وام مسکن به نیازمندان واقعی داده نمی‌شود

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری عمده مشکل فراروی نوسازی بافتهای فرسوده را عدم اختصاص منابع بانکی عنوان و گفت: در بسیاری نقاط از جمله تهران، تبریز، همدان و مازندران متقاضی استفاده از وام بافتهای فرسوده زیاد است ولی بانکها تسهیلات نمی‌دهند

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، با وجودی که به گفته مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری بالغ بر 80 درصد نیازمندان مسکن در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند، ظاهرا بیشتر سیاستهای تامین مسکن طی سالهای گذشته به سمت بافتهای میانی و بالای جامعه متمرکز شده و ساکنان مناطق هدف نیازمند مسکن فراموش شده‌اند که به نظر می رسد بانکها در این فراموشی بی تاثیر نبوده‌اند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری عمده مشکل فراروی نوسازی بافتهای فرسوده را عدم اختصاص منابع بانکی عنوان و گفت: در بسیاری نقاط از جمله تهران، تبریز، همدان و مازندران متقاضی استفاده از وام بافتهای فرسوده زیاد است ولی بانکها تسهیلات نمی‌دهند.

محمدسعید ایزدی گفت: پیچیدگی گردش کار ناشی از این مساله است که بانکها توان پرداخت تسهیلات بافتهای فرسوده از طریق منابع داخلی شان را ندارند و تمایلی هم به این مساله نشان نمی‌دهند. بانکها ترجیح می دهند منابع خود را به سمت تسهیلات کوتاه مدت با بهره بالاتر ببرند تا اینکه آن را به تسهیلات 12 ساله بافتهای فرسوده با سود 21 درصد اختصاص دهند.

او گفت: در طول یک سال گذشته مسائل زیادی با بانکها داشتیم. مثلا نرخ بهره تسهیلات بافتهای فرسوده 24 و 21 درصد اعلام شده که در واقع خیلی پایین تر از نرخ تسهیلاتی است که بانکها پرداخت می‌کنند، اما سرانجام بانک مرکزی توافق کرد بانک‌ها رقم 24 درصد را برای دو سال اول و 21 درصد را برای 10 ساله فروش اقساطی اعلام کنند.

مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری مشکل دیگر را عدم اعتماد بانک‌ها نسبت به پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات دانست که خوشبختانه با این بسته تشویقی، مشکل رفع شده است.

ایزدی در پاسخ به اینکه تمهیدات در نظر گرفته برای بهسازی بافتهای فرسوده تا چه حد در تامین یک میلیون مسکن مورد نیاز کشور تاثیرگذار خواهد بود گفت: من از چند وجه به این سوال نگاه می کنم که یکی از آنها وجه مخاطبان و نیازمندان مسکن حمایتی است. ساکنان مناطق هدف دقیقا گروه‌هایی هستند که سالها فراموش شده اند و مخاطبان اصلی مسکن حمایتی هستند که در صورت توجه به آنها نیاز اصلی مسکن برطرف می شود.

او گفت: هر ساله گفته می‌شود سالی 300 هزار مسکن نیاز داریم و بعد تامین نیاز می کنیم، اما نیاز مسکن برآورده نمی‌شود. این خلاء مربوط به این مساله می‌شود که ساکنان مناطق ناکارآمد به عنوان اصلی‌ترین گروه‌های جامعه هدف اصلی برنامه‌ها قرار نگرفته‌اند که در برنامه بهسازی و نوسازی شهری این انطباق صورت می‌گیرد.

مدیر عامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه هر تسهیلاتی به مسکن اختصاص یابد آن گروه هدف را خطاب خود قرار داده، گفت: بالغ بر 80 درصد نیازمندان مسکن در محدوده بافتهای ناکارآمد هستند که مخاطب طرح ما قرار می‌گیرند.

10102

کد خبر: 568719

وب گردی

وب گردی