چرا واقعیت  «خانه»های سینمای ایران  نگران کننده است؟

دی ماه سال گذشته بود که اکران «خانه پدری» پس از دو شب نمایش متوقف شد و حال پس از گذشت یک سال، فیلم «خانه دختر» هم به سرنوشت «خانه پدری» دچار می شود تا ماهیت نگران کننده اکران این خانه ها در هاله ای از ابهام باقی بماند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز، پیش از برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر و همزمان با اکران «خانه دختر» در این جشنواره گفته هایی مبنی بر اکران نشدن و مشکلات محتوایی که فیلم دارد شنیده می شد. اما هیچ مقام رسمی آنها را تایید و یا رد نمی کرد. بعد از جشنواره خبر از آن شد که این فیلم قرار است در نوبت دوم اکران بهاری فیلم ها به روی پرده رود تا اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری خبر از اکران نکردن «خانه دختر» و تحریم آن داد.

قرار بر این شد تا فیلم پس از اصلاحات پروانه نمایش گرفته و اکران شود، 16 فروردین، شهرام شاه حسینی، کارگردان فیلم خبر از حذف 3 پلان ازاین فیلم را داد و عنوان کرد که تغییرات انجام شده برای اکران بوده و تغییری در مضمون فیلم ایجاد نشده است.

اتفاقی که درباره «خانه دختر» افتاد این بود که سازندگان آن با حذف بخش های مورد بحث آن موافقت کرده اند، نکته ای که کیانوش عیاری آن را نپذیرفت. پس از توقیف «خانه پدری» از عیاری خواسته شد تا سکانسی از فیلم را حذف کند اما او قبول نکرد و به همین دلیل فیلم توقیف ماند، اما سوالی که اینجا مطرح است این است که بنا بر گفته سازندگان «خانه دختر» اصلاحات خواسته شده از سوی وزارت ارشاد انجام شده، پس چرا همچنان فیلم اکران نمی شود؟

صدا و سیما «خانه دختر» را مشکل دار ارزیابی کرد
اولین خبری که به شکل رسمی به مشکل دار بودن این فیلم اشاره کرد و گمانه زنی ها درباره اکران نشدن آن را قوت بخشید، خبری بود که روز دوشنبه، 31 فروردین در بخش خبری صدا و سیما پخش شد، غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد که وضعیت اکران این فیلم روشن نیست و همچنین گوینده خبر، «خانه دختر» را کاری مشکل‌دار در جامعه ارزیابی کرد.
پس از آن در روز یکم اردیبهشت امسال، محمد شایسته، تهیه کننه فیلم در گفتگویی عنوان کرد که «فیلم ما پروانه نمایش دارد و تمام سوء تفاهم‌های قبلی را برطرف کردیم و دوباره پروانه نمایش گرفتیم. در حال حاضر آنونس فیلم هم پروانه دارد و پوسترهای آن هم آماده و چاپ شده‌اند و ما مساله توقیف فیلم را تکذیب می‌کنیم. امروز اول اردیبهشت ماه در مراجعه‌ای که به وزارت ارشاد داشتم، گفتند که فیلم مشکلی برای اکران ندارد.»
شهرام شاه حسینی، کارگردان این فیلم نیز از علاقه هیات انتخاب به این فیلم گفت و تاکید کرد: سال گذشته وقتی فیلم را به هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر ارایه کردیم، این هیات بدون هیچ مخالفی «خانه دختر» را وارد بخش مسابقه کردند و هیچ ایراد و اشکالی به آن وارد نشد. حتی به لحاظ مضمونی مورد تشویق هیات انتخاب هم قرار گرفت.»
شاه‌حسینی با رد انگ های غیر اخلاقی که به این فیلم زده می شود گفت: «هرگونه انگ خوردن به فیلم با این مضمون که این فیلم مغایر با اخلاق ایرانی و اسلامی است، را رد می‌کنم.

