تهیه شناسنامه زیست محیطی برای جزایر کشور

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حضور ایران در دریاها با پشتوانه تخصصی و علمی می‌تواند قدرت کشور را در منطقه افزایش دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا پروین فرشچی در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکار عمومی افزود: هر چه آگاهی ما در زمینه محیط زیست دریایی بیشتر باشد می‌تواند تصمیم‌گیران را متوجه مسائل شکننده و با اهمیت سواحل کند.

او با بیان اینکه توسعه دریایی یکی از مهمترین اهداف معاونت دریایی است، گفت: توسعه سواحل مکران یکی از اهداف بزرگی است که تا چند سال آینده محقق خواهد شد.

فرشچی گفت: در برنامه چهارم توسعه برای اولین بار به مسایل محیط زیست توجه شد اما تقریبا هیچ کدام از آنها اجرایی نشد در برنامه پنجم نیز این برنامه ادامه یافت اما اجرایی کردن آن نیاز به تلاش و تصمیم دارد.

او گفت: تدوین سند توسعه ششم محیط زیست دریایی را یک سال و نیم پیش با همکاری نهادهای دریایی آغاز کردیم که اکنون نهایی شده و در آن به نقش توسعه دریایی، فناوری دریایی و گردشگری دریایی بسیار پررنگ نگاه شده است.

او ادامه داد: حدود 100 سال است که از دریاها، سواحل و جزایر خود غافل بودیم؛ در دریای خزر فقط به خاویار آن اهمیت می‌دادیم و اکنون چند سال است که محیط زیست آن مورد توجه ما قرار گرفته است.

فرشچی افزود: از دهه 60 که نفت و گاز در خلیج فارس کشف شد توجهات به این حوضه آبی جلب شد، با اینکه سه دریا در کشور داریم اما آن طور که باید از آنها بهره‌برداری نمی‌کنیم و فقط به منابع نفت و گاز و برداشت آنها اهمیت می‌دهیم در حالی که باید به صنایع دیگری مانند گردشگری دریایی نیز توجه کنیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 35 جزیره در آب‌های کشور ما وجود دارد که از این تعداد 11 جزیره مسکونی است به غیر از جزایر کیش و قشم از سایر جزایر اطلاعات درستی در اختیار نداریم از این رو تهیه شناسنامه زیست محیطی جزایر را در دستور کار قرار داده‌ایم.

اوتاکید کرد: اگر کشوری دریا محور هستیم باید در برنامه ششم توسعه به این پهنه‌های آبی توجه بیشتری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ( پام )، فرشچی گفت: 70 درصد برنامه کشور در آینده توسعه در زمینه سواحل، دریاها، جزایر، اسکله، گردشگری و هر مبحثی که مربوط به دریاها باشد خواهد بود.

105105

کد خبر: 568240

وب گردی

وب گردی