باغ کتاب به سازمان فرهنگی هنری واگذار شد / پیشنهاد «شهر آفتاب» به عنوان مکان جدید نمایشگاه کتاب

محمود صلاحی در نشست خبری صبح امروز از واگذاری باغ کتاب به عنوان بزرگترین مجموعه فروشگاهی کتاب دنیا به موسسه نشر شهر سازمان فرهنگی هنری خبر داد و گفت: شهرداری تهران پیشنهاد برگزاری نمایشگاه کتاب در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب را به وزارت ارشاد اعلام کرد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست خبری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صبح امروز چهارشنبه نهم دی‌ماه با موضوع ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، مجموعه فرهنگی عباس‌آباد، باغ کتاب و نمایشگاه شهر آفتاب با حضور حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور سرپرست معاونت فرهنگی و مهدی محمدی مدیرکل روابط‌عمومی و اموربین‌الملل سازمان فرهنگی هنری، علی‌اکبر توپچی رییس فرهنگسرای قرآن و سید مجید حسینی مدیرعامل موسسه نشر شهر و جمعی از خبرنگاران در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.
محمود صلاحی در این نشست با بیان اینکه کتاب مصداق کار فرهنگی است، گفت: ماهیت فرهنگی ایران و سابقه طولانی که در نگارش و کتاب دارد موجب شده تا همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های فرهنگی کشور موضوع کتاب باشد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران از سال ۸۶ ساخت پروژه بزرگ باغ کتاب را در مجموعه فرهنگی عباس‌آباد آغاز کرده است، افزود: نگین مجموعه فرهنگی عباس آباد، باغ کتاب است؛ در حال حاضر بزرگترین نمایشگاه فروشگاه کتاب با ۱۶ هزارمتر مربع در نیویورک است که باغ کتاب با اختصاص ۸۰ هزار مترمربع فضا برای فروشگاه و نمایشگاه کتاب و گشایش این مجموعه به عنوان بزرگترین نمایشگاه فروشگاهی کتاب فعالیت خواهد کرد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در دو هفته گذشته بحث بر سر بهره‌برداری از این مجموعه در شهرداری تهران انجام شد، تصریح کرد: تصمیم بر آن شد تا باغ کتاب به عنوان زیر مجموعه‌ای در موسسه نشر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت کند.
مدیریت باغ کتاب بر عهده موسسه نشر شهر است
وی افزود: موسسه نشر شهر در حال حاضر به صورت تخصصی موضوع کتاب را در شهرداری تهران انجام می‌دهد و این مجموعه را نیز با توجه به ماموریت‌های پیشین در دست خواهد داشت و مدیرعامل این موسسه به عنوان مدیر عامل باغ کتاب نیز معرفی خواهد شد.
صلاحی با اشاره به اینکه باغ کتاب ۹۲ درصد پیشرفت داشته و تنها ۸ درصد از کارهای عمرانی باقی مانده است، تصریح کرد: در سه ماه آینده کار عمرانی به پایان می‌رسد و در روزهای پایانی فروردین کار تجهیز ۶۵ هزار متر مربع فضای مسقف و ۱۵ هزار متر مربع فضاسازی این پروژه را انجام می‌دهیم و باغ کتاب در اردیبهشت ماه آماده گشایش خواهد شد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری در توضیح بخش‌های مختلف باغ کتاب بیان کرد: فروشگاه عظیم کتاب بزرگسال با ارائه عمده کتاب‌های دارای پروانه، فروشگاه کتاب کودک و نوجوان با ارائه همه کتاب‌های کودک و نوجوان و فضاسازی مفرح و جذاب برای این گروه سنی بخش‌های فروشگاهی این مجموعه هستند.
