معاون سازمان هواپیمایی کشوری: تفاوت نرخ بلیت ایرلاین‌ها برای یک مسیر/ بسته‌های جدید برای مسافران

معاون سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در جریان آزادسازی نرخ بلیت هر مسیر برای هر ایرلاین متفاوت است، گفت: اگر بنا باشد نرخ‌های بلیت هواپیما سقف داشته باشد آزادسازی معنایی ندارد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد خداکرمی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با موضوع آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی، اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری پیش از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، دستورالعمل حقوق مسافر را‌ تهیه و ابلاغ کرد تا حق مسافران در پروازها ضایع نشود. آنچه برای سازمان هواپیمایی کشوری اهیمت دارد برقراری منظم جریان پروازی، دسترسی مناسب مسافر به بلیت و تسهیل امور در حوزه حمل‌ونقل هوایی مسافری است.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی، با بیان اینکه در همین راستا تلاش می‌کنیم در نوروز که تقاضا از عرضه بیشتر است، برنامه‌ریزی کنیم تا مشکلی برای تهیه بلیت و میزان نرخ‌ها، برای مسافران رخ ندهد، افزود: در برگزاری جلسات با انجمن شرکت‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها، برنامه‌ریزی کرده‌ایم شرایطی فراهم شود تا نحوه دسترسی مسافر به بلیت برای این ایام تسهیل شود و قیمت‌‌ها هم به گونه‌ای باشد که رضایت نسبی مسافر و ایرلاین فراهم شود.

وی، ادامه داد: در روزهای پیک سفر مانند نوروز، با موضوع تردد یکسر خالی مواجه هستیم؛ به عنوان مثال در مسیر هوایی از مبداتهران در سفرهای رفت نوروزی، ناوگان با صندلی تکمیل تردد می‌کند اما در مسیر برگشت، به دلیل نبود تقاضا، صندلی‌ها خالی است. پس از نوروز که عرضه و تقاضا دوباره به حالت عادی خود برمی‌گردد، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز ادامه می‌یابد.

خداکرمی، در خصوص نرخ تمام شده بلیت هواپیمای مسافری، گفت: ایرلاین‌ها نرخ تمام شده یک صندلی پرواز خود را بر اساس نوع هواپیما، استهلاک ناوگان، هزینه سوخت، عوارض فرودگاهی و شهرداری، حقوق پرسنل، تعمیرات، چک‌های دوره‌ای و غیره بررسی می‌کنند.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه به طور حتم نرخ بلیت هر مسیر برای هر ایرلاین متفاوت است و یکسان نیست، گفت: بنابراین ایرلاینی که برند معتبرتری دارد، خوشنام‌تر است و مقبولیت بیشتری هم بین مردم دارد می‌تواند مسافران بیشتری جذب کند و از سوی دیگر به توسعه ناوگان نیز بپردازد. اگر فقط به قیمت تمام شده بلیت و هزینه‌های ایرلاین توجه کنیم، رقمی برای شرکت هواپیمایی باقی نمی‌ماند که‌ به توسعه ناوگان اختصاص ‌دهد.

وی در خصوص نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر قیمت‌های بلیت هواپیما، گفت: اگر بنا باشد نرخ‌های بلیت هواپیما سقف داشته باشد آزادسازی معنایی ندارد اما در این عرصه وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری نظارت و برنامه‌ریزی است و قرار نیست سقف نرخ‌ها را تعیین کنیم. با متنوع‌سازی و آزادسازی نرخ‌ها، شرکت‌های هواپیمایی در بازار رقابتی به دنبال ارتقای کیفیت و جذب مسافر خواهند بود.

خداکرمی با اشاره به آئین‌نامه حقوق مسافر، اظهار داشت: تا قبل از ابلاغ دستورالعمل آئین‌نامه حقوق مسافر پرداخت خسارتی در مورد تاخیرات مطرح نبود اما ما در فضایی که هیچ دستورالعملی در این باره وجود نداشت ایرلاین‌ها را ملزم به ارائه بلیت تخفیف‌دار در قبال تاخیرات کردیم، حتی می‌توان در گام‌های بعدی پرداخت مابه‌التفاوت نقدی را هم در نظر گرفت.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه پس از ابلاغ آئین‌نامه حقوق مسافر، سازمان هواپیمایی کشوری بر عملکرد ایرلاین‌ها نظارت دارد و رسیدگی به حقوق مسافران را رصد می‌کند، گفت: البته در متن آئین‌نامه حقوق مسافر پرداخت خسارت به صورت نقدی پیش‌بینی نشده است. به عنوان مثال اگر تأخیر 4 ساعته‌ای در پرواز رخ دهد بلیت مشابه با تخفیف ۳۰ درصدی ارائه می‌شود و ایرلاین‌ها هم موظف به اجرای این قانون هستند.

وی با بیان اینکه در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کسب رضایت مسافر هدف اصلی است، گفت: با ایجاد رقابت سالم و واقعی در آزادسازی، ایرلاین‌ها‌ بسته‌‌ و مشوق‌هایی را ارائه می‌دهند که قطعاً مزایای آن نسبت به آیین‌نامه حقوق مسافر فراتر است.

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی ادامه داد:‌ پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر تا یک سال آینده و با اجرای آزادسازی نرخ‌ها، شرکت‌های هواپیمایی به جایی برسند که در بازار رقابتی، بسته‌‌ و مشوق‌هایی برای جذب مسافر ارائه کنند که ارائه بلیت با تخفیف ۳۰ درصدی در آن اصلاً به چشم نیاید.

وی درباره پروازهای چارتری و نظارت بر چارتر شدن پروازها توضیح داد: سازمان هواپیمایی کشوری شرکت‌ها را موظف کرده است که بر آژانس‌های طرف قرارداد خود نظارت کامل داشته باشند در غیر این صورت در صدور مجوزهای بعدی برای شرکت‌های هواپیمایی تجدیدنظر می‌شود.

401401

کد خبر: 568628

وب گردی

وب گردی