرتبط باشد.

در دهه گذشته عمل جراحی کاهش وزن که برای کاهش حجم معده به کار می‌رود، افزایش هفت برابری پیدا کرده است. در این مطالعه 2064 بیمار که در فاصله سال‌های 2001 تا 2009 که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته‌اند، شناسایی شده و با 5027 بیمار مبتلا به چاقی که این عمل جراحی را تجربه نکرده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند.

پزشکان تایوانی دریافتند به طور کلی افرادی که روی آنان عمل جراحی کاهش وزن انجام شده بود، 21 درصد بیشتر احتمال داشت در فاصله پنج سال پس از انجام آن دچار شکستگی استخوان شوند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته پزشکان، بیماران چاقی که تحت این عمل جراحی قرار می‌گیرند نباید از مصرف مکمل‌های ویتامین D و کلسیم غافل شوند. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و انجام فعالیت‌های ورزشی به آنان کمک می‌کند خطر ابتلا به پوکی استخوان را در خود کاهش دهند.

20106

کد خبر: 568212

وب گردی

وب گردی