سخنگوی وزارت ارشاد به حاشیه های «خانه دختر» دامن زد

8 اردیبهشت، حسین نوش آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد با اشاره به بررسی و بازبینی مجددفیلم «خانه دختر» گفت: به‌نظر می‌آید اشکالاتی که متوجه این فیلم بوده در حال برطرف شدن است؛ ولی هنوز تصمیمی برای اکران این فیلم در آینده نزدیک گرفته نشده است. امیدوارم با رفع اشکالات محتوایی این فیلم با همکاری کارگردان و تهیه‌کننده، مشکل اکران این فیلم هرچه سریع‌تر حل شود. به‌دلیل بعضی اشکالات و مسائلی که وجود داشت، زمان اکران «خانه دختر» نهایی نشده است و در حال بازبینی و بررسی برای رفع اشکالات آن هستیم.
او تاکید کرد: این فیلم‌ به‌دلیل نقطه‌نظرات و اشکالات محتوایی که منطبق بر برخی آموزه‌های ملی و اسلامی نیست در حال بررسی‌ است و پس از رفع مشکلات، در نوبت اکران قرار می‌گیرد.
اظهارات حسین نوش آبادی، شهرام شاه حسینی را وادار به واکنش کرد و در گفتگویی با انتقاد از سخنان سخنگوی وزارت ارشاد گفت: «سخنگوی وزارت ارشاد ظاهرا تصور می‌کنند باید درباره هر موضوعی صحبت کنند و اگر موضوع مشخصی نداشته باشند مقام سخنگویی از ایشان گرفته می شود. توقع ما این است که وقتی حواشی بی مورد و نادرستی پیرامون یک فیلم شکل می گیرد. سخنگوی وزارت ارشاد که متولی اصلی و قانونی این امر است با درایت و صبوری بیشتری سخن بگوید نه اینکه به حاشیه‌ها دامن بزند.»
او ادامه داد: «فیلم خانه دختر بعد از موارد اصلاح شده، پروانه نمایش گرفته است. فیلمی که پروانه نمایش دارد، به شورای صنفی ارائه می شود تا درباره اکران آن در سینماها تصمیم گیری شود. فعلا مقرر شده تا من با مسئولان ارشاد و حبیب ایل بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره فیلم جلسه ای داشته باشیم.»
در میان جریاناتی که بر سر اکران شدن و یا نشدن «خانه دختر» در بهار امسال شکل گرفت، افراد و گروه های مختلف، دلایل موافقت و مخالفت خود را برای اکران آن ابراز داشتند.
بیژن نوباوه: تنها شورای اکران می‌تواند در مورد وضعیت نمایش یک فیلم نظر دهد
بیژن نوباوه نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی در خصوص فیلم «خانه دختر» گفت: من این فیلم را ندیدم و نمی‌توانم در مورد اکران آن نظر بدهم و تنها شورای اکران می‌تواند در مورد نمایش یا عدم نمایش یک فیلم تصمیم گیری کند.
وی در ادامه افزود: متاسفانه گاهی اوقات بعضی از افراد طبق سلیقه‌ی شخصی خود با فیلم برخورد می‌کنند و در مورد آن نظر می‌دهند اما هر نظری که یک شخص در مورد هر فیلمی بدهد صلاحیت عمومی ندارد و تنها کارشناسانی که در شورای اکران هستند می‌توانند در مورد یک فیلم نظر قطعی دهند.
مسعود آب پرور: صحبت کردن زیاد در مورد چیزی سبب درست شدن حاشیه برای آن می شود
همچنین مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون گفت: صحبت کردن زیاد در مورد چیزی سبب درست شدن حاشیه برای آن می‌شود، من در مورد "خانه دختر" نمی‌دانم اما درکل سالهاست که سینمای ایران دچار آسیبی جدی شده است. واقع نمایی بیش از حد و پرداختن زیاد به ژانر اجتماعی خانوادگی، سینمای ما را مسموم کرده است.