وی افزود: بخش سوم به تالار بزرگ علم اختصاص دارد و در بخش چهارم نگارخانه هنری و دیجیتال پیش‌بینی شده است؛ همچنین ارائه اسناد مرکز اسناد شهرداری تهران که بسیار می‌تواند آگاهی بخش باشد در این مجموعه فعالیت خواهد کرد؛ ایجاد تئاتر کتاب شهر به منظور استفاده از هنر برای ترویج و تبلیغ کتاب و سالن‌های آمفی‌تئاتر بخش ششم و هفتم این مجموعه را تشکیل می‌دهد.
شرکت تهران گشت در مجموعه فرهنگی عباس‌آباد مستقر می‌شود
در ادامه رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره مجموعه فرهنگی عباس‌آباد گفت: شرکت تهران گشت ارغوانی که زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری فعالیت می‌کند به زودی در مجموعه فرهنگی عباس‌آباد مستقر می‌شود و با تصمیم شهرداری تهران بهره‌برداری از این مجموعه به این شرکت واگذار شده است؛ همچنین این شرکت برنامه‌های تهران گردی را با جدیت بیشتری برای شهروندان تهران و گردشگرانی که به تهران می‌آیند دنبال خواهد کرد.
پیشنهاد شهرداری تهران به وزارت ارشاد: شهر آفتاب مکان جدید نمایشگاه کتاب
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: برآورد کارشناسان این است که مجموعه باغ کتاب با توجه به گنجایش فضای پارکینگ و محدودیت دسترسی‌ها فضای مناسبی برای برپایی نمایشگاه سالانه کتاب نیست و این مجموعه به عنوان نمایشگاه دائمی کتاب طراحی شده است.
وی با اشاره به نامه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب افزود: شهرداری تهران مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب را که اکنون در حال آماده شدن است به عنوان مکان جدید برگزاری نمایشگاه کتاب پیشنهاد می‌کند و این موضوع در نامه‌ای رسمی به وزیر محترم ارسال اعلام خواهد شد.
زحمت کمتر شهروندان با راه‌اندازی نمایشگاه شهر آفتاب
صلاحی در اشاره به اهمیت پروژه شهر آفتاب که در نزدیکی مرقد امام (ره) قرار دارد، گفت: این مجموعه نمایشگاهی با تکمیل همه بخش‌ها تبدیل به سومین نمایشگاه بزرگ دنیا می‌شود و شهرداری تهران در فاز اول این مجموعه با تکمیل ایستگاه مترو و فراهم آوردن دیگر نیازهای نمایشگاه مانند پارکینگ و فضاسازی را تا اردیبهشت سال آینده به پایان می‌رساند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب فضایی بالغ بر بیش از صد هزار متر مربع فضا می‌خواهد که ۷۰ هزار مترمربع در شهر آفتاب تا پایان سال تکمیل می‌شود و می‌توان ۴۰ هزار مترمربع را نیز با برپاکردن چادر برای برگزاری نمایشگاه فراهم کرد.
تصمیم نهایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
وی افزود: با برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب دسترسی و حمل و نقل مردمی که از سایر نقاط ایران برای شرکت در این نمایشگاه به تهران می‌آیند با استفاده از آزادراه‌های کمربندی تهران تسهیل می‌شود، جای پارک خودرو به صورت مناسب برای این نمایشگاه فراهم است و این فضا برای استفاده آماده با همه امکانات مورد نیاز مجموعه نمایشگاهی تا موعد مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید؛ و همه این موارد موجب زحمت کمتری برای شهروندان تهران و بازدیدکنندگان نمایشگاه به همراه خواهد داشت.
محمود صلاحی با تاکید بر اینکه تصمیم نهایی درمورد محل برگزاری نمایشگاه کتاب با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تصریح کرد: شهرداری تهران با همه توان برای برگزاری باشکوه‌تر نمایشگاه کتاب در محلی که توسط وزارت‌خانه اعلام می‌شود، همکاری خواهد کرد.
