اما و اگرهای افزایش قیمت بنزین

در حالی که اخیرا صحبت هایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین به 1200 تومان مطرح شده اما وزیر نفت این موضوع را رد کرده و به صراحت اعلام کرده که دولت برنامه ای برای آزادسازی قیمت بنزین ندارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اقتصادآنلاین، بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه ها، قیمت فروش داخلی بنزین، نفت، گاز، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و سایر مشتقات نفت با لحاظ کیفیت حامل‌ها و احتساب برخی هزینه ها به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه کمتر از 90 درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج فارس نباشد.
اکنون در حالی که در سال پایانی برنامه پنجم قرار داریم قانون هدفمندسازی یارانه ها به طور کامل اجرا نشده اما کاهش قیمت جهانی نفت که کاهش قیمت فراورده های نفتی را نیز در پی داشته به گفته برخی کارشناسان شرایط را برای آزادسازی قیمت بنزین فراهم کرده است.
اما این در حالی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت، در پاسخ به این سوال که با توجه به قیمت بنزین آیا اکنون بهترین زمان برای آزادسازی نرخ بنزین نیست گفته که نمی شود تنها یک قیمت را آزاد کرد.
او به صراحت گفته که دولت فعلا برنامه‌ای برای آزادسازی ندارد؛ از سوی دیگر هم اکنون قیمت‌ها بیش از 200 تومان زیر قیمت فوب خلیح فارس است بنابراین باید قیمت هم سنگ شده را در این باره در نظر گرفت.
او تاکید کرده که دولت امسال هیچ برنامه ای برای آزادسازی نرخ بنزین ندارد.
در چنین شرایطی به نظر می رسد دولت یازدهم در ادامه فعالیت خود همانطور که در سال های 93 و 94 قیمت فراورده های نفتی را افزایش داد در سال 95 نیز چنین برنامه را در دستور کار خود قرار دهد، البته این در حالی است که در سال گذشته نیز هر گونه افزایش قیمت حامل های انرژی در سال 94 از سوی مدیران دولتی رد شد تا اینکه در خردادماه 94 شاهد قطع واریز سهمیه بنزین 700 تومانی و افزایش 300 تومانی قیمت بنزین بودیم.

20102

کد خبر: 568593

وب گردی

وب گردی