تمجید اردوغان از هیتلر و آلمان نازی

رئیس جمهور ترکیه در توجیه تلاش برای افزایش قدرت و اختیارات رئیس جمهور، به آلمان نازی در دوره حاکمیت آدولف هیتلر استناد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه جمعه در پایان سفر خود به عربستان به در سخنانی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در یک نظام واحد (مانند ترکیه)، یک سیستم ریاست جمهوری می تواند به طور کامل عمل کند.
روزنامه های ترکیه به نقل از رئیس جمهوری این کشور نوشتند: در سایه نظام وحدت موجود در ترکیه، می توان نظام ریاست جمهوری فوق العاده را درکشور برقرار کرد، در جهان و در طول تاریخ نمونه های ممتازی از این نظام موجود است و به عنوان مثال می توان نظام هیتلر در آلمان نازی را نام برد.

او تاکید کرد: نمونه هایی از این دست در جهان و تاریخ وجود دارد. شما می توانید این مساله را در آلمان هیتلری مشاهده کنید.
اردوغان افزود که در سال جدید تصمیم دارد جامعه ترکیه را برای بحث وجدل درباره دستیابی به توافق اجتماعی به منظور رسیدن به آرمان های ریاست جمهوری خود بسیج کند.

رئیس جمهور ترکیه خواهان تغییر قانون اساسی دراین کشور است تا نقش رئیس جمهوری از یک منصب تشریفاتی به منصبی با اختیارات گسترده تر - همان طور که در کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه هست- تغییر یابد.

طرح انتقال نظام ترکیه به نظام ریاست جمهوری بعد از پیروزی حزب رجب طیب اردوغان در انتخابات مجلس در نوامبر گذشته، قوت گرفت.
" احمد داوود" اوغلو نخست وزیر ترکیه به خواسته اردوغان مبنی بر گفتگو با مخالفان با هدف احیای تلاش ها درجهت تدوین قانون جدید عمل کرده است؛ هرچند درباره اینکه مخالفان، نظام ریاست جمهوری ِتحت سلطه اردوغان را با وجود تمایلات و بلندپروازی های وی بپذیرند، شک و تردیدهایی وجود دارد.

301301

کد خبر: 569039

وب گردی

وب گردی