وضعیت بارش‌ برف و باران در زمستان امسال

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی ضمن اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های کنترل و مصرف بهینه آب، از بارش نرمال کشور در زمستان امسال خبر داد .

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا مجید حبیبی نوخندان گفت: با وجود افزایش 45 درصدی بارش کشور نسبت به میانگین بلندمدت و افزایش 39 درصدی نسبت به سال گذشته، از ابتدای مهرماه تا 6 دی ماه سال جاری، توزیع آن بسیار نامناسب بوده و چشم‌انداز چندان مناسبی را برای سال جاری نشان نمی‌دهد.

او با بیان اینکه تاکنون بیشترین مقدار افزایش بارش در استان ایلام رخ داده است،گفت: بارش این استان از ابتدای سال زراعی تا روز گذشته، حدود 2.5 برابر دوره بلندمدت بوده است. کمترین بارش نیز برای استان یزد با حدود 13 درصد کاهش نسبت به نرمال است.

رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی با تاکید بر اینکه با توجه به بحران منابع آبی کشور، برنامه‌های کنترل و مصرف بهینه آب الزامی است، گفت: بررسی کمترین دماهای ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی کشور از ابتدای مهر تاکنون نشان می‌دهد که تاکنون هیچ‌گونه افت دمای کم یا بی‌سابقه در مقایسه با دوره‌بلند مدت رخ نداده است و کمترین دماهای ثبت شده در سال جاری حداقل سه بار در طول دوره آماری تجربه شده اند.

به گفته حبیبی، بر اساس پیش‌بینی پژوهشکده اقلیم‌شناسی، میانگین بارش دی ماه در اغلب نواحی کشور در حد میانگین بلندمدت خواهد بود، اما در سواحل جنوبی دریای خزر به کمتر از میانگین گرایش دارد که در مقایسه با بارش بلندمدت این ماه، تاثیر قابل توجهی بر منابع آب و کشاورزی منطقه نخواهد داشت. در همین دوره بارش در مناطق غرب و جنوب غرب در حد میانگین با گرایش به بیشتر از نرمال خواهد بود.

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی با اشاره به اینکه بارش در بهمن ماه، بویژه در غرب و جنوب غرب کشور، گرایش به کمتر از میانگین بلندمدت خواهد داشت، اظهار کرد: در مجموع بارش فصل زمستان در غالب استان‌ها در حد نرمال و در استان‌های واقع در غرب و جنوب غرب به کمتر از نرمال گرایش خواهد داشت.

حبیبی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دمای هوا در دی ماه در حد میانگین بلندمدت باشد، اما در ادامه فصل زمستان، دما دارای نابهنجاری مثبت بوده و حدود 1.5 درجه بیش‌تر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

105105

کد خبر: 568312

وب گردی

وب گردی