اصلاحات نتوانست نظر وزیر را جلب کند
کارگردان فیلم "قتل آن لاین" خاطر نشان کرد: ما درد را بسیار در جامعه می‌بینیم و نمایش جزئیات آن در سینما صدمه‌ی شدید و جدی به پیکر آن وارد می‌کند. فیلم‌های ما باید راه حل را به مخاطب نشان دهند.
در نهایت فیلم «خانه دختر» در فصل بهار اکران نشد و اکران آن در هاله ای از ابهام قرار گرفت تا اینکه، 5 دی ماه در حالی که انتظار می رفت با وجود موارد اصلاحی در فیلم، «خانه دختر» بتواند اکران شود، سخنگوی وزارت ارشاد اکران آن را منتفی دانست. او در گفتگویی عنوان کرد که اصلاحاتی که روی فیلم انجام شده، نظر مثبت وزیر را تامین نکرده است.
سخنگوی وزارت ارشاد گفت: نظر وزیر ارشاد هم این بود که تا زمانی که برخی سکانس ها اصلاح نشود اجازه اکران به آن داده نشود.
حسین نوش آبادی درباره توقیف این فیلم، گفت: فیلم سینمایی خانه دختر در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد برخی از سکانس های این فیلم با یکسری انتقادات همراه بود، نکات منفی را مطرح می کرد که باعث شد این فیلم در ارتباط با اکران با ملاحظه کارش دنبال شود مسئولان سینمایی اعلام کرده بودند که با این فیلم با اعمال اصلاحات می تواند اکران شود.
وی افزود: نظر وزیر ارشاد هم این بود که تا زمانی که برخی سکانس ها اصلاح نشود اجازه اکران به آن داده نشود البته باید بگویم اصلاحاتی که روی فیلم انجام شد نظر مثبت وزیر را تامین نکرد.
نوش آبادی تصریح کرد: با توجه به اهمیتی که وزیر ارشاد به حوزه فیلم و سینما می دهد با کسی تعارف ندارد و به فیلم های حاشیه ساز در جامعه عنایت ویژه ای دارد، جنتی بارها گفته است مبانی اسلامی و اخلاقی خودمان را به خاطر برخی سکانس ها نباید زیر سوال ببریم ما اعتقاد داریم سینما باید باعث اعتلای فرهنگی اسلامی و ایرانی ما شود و تولیدات سینمایی باید در راستای ترویج ارزش های ما باشد.
وی ادامه داد: اینکه برخی ناهنجاری ها را در سطح جامعه می بینیم و آن را به تمام خانواده های ایرانی که پاکترین خانواده ها هستند تعمیم می دهیم کار درستی نیست و نباید سوژه اصلی آثار ما قرار بگیرد چنین مسائلی به ندرت در جامعه ما وجود دارد و نباید حول محور اساسی فیلم هایمان باشد، آثار ما نباید به گونه ای باشد که دیگران احساس کنند فضای خانواده ایرانی ناپاک است.
سخنگوی وزارت ارشاد عنوان کرد: من و وزیر ارشاد فیلم را دیده ایم و با وجود اینکه این فیلم چندین بار مورد اصلاح قرار گرفته هنوز نتوانسته نظر جنتی را جلب کند.
نوش آبادی اظهار کرد: اصلاحات باید به طور کامل انجام شود تا به این فیلم اجازه اکران داده شود محتوی برخی از سکانس های این فیلم ممکن است تعرض و توهین به خانواده های اصیل ایرانی باشد ما نباید خانواده های ایرانی را با خانواده از هم پاشیده دنیای غرب مقایسه کنیم پس به همین دلیل باید اصلاحات این فیلم به طور کامل انجام شود.
این اظهارات نوش آبادی خبر از آن می دهد که «خانه دختر» هم به همان بایگانی پیوست که «خانه پدری» در آن، جا خوش کرده است.
به گزارش ایسکانیوز، فیلم«خانه دختر» چهارمین ساخته شهرام شاه حسینی است که در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت. فیلم «خانه دختر» به شیوه اسکوپ و با رنگ و لعابی متفاوت فیلمبرداری ‌شده است. این فیلم که در حال و هوای کارهای قبلی پرویز شهبازی، نویسنده فیلم «خانه دختر» است به گفته ی حامد بهداد نقطه ای طلایی برای شهرام شاه حسینی به حساب می آید.
در خلاصه داستان این فیلم آمده: مرتضی قصد دارد خانه کوچک‌شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند.
حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، رعنا آزادی ور، بابک کریمی، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، امیر علی نبویان، پردیس احمدیه، رویا تیموریان، نادر فلاح، مانی‌شاه‌حسینی، منصور شهبازی، علیرضا ثانی فر، احمد یاوری، مهری سادات آل آقا، فریماه ارباب، شایان یاوری، یاسمن ترابی، علی ناصری، گروه بازیگرن این فیلم را تشکیل می دهند.
503502

کد خبر: 568247

وب گردی

وب گردی