هدفمند شدن نمایشگاه یادیار مهربان
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به برگزاری سالانه نمایشگاه یادیار مهربان از سوی موسسه نشر شهر گفت: سید مجید حسینی مدیرعامل موسسه نشر شهر با بررسی نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه طرح و روش جدیدی را برای دوره جدید پیشنهاد داد که به تایید سازمان فرهنگی هنری و شهرداری تهران رسید.
وی با بیان اینکه بودجه این طرح ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شده است، افزود: در شیوه جدید همه دانش‌آموزان دو مقطع هفتم و هشتم در این طرح شرکت می‌کنند و جلسه توجیهی برای همه معلمان این دو مقطع با حضور ۲ هزار مدرسه در سالن همایش‌های برج میلاد افتتاح می‌شود. در این دوره دانش‌آموزان دانش‌آموزان با انتخاب خودشان با کمک ۱۸ هزارتومانی شهرداری تهران کتاب‌ها را برای خرید انتخاب می‌کنند تا زیر نظر معلمان به مطالعه بپردازند.
صلاحی ارتقای فرهنگ مطالعه را وابسته به تشویق و جذابیت برای دانش‌آموزان دانست و گفت: در این طرح علاوه بر کمک هزینه خرید کتاب برای انتخاب کتاب توسط دانش‌آموزان مسابقه‌ای با جوایز ویژه نیز طراحی شده است. در این طرح ۱۰ دانش‌آموز برتر جایزه‌شان را دیدار با شهردار تهران در دفتر شهردار جایزه‌شان را دریافت می‌کنند و این دانش‌آموزان نظرات‌شان را پیرامون موضوع کتاب و کتاب‌خوانی به شهرداری تهران درمیان می‌گذارند؛ همچنین صد نفر بعدی این مسابقه نیز در گروه‌های ده نفری با معاونان شهردار دیدار خواهند داشت و تا سقف صدهزار نفر از دانش‌آموزان با شرکت در این طرح از خدمات شهرداری تهران مانند استفاده رایگان از پردیس‌های سینمایی شهرداری و عضویت در کتابخانه‌ها برخوردار خواهند شد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در موضوع مطالعه باید بیشترین توجه ما به قرآن باشد، گفت: در حال حاضر جلسه‌های مختلف قرآنی در مدرسه‌‌ها، مساجد و محله‌ها برگزار می‌شود که سازمان فرهنگی هنری با طراحی مسابقه سراسری سراج تصمیم‌دارد این جلسه‌ها را شناسنامه‌دار کند.
وی با بیان اینکه این مسابقه سراج با مرکزیت فرهنگسرای قرآن در حال اجراست، افزود‌: با شناسایی جلسات قرآنی سطح شهر تهران بنا داریم نیازهای این گروه‌های مردمی را در فراهم‌آوردن قرآن و استاد تامین کنیم؛ این مسابقات در سه مقطع سنی زیر ۱۲ سال و بین ۱۲ تا ۱۸ سال و ۱۸ سال به بالا برگزار می‌شود که در مسابقه نهایی جوایز متعددی پیش‌بینی شده است.
جلسات قرآنی شهر تهران شناسنامه‌دار می‌شوند
علی‌اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن نیز در این نشست بیان کرد: در حدود ۲۰ هزار مخاطب در مسابقات سراج شرکت می‌کنند که وجه تمایز آن با دیگر مسابقات ایجاد شناسنامه برای جلسات قرآنی شهر تهران است تا بتوانیم با برنامه‌ریزی انجام شده خدمات ارزنده‌تری را به در کلاس‌های قرآن داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۲۰ جلسه قرآنی شناسایی شده‌اند گفت: با برگزاری این مسابقات به مرور بانک جامع و کاملی از این جلسات تهیه می‌شود و مسابقات در دو مرحله مقدماتی و مرحله نهایی در فرهنگسرای قرآن برگزار می‌شود.
503502

کد خبر: 568613

وب گردی

وب گردی