خروج روسیه از موافقتنامه ‌حقوقی با ترکیه

در شرایط تیرگی کامل روابط روسیه و ترکیه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دستور خروج کشورش از موافقتنامه همکاری حقوقی با ترکیه را صادر کرد

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا رئیس جمهوری روسیه این دستور را به پیشنهاد دولت این کشور برای خروج از موافقتنامه همکاری با ترکیه در ارائه کمک‌های حقوقی در عرصه‌های کیفری، تجاری و مدنی صادر کرده است.مطابق این دستور رئیس جمهوری روسیه، دولت موظف شده است طرف ترکی را از خروج مسکو از موافقتنامه همکاری‌های حقوقی مطلع کند.

این موافقتنامه دولتی در سال 1997 امضا شده بود. رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه همچنین با انتشار فرمان ویژه‌ای دستور تشدید تحریم ها در مورد ترکیه را در ارتباط با موضع این کشور در مساله سرنگونی هواپیمای روسی توسط جنگنده ترکیه و اقدامات غیردوستانه این کشور صادر کرد.بر اساس این دستور، علاوه بر شرکت‌های ترکیه که مطابق دستور قبلی رئیس جمهوری روسیه مشمول تحریم‌های این کشور شده بودند، شرکت ها، سازمان ها و مراکز اقتصادی که تحت کنترل اتباع ترکیه قرار دارند و در روسیه فعالیت می‌کنند نیز با تعیین نوع فعالیت ها از طرف دولت روسیه شامل تحریم ها می شوند.پوتین در دستور خود همچنین دولت روسیه را موظف کرد قراردادهای منعقده با سازمان‌ها و شرکت‌های ترکیه و نیز شرکت‌های تحت کنترل اتباع این کشور برای صادرات کالاها و ارائه خدمات را برای اعمال تحریم ها مشخص کند.بمب افکن روسی سوخو-24 روز 24 ماه نوامبر گذشته توسط جنگنده ترکیه‌ای در حریم هوایی سوریه سرنگون شد. مسکو از آنکارا خواستار عذرخواهی رسمی به‌خاطر سرنگونی هواپیمای خود شد که این درخواست رد شد و به دنبال آن روسیه چند بسته تحریمی در مورد ترکیه اعمال کرد.

این حادثه موجب تیرگی بی سابقه روابط روسیه و ترکیه شد و مسکو برای بهبود روابط با آنکارا، شروطی را مطرح کرد که از آن جمله عذرخواهی ترکیه بود.«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز 28 ماه نوامبر با امضای قانون سختگیرانه تحریم علیه ترکیه، بخش زیادی از روابط اقتصادی دو کشور به ویژه واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی را کاهش داده یا قطع کرده است.روسیه و ترکیه از تجارت سالانه 30 میلیارد دلاری و افق افزایش آن به 100 میلیارد دلار تا سال 2025 برخوردار بودند که به دنبال سرنگونی هواپیمای روسی این دو کشور، رو در روی هم قرار گرفتند و گفته می شود تحریم ها می تواند این روابط تجاری را به کمتر از 10 میلیارد دلار کاهش دهد.روسیه در نخستین اقدام تحریمی علیه ترکیه، دو نشست نهایی شده وزیران خارجه و سران دو کشور با موضوع توسعه راهبردی آنکارا و مسکو را لغو کرد و پس از آن نیز اجرای تحریم‌های گسترده محصولات کشاورزی و باغی را در دستور کار قرار داد و حتی محموله‌های تخلیه شده در گمرکات اجازه خروج نیافت و کشتی‌های وارد شده بر اساس قراردادهای قبلی نیز نتوانستند در اسکله تخلیه، لنگر بیندازند.

خانم «والنتینا ماتویینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) به‌تازگی در این خصوص اعلام کرد: آنکارا باید برای برقراری مجدد همکاری ها با مسکو به‌خاطر سرنگونی بمب‌افکن روسی عذرخواهی کند. وی گفت: ترکیه به منظور اعتمادسازی باید به‌خاطر سرنگونی بمب افکن سوخو-24 روسی در سوریه از روسیه معذرت خواهی کند.رئیس شورای فدراسیون روسیه افزود: در وضع متشنج کنونی در روابط روسیه و ترکیه، ما مقصر نیستیم.

ترکیه اقدام خصمانه علیه روسیه مرتکب شد؛ این یک جنایت بود و به همین دلیل رئیس جمهوری روسیه مواضع روسیه در این حادثه را صریحا اعلام کرد.وی در مورد سانحه سرنگونی بمب‌افکن روسی گفت: روسیه توقع واکنش و پاسخ مناسب به این رویداد از طرف ترکیه را داشت. تماس ها میان دو کشور از کانال‌های مختلف از جمله وزارت خارجه جریان دارد. بر این باورم که روسیه و ترکیه علاقه مند به تیرگی روابط دو کشور نیستند.

301302

 

کد خبر: 569078

وب گردی

وب گردی