عربستان سعودی و ترکیه با تاسیس شورای همکاری‌های استراتژیک موافقت کردند

رهبران عربستان سعودی و ترکیه با تاسیس شورای همکاری‌های استراتژیک برای تقویت همکاری نظامی، سیاسی و اقتصادی میان دو کشور توافق کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سفر خود به ریاض با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در کاخ الیمامه دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار محمد بن نایف، ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و پسر پادشاه عربستان سعودی حضور داشتند.

این سومین سفر اردوغان به عربستان سعودی طی سال 2015 است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانسی مطبوعاتی با همتای ترکیه‌ای خود در ریاض اعلام کرد که سلمان و اردوغان در دیدار خود بر سر تشکیل نهادی تحت عنوان شورای همکاری‌های استراتژیک میان دو کشور توافق کرده‌اند که هدف از تاسیس آن تحکیم روابط میان ریاض و آنکارا در زمینه‌های امنیتی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، تجاری و مسائل دیگر است.

الجبیر بر هماهنگی مواضع ریاض با آنکارا درباره بحران سوریه تاکید کرد و گفت: عربستان سعودی و ترکیه و کشورهای دوست خواهان حل سیاسی بحران سوریه براساس اصول مذاکرات ژنو 1 و کنفرانس وین 2، نشست‌های نیویورک و قطعنامه شورای امنیت هستند.

او بار دیگر تاکید کرده که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مرحله انتقالی سوریه جایی نخواهد داشت.

الجبیر وجود اختلافات میان مخالفان سوریه را تکذیب کرد و گفت: ریاض و آنکارا پایبند به متحد کردن مخالفان میانه‌رو سوری هستند.

او با تاکید بر اینکه مردم سوریه تسلیم استبداد دمشق نخواهند شد گفت: اگر راهکار سیاسی بحران سوریه شکست بخورد عملیات نظامی ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه عربستان سعودی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشتن زهران علوش، فرمانده جیش الاسلام به نفع روند صلح در سوریه نخواهد بود.

وزرای خارجه عربستان سعودی و ترکیه همچنین درباره اوضاع عراق، یمن، لیبی، روند صلح خاورمیانه و لزوم عقب نشینی اسرائیل از اراضی فلسطین و همچنین ائتلاف اسلامی-نظامی که عربستان سعودی تشکیل داده بحث و گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه ترکیه نیز به روابط مستحکم ترکیه با ریاض و توافقنامه‌های امضا شده اشاره کرد و عربستان سعودی را برای گردهم آوردن مخالفان میانه رو سوریه در ریاض ستود.

او بار دیگر مدعی شد: امنیت و ثبات در سوریه تنها با برکناری اسد محقق خواهد شد.

302

کد خبر: 568483

وب گردی

وب گردی